• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

کار استخراج و مصوونیت اثرهای باستانی در ساحه مس عینک بررسی شد

  • کد خبر : 10962
  • 06 جدی 1402 - 11:01
کار استخراج و مصوونیت اثرهای باستانی در ساحه مس عینک بررسی شد
نشستی امروز (چهارشنبه) میان مقام‌های حکومت سرپرست به هدف مصوونیت اثرهای باستانی در ساحه معدن مس عینک برگزار شد. در این نشست سرپرست‌وزیران معادن و پترولیم، صنعت و تجارت، اطلاعات و فرهنگ و سرپرست بانک مرکزی افغانستان طرحی را به هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به اثرهای باستانی در این ساحه ارایه کردند. پروژه استخراج معدن مس عینک لوگر که از پانزده سال به‌ این‌سو به شرکت ام‌سی‌سی چین واگذار شده، کار استخراج آن تا ‌اکنون به‌گونه‌ی عملی آغاز نشده است. اما وزارت معادن و پترولیم گفته است

در این نشست سرپرست‌وزیران معادن و پترولیم، صنعت و تجارت، اطلاعات و فرهنگ و سرپرست بانک مرکزی افغانستان طرحی را به هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به اثرهای باستانی در این ساحه ارایه کردند.
پروژه استخراج معدن مس عینک لوگر که از پانزده سال به‌ این‌سو به شرکت ام‌سی‌سی چین واگذار شده، کار استخراج آن تا ‌اکنون به‌گونه‌ی عملی آغاز نشده است. اما وزارت معادن و پترولیم گفته است که شرکت ام‌سی‌سی چین در نشست بین‌الوزراتی از طرح جدید جهت آغاز روند استخراج این معدن خبر داده است.
همایون افغان سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم گفت: «در قسمت آثار قدیمی یک مشکل است که برای حل آن با شرکت ام‌سی‌سی گفت‌وگو شده است؛ البته در باره استخراج آن یک طرح جدید داده است.»
همزمان، اتاق صنایع و معادن بر آغاز روند هرچه زودتر استخراج معدن مس عینک تاکید کرده و می‌گوید اگر شرکت چینی کار عملی استخراج را آغاز نکند، این پروژه باید به شرکت‌های دیگر سپرده شود.
سخی‌ احمد پیمان معاون اول اتاق صنایع و معادن گفت: «مشکلات اگر از جانب افغانستان است، باید برداشته شود و اگر مشکلات از ام‌سی‌سی چین است باید مذاکره شود تا عملا این کار آغاز شود. در غیر آن صورت باید گزینه بدیل انتخاب شود.»
برخی آگاهان مسایل اقتصادی تاکید می‌کنند که معادن با حفظ منافع ملی استخراج شود و پروسس معادن به ویژه مس عینک در داخل کشور انجام شود.
عبدالنصیر رشتیا آگاه مسایل اقتصادی گفت: «اگر معادن استخراج می‌شود، بر علاوه که یک عواید خوب به حکومت ایجاد می‌کند، در پهلوی آن می‌تواند زمینه کار را برای شهروندان کشور ایجاد کند.»
شاکر یعقوبی آگاه دیگر گفت: «در صورتی‌که استخراج معادن به گونه شفاف صورت بگیرد، واضح است که در جهت دادن مسیر افغانستان در توسعه اقتصادی نقش اساسی و بارز بازی بکند.»
پیش از این نیز وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در دیدار با رییس شرکت‌ ام‌سی‌سی چین اطمینان داده بود که در بخش استملاک زمین‌های اطراف معادن مس‌عینک لوگر، حاجی‌گک بامیان و آب مورد نیاز معدن مس عینک لوگر همکاری خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=10962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.