• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

استقبال سیاستمداران و مقامات پیشین از قطعنامه شورای امنیت برای «تعامل با طالبان»

  • کد خبر : 11054
  • 11 جدی 1402 - 10:18
استقبال سیاستمداران و مقامات پیشین از قطعنامه شورای امنیت برای «تعامل با طالبان»

مقام‌های دولت سابق، فعالان حقوق بشر افغانستان و تشکل‌های سیاسی در تبعید این کشور به قطعنامه اخیر شورای امنیت ابراز خوشبینی کرده‌اند. قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت که روز جمعه به تصویب رسید در مورد «یک نقشه راه» گفتگو با طالبان و «ادغام کامل افغانستان» در جامعه بین‌المللی است که با ۱۳ رای موافق و دو […]

مقام‌های دولت سابق، فعالان حقوق بشر افغانستان و تشکل‌های سیاسی در تبعید این کشور به قطعنامه اخیر شورای امنیت ابراز خوشبینی کرده‌اند.
قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت که روز جمعه به تصویب رسید در مورد «یک نقشه راه» گفتگو با طالبان و «ادغام کامل افغانستان» در جامعه بین‌المللی است که با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.
«جبهه آزادی افغانستان» متشکل از شماری از اعضای نیروهای امنیتی دولت پیشین که حملاتی علیه نیروهای طالبان انجام می‌دهند، در بیانیه‌ای قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت را «نشانه مثبتى» خوانده و اما گفته است که «افزایش» تعامل با طالبان «هیچ کمکی به حل مساله و کاهش بحران نکرده» است.
در بیانیه این جبهه آمده است: «سازمان ملل متحد بایست، بدون اتلاف وقت گفتگو و تعامل با نیروهای سیاسی- نظامی مخالف طالبان، جنبش زنان و دیگر جریان‌های باورمند به دموکراسی، اصول و ارزش‌های مندرج در منشور سازمان ملل متحد را در پیوند با آیندۀ افغانستان آغاز کند.»
همچنین «جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود نیز گفته است که از «واکنش بین المللی یکپارچه‌تر و ساختارمندتر» و تعیین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، استقبال می‌کند.
این جبهه که به مقاومت نظامی با حکومت طالبان رو آورده است، امروز در بیانیه دیگری گفته است که «در ۶ ماه گذشته، طى ٩٠ عملیات نظامى جبهه مقاومت ملى، نزدیک به ٢۴٠ جنگجوى طالب کشته و زخمى شده‌اند.»
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین که در کابل زندگی می‌کند در بیانیه‌ای در ایکس (توییتر سابق) قطعنامه شورای امنیت را «نشان‌دهندهٔ همسویی مجامع جهانی برای یک افغانستان آرام، باثبات و مترقی» خوانده و استقبال کرده است و خواستار «تفاهم ملی» و آموزش «دختران و پسران» و «سهیم بودن زنان در همه امور جامعه» شده است.
سرور دانش، معاون پیشین رئیس جمهور که در تبعید تشکل سیاسی موسوم به «حزب عدالت و آزادی» را ایجاد کرده است، در بیانیه‌ای قطعنامه تازه شورای امنیت سازمان ملل را «یک گام مثبت» خوانده و خواستار در نظر گرفتن یک نظام «جمهوری فدرال» در افغانستان شده است.
این حزب گفته است: «اکنون تنها نظام فدرال است که می‌تواند هم به منازعات متداوم خاتمه بدهد و هم حقوق مشروع همه اقوام و گروه‌های سیاسی و اجتماعی را تأمین نماید.»
عطامحمد نور، از چهره‌های سیاسی و والی پیشین بلخ در بیانیه‌ای به نام «جمعیت اسلامی» نشر کرده، گفته است از هر نوع گفتگوی «جامع» به رهبری سازمان ملل استقبال می‌کند.
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان در یک رشته توییت «نقاط ضعف و قوت» این بیانیه را برشمرده است، به گفته او، نقطه ضعف این قطعنامه شورای امنیت این است که «قطعنامه بیشتر از کلمات تشویق درخواست استفاده نموده است و به مراحل یا ضرب‌الاجل خاص برای اجرا نپرداخته است.»
سخنگویان طالبان در مورد بیشتر حملات جبهه‌های مخالف واکنشی نشان نداده‌اند.
در عین حال، همه مخالفان طالبان نیز به قطعنامه اخیر شورای امنیت واکنش مثبت نشان ندادند. سازمان «افغان ال‌جی‌بی‌تی» نامه‌ای «اعتراضی» به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده و گفته است که در قطعنامه تازه این شورا به نگرانی‌های آنها توجه نشده است.
آرتمیس اکبری، مدیر این سازمان گفت: «متاسفانه نه تنها در گزارش [ارزیابی مستقل سازمان ملل] هیچ اشاره‌ای نشد بلکه در قطعنامه نیز به زیست و دغدغه افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو توجهی نشده است».
در یک ماه گذشته دو زن ترنس مهاجر افغان در پیشاور پاکستان کشته شده‌اند.
فعالان حقوق زنان افغانستان در بیانیه‌هایی خواستار توجه به آنچه «آپارتاید جنسیتی» از سوی طالبان می‌خوانند، شده‌اند.
ناخشنودی طالبان از تعیین یک نماینده ویژه
عمده‌ترین بخش اختلافی در قطعنامه تازه شورای امنیت تعیین یک نماینده ویژه دبیرکل برای «تعامل» با طالبان و پیشبرد گفتگوی بین‌الافغانی بوده است.
در حالی که نمایندگان آمریکا و بریتانیا «قویا» از آن حمایت کرده و تعیین آن را یک فرصت تازه خواندند اما نمایندگان چین و روسیه دلیل رای ممتنع خود به این قطعنامه را تعیین نماینده‌ای از سوی سازمان ملل بدون نظر طالبان عنوان کردند.
جبهه مقاومت ملی می‌گوید «انتخاب یک فرستاده بی‌طرف با سطح بالای اعتبار بین‌المللی و آشنایی کامل با ماهیت درگیری در افغانستان» می‌تواند موثر باشد.
اما روز یکشنبه وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفت که در این قطعنامه با حکومت طالبان مشورت نشده و تعیین نماینده ویژه دبیرکل را «غیرضروری» خواند.
رحمت‌الله نبیل نوشته است تفکیک وظایف میان نماینده ویژه جدید با رئیس فعلی دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) روشن نیست و «تداخل وظیفه» ایجاد می‌کند.
اما عبدالکریم خرم، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ و رئیس دفتر وقت حامد کرزی در ایکس نوشت: «هدف کشورهای بزرگ هرچه باشد ما افغانها بهتر است به آن به نظر یک فرصت ببینیم و از آن استفاده کنیم. همگی، خصوصاً حکومت فعلی [طالبان] درین راستا بیشترین مسوولیت را بعهده دارد.»

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11054

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.