• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
2
قرعه‌کشی فوتسال جام ملت‌های آسیا؛

افغانستان شانس صعود به جام جهانی ۲۰۲۴ دارد

  • کد خبر : 10820
  • 25 قوس 1402 - 7:58
افغانستان شانس صعود به جام جهانی ۲۰۲۴ دارد
مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا، که تیم افغانستان برای نخستین بار به آن راه پیدا کرده است، در قرعه‌کشی روز پنجشنبه، افغانستان در گروه دی مسابقات با ایران، کویت و بحرین هم‌گروه شد.

این رقابت‌ها از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ آوریل با شرکت ۱۶ تیم در تایلند برگزار می‌شود و ۴ تیم برتر آن جواز حضور در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۴ را کسب خواهند کرد که در ماه‌های آگست و سپتامبر در ازبکستان برگزار خواهد شد.
افغانستان برای نخسین بار در این پیکارها حضور دارد. در دوره‌های گذشته هر بار با یک اتفاق «عجیب» و یا با یک تساوی یا تفاضل گل کمتر، این فرصت مهم فوتسال از دست می‌رفت، اما در این دوره همه چیز دست به هم داده تا تیم ملی فوتسال افغاستان حتی به عنوان تیم اول گروه و مقتدرانه در این مسابقات حضور پیدا کند.
بازیکنان و نسل کنونی تیم ملی فوتسال افغانستان پس از چندین سال حضور در تیم‌های ملی و رقابت‌های مختلف به پختگی کامل رسیدند. مهم‌ترین موضوع نیز حضور ثابت آنها در لیگ‌های باشگاهی ایران و کشورهای دیگر است که با توجه به اینکه در‌ سال‌های پیش بازیکنان تیم ملی فوتسال خیلی در لیگ‌های‌ خارجی و معیاری توپ نمی‌زدند، این بار هم کارایی و هم تاثیرگذاری بهتری در تیم داشتند و هم در نهایت کار سرمربی را از لحاظ فنی آسان کردند.‌
در طی دستکم ده سال گذشته، این برای اولین بار بود که تیم ملی فوتسال افغانستان با چنین آمادگی به رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا اعزام شد. اردوی ۴۵ روزه در مشهد و تهران، اردوی ۱۰ روزه لبنان و سه مسابقه تدارکاتی با تیم ملی فوتسال این کشور، شرکت در مسابقات کافا در تاجیکستان و ۵ بازی سنگین و با کیفیت، مسابقات «کانتیتال» تایلند و ۴ بازی سنگین و باکیفیت، اردوی یک هفته‌ای در تایلند و برگزاری سه مسابقه تدارکاتی در مالزی، تایوان و تیم یک باشگاهی تایلند، به وضوح نشان می‌دهد تیم ملی فوتسال افغانستان اگر به جام ملت‌های آسیا صعود نمی‌کرد، عجیب بود، زیرا به گذشته اگر برگردیم، چنین آمادگی‌هایی هرگز برای تیم‌های قبلی گرفته نشده بود و همین نیز سطح توقعات را از تیم بالا برد و البته باعث شد تا تیم به معنی واقعی به انسجام و پختگی خوب و مثبتی برسد.
حضور یک تحلیلگر، مربی دروازه‌بان‌ها، مربی بدن‌ساز، داکتر و ماساژور و دو کمک مربی در کادر فنی تیم ملی باعث شد تا تیم متفاوت‌تر و تکمیل‌تر از دوره‌های گذشته به مسابقات برود. این در حالیست که در دوره‌های گذشته این اتفاقات رخ نداده بود.
رقبای آسان‌تر در قرعه‌کشی در برابر افغانستان برآمدند
یکی دیگر از دلایل اصلی صعود مقتدرانه افغانستان به جام ملت‌های آسیا، تغییر در نحوه قرعه‌کشی مسابقات بود. در سالهای گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا گروه‌ها را بر اساس زون‌ها تقسیم بندی می‌کرد که افغانستان همه ساله با تیم‌های قدرتمند ایران و ازبکستان و تاجیکستان هم گروه می‌شد، اما از امسال این روند تغییر کرد و سیستم زونها از بین رفت. به همین دلیل بود که افغانستان بجای بازی با تیم‌های قدرتمند مرکز آسیا با تیم های نسبتا ضعیف‌تری بازی کرد. (عربستان، اندونزی و ماکائو هم گروهی های افغانستان بودند.)
