• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
بازار کساد سیب؛

باغ‌داران میدان‌وردک نگران فاسد شدن محصولات هستند

  • کد خبر : 11215
  • 19 جدی 1402 - 11:58
باغ‌داران میدان‌وردک نگران فاسد شدن محصولات هستند

شماری از کشاورزان و بازرگانان در ولایت میدان‌وردک، از نبود بازار فروش سیب در کشور شکایت دارند. آنان می‌گویند که صدها تن سیب در این ولایت در آستانه فاسد شدن است. شماری از کشاورزان در میدان‌وردک می‌گویند که به دلیل نبود بازار مناسب داخلی و ایجاد موانع در صادرات فرآورده‌های کشاورزی، آنان مجبور شده‌اند محصولات […]

شماری از کشاورزان و بازرگانان در ولایت میدان‌وردک، از نبود بازار فروش سیب در کشور شکایت دارند. آنان می‌گویند که صدها تن سیب در این ولایت در آستانه فاسد شدن است.
شماری از کشاورزان در میدان‌وردک می‌گویند که به دلیل نبود بازار مناسب داخلی و ایجاد موانع در صادرات فرآورده‌های کشاورزی، آنان مجبور شده‌اند محصولات خود را به بهای اندک در بازارهای داخلی به فروش برسانند. این کشاورزان می‌افزایند که اکنون صدها تن سیب به‌گونه غیر‌معیاری در باغ‌های‌شان انبار شده است و احتمال می‌رود که در سردی زمستان فاسد شود.
باغ‌داران در میدان‌وردک نهادهای مسوول را در امر فراهم‌سازی زمینه صادرات کشاورزی در بیرون از کشور و عدم ساخت سردخانه، به بی‌کفایتی و سوء‌مدیریت متهم می‌کنند. به گفته آنان، کم‌کاری این نهادها سبب فروپاشی نظام اقتصادی کشور و متضرر شدن کشاورزان و بازرگانان شده است.
شماری از باغ‌داران این ولایت می‌گویند که آنان انتظار داشتند در زمستان محصولات خود را به قیمت مناسب عرضه کنند، اما بر‌عکس در این فصل سال نه‌تنها تغییری در بهای سیب به میان نیامده، بلکه فرآورده‌های آن‌ها به دلیل سردی هوا در معرض از بین رفتن قرار گرفته است.
نجیب‌الله، یکی از باغ‌داران ولایت میدان‌وردک، از رژیم طالبان و نهادهای کمک‌کننده بین‌المللی خواستار ساخت سردخانه‌های معیاری در داخل و بازاریابی برای محصولات کشاورزی در خارج از افغانستان است. او می‌گوید: «میدان‌وردک زمستانی سرد دارد و تمام باغ‌ها را که شما می‌بینید، هر کس سیب‌های خود را ذخیره کرده، ‌احتمال آن هست که از سردی هوا خراب شود. اگر سردخانه معیاری وجود می‌داشت، ما می‌توانستیم در آن‌جا ذخیره کنیم.»
احمد‌الله، باغ‌دار دیگر است که از نبود راهکار مناسب به هدف صادرات شاکی است. او تاکید می‌کند که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی، شهروندان کشور قدرت خرید را از دست داده‌اند. این باغ‌دار می‌افزاید: «اقتصاد مردم ما به حدی نیست که تمام سیب‌ها در بازارهای داخلی به مصرف برسد؛ باید زمینه صادرات فراهم شود و با کشورهای خارجی قرار‌داد شود.»
در کنار باغ‌داران، شماری از بازرگانان از برخی باغ‌های این ولایت به‌گونه پیش‌پرداخت، سیب خریداری کرده‌اند، اما حالا به علت نبود زمینه فروش، خسارت دیده‌اند. آنان می‌گویند که سرمایه‌های‌شان را از دست داده‌اند.
محمد‌شفیع، یکی از بازرگانان، که از چند سال به این ‌سو مصروف خرید و فروش محصولات کشاورزی در ولایت‌های مختلف است، تاکید می‌کند که در سال جاری به‌شکل بی‌پیشینه متضرر شده است. آقای شفیع می‌گوید: «همین کار‌و‌بار ماست. در اول سال خودم ده‌ها جریب باغ سیب را در میدان‌وردک و غزنی اجاره کردم. مجبور هستم که پول باغ‌دار را بدهم؛‌ چون از قبل خریده‌ام، به امید این‌که فایده به دست بیاورم؛ ‌اما سه ماه از وقت برداشت ما گذشته، فقط کم‌تر از نصف سیب را به بازار روان کرده‌ام. ‌دیگر تمامش را در زیر باغ‌ها ذخیره کرده‌ام. کسی والله اگر طرفش ببیند یا قیمت کند. به پاکستان و هند که صادر نشود، در بازارهای داخلی چیزی جور‌ نمی‌شود.»
کشاورزان در میدان‌وردک در حالی از نبود بازار برای محصولات کشاورزی شکایت دارند که در سال روان به علت مشکلات مرزی طالبان با پاکستان،‌ اقلام صادراتی کشور، از جمله میوه تازه، اجازه نیافته تا در زمان مناسب به بازارهای جهانی فرستاده شود.
گفته می‌شود که ولایت میدان‌وردک در سطح کشور بیش‌ترین محصول سیب را دارد و سیب این ولایت شهرت خاصی نیز دارد؛ اما در سال جاری بازار فروش آن کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.