• امروز : جمعه, ۱۴ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

خطر کاهش آب در ننگرهار

  • کد خبر : 10939
  • 05 جدی 1402 - 9:41
خطر کاهش آب در ننگرهار
خشک شدن آب چشمه‌ها، کاریز‌ها و همچنان کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، باشنده‌های ولسوالی رودات ننگرهار را، نگران کرده است.

به گفته‌ی آنان، به علت خشک‌سالی بسیاری از زمین‌های کشاورزی‌شان، بدون کشت باقی‌مانده است.
کاریز “خارخوری” در منطقه چغری ولسوالی رودات ننگرهار نیز یکی از آن کاریزهای است که به گفته‌ی باشنده‌های این ولسوالی، نزدیک به سه هزار جریب زمین کشاورزی را آبیاری می‌کرد اما از دوسال به این‌سو، به گونه‌ی کامل خشک شده است.
عبدالواجد سادات، باشنده، گفت: «به دلیل خشک‌سالی بیش‌تر مردم در اینجا هیچ چیزی نه کاشته‌اند و حالا این زمین‌های کشاورزی قسمی که می‌بینید به میدان کریکت تبدیل شده است».
عبدالله خان، کشاورز، گفت: «در گذشته‌ها کاریزهای خوبی بود وحالا خشک شده و ما به آب ضرورت داریم ایتو یک وقت برسه آب برای وضو گرفتن ما نباشد».
شماری از کشاورزان از حکومت سرپرست می‌خواهند که با ساخت کانال‌های کوچک و بند‌های آبگردان، به مشکلات آنان رسیدگی کنند.
تحصیل خان، کشاورز، گفت: «آن آبی که در گذشته‌ها در سر زمین‌های ما بود حالا ۲۰ متر پایین رفته و از طریق ماشین ما در ظرف ۱۵ سات یک پتی را آب‌یاری می‌کنیم».
حسین، کشاورز، گفت: «کاریزها است که جوپ شده و به کار نیاز دارد و اگر کار شود آب پیدا می‌شود خشک‌سالی حالا آن را خشک کرده».
مسوولان حوزه‌ی دریایی ننگرهار می‌گویند، در ولسوالی‌های‌که سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته، روند فعال‌سازی کانال‌های کوچک و کاریز‌ها را، آغاز کرده‌اند.
عبدالولی، معاون حوزه دریایی ننگرهار، گفت: «هم‌اکنون از سوی موسسه یونسکو بالای شش کاریز کار جریان دارد که دوتای آن رودات و دوتای آن در چپرها و دوی دیگر در خوگیانی است».
براساس معلومات مسوولان، ۲۲۵ کاریز در ولسوالی‌های مختلف ننگرهار وجود دارد که یک تعداد به اثر خشک‌سالی، حفرچاه‌های عمیق و بازسازی نکردن به موقع، خشک شده‌اند و آنان برای فعال‌سازی دوباره، دست به کار خواهند شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10939

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.