هر چند اندونزی تیم پنجم آسیا بود و تیم بدی نیست، ولی در مجموع سطح تیم‌های فوتسالی مرکز آسیا به مراتب بالاتر و قوی تر از تیم‌های عربستان و اندونزی است.
شکی نباید بکنیم که شیرازه و استخوان بندی اصلی تیم ملی فوتسال افغانستان را مثل همیشه بازیکنان مقیم در ایران تشکیل داد. ستاره‌هایی مثل مهدی نوروزی، اکبرکاظمی، سید حسین موسوی و مهران غلامی که در این دوره بینظیر بودند، نقش مهمی در موفقیت تیم داشتند.
در کل، مهاجرین ملی پوش فوتسال ما که حالا منظم در لیگ های برتر این کشور و لیگ‌های دیگر بازی می‌کنند، توانستند با استفاده از فضای فوتسالی ایران به بازیکنانی با کیفیت تبدیل شوند و نقش بسزایی در موفقیت نه تنها این تیم، بلکه تیم‌های ملی فوتسال از یک دهه گذشته به این طرف داشتند.
هر چند از فوتسال داخلی کشور فرزاد محمودی کاپیتان تیم ملی و غفار صادقی نیز به تیم ملی دعوت شدند که البته هر دو بازیکن در حال حاضر در لیگ برتر ایران توپ میزنند.
دلایل درخشش و صعود مقتدرانه تیم ملی فوتسال به جام ملت‌های آسیا واضح است، حالا می‌ماند درخشش در مسابقاتی که سالهاست به دنبال آن هستیم. بدون شک پس اگر فوتسال ملی افغانستان می‌خواهد نشان دهد جایش در دوره های قبلی خالی بوده است و رویای بلند صعود از گروه و حتی کسب سهمیه جام جهانی را در سر دارد، تمام اتفاقاتی که در دوره مقدماتی رخ داد نیز باید برای حضور قدرتمند در جام ملت‌های آسیا نیز تکرار شود، چه بسا باید در مسیر آماده سازی متفاوت و با برنامه‌تر قدم برداشته شود.
افغانستان شانس صعود دارد
از ایران که بدون شک یکی از شانس‌های اول قهرمانی این مسابقات است و سخت‌ترین رقیب برای همه تیم‌ها، افغانستان اگر نصف پتانسیل‌اش را هم داشته باشد، به راحتی می‌تواند تیم‌های بحرین و کویت را شکست دهد.
فوتسال در کشورهای عربی همانند فوتبال‌شان قوی نیست و فوتسال افغانستان نه تنها توانایی رقابت با کشورهای عربی را دارد، بلکه می‌توان گفت چند سر و گردن نیز بالاتر است. نتایج هم این را تایید می‌کند. به طور مثال افغانستان در مسیر مقدماتی سه بار با لبنان در خانه‌اش بازی کرد که دو بار این تیم را برد و یک بار مساوی کرد. در حالی که لبنان دوره قبل در جام ملت‌های آسیا حضور داشت و افغانستان نه. یا عربستان میزبان گروه دور مقدماتی نیز که به افغانستان در خانه اش باخت، عربستانی که در دوره گذشته جام ملت های آسیا دست به کار بزرگی زد و موفق به شکست ژاپن شد.
تیم‌های کویت و بحرین اما انسجام لازم تیمی را در مقابل افغانستان نخواهند داشت. بیشترین تاکید و نقطه قوت این دو تیم روی تاثیرگذاری و توانایی فردی بازیکنان خلاق‌شان در جریان مسابقه است که البته با توجه به اینکه فوتسال یک بازی همیشه گروهی است و نظم تیمی حرف اول را در آن میزند و با درنظرداشت اینکه انسجام تیمی افغانستان در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، تیم مرتضایی می‌تواند با گل‌های زیاد حتی هر دو حریف عرب خود را شکست دهد.
