• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
مسوولان:

به رغم مشکلات، زعفران صادر می‌کنیم

  • کد خبر : 11185
  • 18 جدی 1402 - 10:05
به رغم مشکلات، زعفران صادر می‌کنیم

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان در هشت ماه گذشته به ارزش ۲۷ میلیون دالر زعفران صادر کرده است. آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که مقدار عمومی زعفران بیش از ۲۸ هزار کیلو گرام بوده و به کشور‌های گونا‌گون جهان صادر شده است. سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «صادرات زعفران طی […]

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که افغانستان در هشت ماه گذشته به ارزش ۲۷ میلیون دالر زعفران صادر کرده است.
آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت می‌افزاید که مقدار عمومی زعفران بیش از ۲۸ هزار کیلو گرام بوده و به کشور‌های گونا‌گون جهان صادر شده است.
سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «صادرات زعفران طی هشت ماه سال ۱۴۰۲ خورشیدی، حدود ۲۸ هزار و ۶۲۰ کیلو گرام به ارزش ۲۷ میلیون دالر می‌باشد و بیش‌ترین صادرات به کشور‌های هندوستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونیزیا، اسپانیا، آلمان، امریکا و انگلستان صورت گرفته است».
برخی از صادرکننده‌های زعفران می‌گویند که هرچند افغانستان از چند سال به این‌سو خشک‌سالی‌های پی‌هم را تجربه می‌کند، اما با آن‌هم در نتیجه‌ی تلاش‌های کشاورزان حاصلات و صادرات زعفران به کشور‌های جهان چشم‌گیر بوده است.
آنان، از مسوولان در امارت اسلامی می‌خواهند تا برای انتقال زعفران به کشور‌های خارجی از طریق دهلیز‌هایی هوایی سهولت‌های بیش‌تری را فراهم کنند.
محمد نادر مالکی بازرگان گفت: «زعفران افغانستان خوشبختانه جایگاه خود را در بازار بین‌المللی باز کرده است و خوشبین به این هستیم که ما صادرات بیش‌تر داشته باشیم. به شرط این‌که امارت اسلامی توجه بیش‌تری به روی صادرات زعفران افغانستان یا انتقالات این فرآورده داشته باشد».
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که زعفران افغانستان در بازار‌های خارجی سهم خوبی به دست آورده و صادرات آن نیز به گونه‌ی نورمال جریان دارد.
خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، گفت: «زعفران نسبت به گذشته‌ها مخصوصن در وقت جمهوریت ارزان بود، در حال حاضر یک کمی قیمت پیدا کرده و تولیدات زعفران هم نسبت به گذشته زیاد شده است. مگر انتقالات آن یک کمی مشکل است».
بر بنیاد اطلاعات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، برای ترویج گیاه زعفران در کشور، برای ۲۰۰ کشاورز زمینه‌ی آموزش نیز فراهم شده تا آنان در ولایت‌های دیگر کشت این محصول را گسترش دهند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11185

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.