• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0
برخی قالین‌فروشان در کابل:

حکومت هزینه‌های صادرات قالین‌ را کاهش دهد

  • کد خبر : 10873
  • 28 قوس 1402 - 19:10
حکومت هزینه‌های صادرات قالین‌ را کاهش دهد
شماری از قالین‌فروشان در شهر کابل با اشاره به نبود بازار برای فروش‌ قالین‌های‌شان، از حکومت سرپرست می‌خواهند تا هزینۀ صادرات قالین را کاهش دهد و برای سهولت‌های هرچه بیشتر دهلیز هوایی را فعال ساز‌د.

آن‌ها هم‌چنان از حکومت می‌خواهند تا نمایشگاه‌های قالین را در داخل کشور برگذار نموده و زمینۀ اشترک آن‌ها را در نمایشگاه‌های بین‌المللی مساعد سازد.
قالین افغانستان با بافت‌های ظریف و رنگ‌های زیبا شهرت جهانی دارد. فروشنده‌گان قالین اما این روز‌ها از نبود بازار برای فروش‌ قالین‌های‌شان شاکی اند و می‌گویند در هفته یک قالین هم به فروش نمی‌رسانند.
محمدیوسف که فروشندۀ قالین است می‌گوید در گذشته‌ها ماهانه ۱۰ قالین را حد اوسط به فروش می‌رساند اما پس از تحول سیاسی حالا در ماه چهار قالین هم فروش ندارد.
وی از کاهش فروشات قالین نگران است و از حکومت می‌خواهد تا هزینۀ صادرات قالین را کاهش دهد و برای سهولت هرچه بیشتر دهلیز هوایی را فعال بساز‌د.
در همین حال، حامد روف فروشندۀ دیگر قالین که ۵۲ سال می‌شود مصروف کسب قالین‌فروشی است گفت که در این روزها بازار فروشات آن‌ها حدود ۸۰ درصد کاهش یافته‌است.
به گفتۀ او، در حال حاضر توریست‌ها کم است و اقتصاد مردم ضعیف شده به همین دلیل بازار فروشات‌شان در داخل کشور خراب است، اما افزود که هنوز بازار جهانی قالین افغانستان خوب می‌باشد و به کشور‌های مختلف صادرات دارند.
این قالین فروشان از حکومت سرپرست می‌خواهند تا هزینه‌های صادرات را برای‌ آن‌ها کاهش بدهد.
آن‌ها هم‌چنان از حکومت می‌خواهند تا برای جلب توجۀ کشور‌های خارجی نمایشگاه‌های قالین را در داخل کشور برگذار کند و زمینۀ اشترک آن‌ها را در نمایشگاه‌های بین‌المللی مساعد بسازد تا آن‌ها بتوانند قالین‌های ساخت کشور را به جهان به نمایش بگذارند.
با این حال، اما آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که طی ۷ ماه سال جاری به ارزش ۲۳ میلیون دالر حدود ۵۸۰ هزار مترمربع قالین را به کشور‌های امریکا، اتریش، فرانسه، کانادا، کویت، امارت متحدۀ عربی، هندوستان و سایر کشور‌ها صادر کرده‌اند.
به گفتۀ وی، از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۳ نمایشگاه در کشور برگذار شده و این وزارت تلاش‌ دارد تا نمایشگاه‌های بیشتر را برای تولیدات داخلی کشور برگذار کند.
او تصریح کرد که در حال حاضر نیز صادرات از میدان‌های هوایی کشور جریان دارد اما افزود: «ما کوشش داریم تا با کشور‌های مختلف از راه دهلیز‌های هوایی وصل باشیم.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10873

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.