موضوع قابل ذکر اما حضور ناظم الشریعه، سرمربی با تجربه و میدان دیده ایرانی روی نیمکت تیم ملی فوتبال کویت است. کسی که سالها سرمربی تیم ملی فوتسال ایران بوده و از فضای فوتسالی افغانستان نیز شناخت خوبی دارد. پس از ایران، تیمی که رقیب جدی افغانستان است، آن تیم کویت است. ناظم الشریعه حتی روز پنج‌شنبه گفت تیمش در گروه مرگ رقابت‌ها قرار گرفته است، این یعنی او از تیم های ایران و افغانستان حساب می‌برد.
با تمام اینها افغانستان اگر بتواند در مقابل ایران قدرتمند نتیجه دل به خواهش را بگیرد، شاید حتی بتواند صدرنشین به دور بعدی راه پیدا کند، اما اگر بعنوان تیم دوم به دور حذفی رفت، همه چیز بستگی به این دارد که در جمع هشت تیم با کدام تیم روبه رو میشود.
شاگردان مجید مرتضایی در صورت صعود از گروه بعنوان تیم اول، با تیم دوم گروه C و در صورت صعود به‌عنوان تیم دوم با صدرنشنین گروه C جدال خواهند کرد. در گروه C تیم های ژاپن، کره جنوبی، تاجیکستان و قرغیزستان حضور دارند. روی کاغذ دو تیم تاجیکستان و قرغیزستان بدون شک رقبای بهتری برای افغانستان هستند که در گذشته نیز به افغانستان باخته اند. اما ژاپن شانس دیگر قهرمانی مسابقات نیز در همین گروه است. تیم ژاپن در صورتی که تیم اول این گروه شود و در شرایطی که افغانستان تیم دوم گروه‌اش شود، در مرحله هشت تیم حریف افغانستان خواهد شد. همین موضوع باعث نگرانی است، زیرا تیم ملی فوتسال افغانستان فرصت این را دارد تا پس از صعود از گروه و پیروزی در مرحله هشت تیم، ضمن اینکه حضورش در مرحله نیمه‌نهایی و چهار تیم برتر آسیا را قطعی کرده و جواز حضور در رقابت‌های جام‌جهانی را نیز کسب خواهد کرد، اما بازی در مقابل ژاپن به دلیل قوی بودنش، این شانس را کم خواهد کرد.
اما از گروه C هر تیمی بغیر از ژاپن با افغانستان روبه رو شود، کفه ترازو را به نفع این تیم سنگینی خواهد کرد و کسب سهمیه جام جهانی نیز محتمل‌تر خواهد بود. به‌هرحال باید دید چه اتفاقاتی در مرحله گروهی در هر دو گروه C و D خواهد افتاد. ولی اینکه افغانستان در اولین حضورش در جمع ۴ تیم برتر باشد و نماینده آسیا در جام جهانی باشد، خیلی دور از انتظار و رویایی نیست.
فدراسیون فوتبال افغانستان قرارداد مجید مرتضایی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان را که تا پایان مرحله مقدماتی اعتبار داشت، تا پایان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تمدید کرده است. اتفاقی که باید هم رخ میداد زیرا نتایج و عملکرد خوب این سرمربی در مرحله صعود، نشان داد او کارش را به خوبی با فوتسال ملی افغانستان ادامه میدهد. هر چند حالا سنگینی حضور در جام ملت‌های آسیا و انتظار بالای طرفداران از این تیم برای درخشش در این مسابقات، کار و مسئولیت های مرتضایی را سخت و بیشتر کرده است.
تیم ملی فوتسال افغانستان در شهر مشهد ایران صاحب کمپ اختصاصی شده است. هر چند این مجموعه ورزشی شخصی و بنام مدیر تیم ملی، آقای صداقت است، اما گفته می‌شود قرار است تیم ملی فوتسال افغانستان اردو‌های تمرینی و بازی های تدارکاتی‌اش را ازین پس در این مکان برگزار کند. مجموعه‌ای که امکانات خوب و البته معیاری فوتسال روز دنیا را در اختیار دارد که از هر لحاظ کمک بزرگی به تیم ملی فوتسال با توجه به اینکه تیم متکی به استعدادهای مهاجرین در ایران بخصوص شهر مشهد است، خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10820

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.