• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

رونق داد و ستد میان افغانستان و ترکیه

  • کد خبر : 11378
  • 26 جدی 1402 - 19:53
رونق داد و ستد میان افغانستان و ترکیه

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی به ارزش یکصد میلیون دالر داد و ستد با ترکیه انجام شده که از این رقم به ارزش ۲۳ میلیون دالر آن صادرات بوده است. هم‌زمان با این، عبدالسلام حنفی در دیدار با شماری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترکیه تاکید به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری […]

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ میلادی به ارزش یکصد میلیون دالر داد و ستد با ترکیه انجام شده که از این رقم به ارزش ۲۳ میلیون دالر آن صادرات بوده است.
هم‌زمان با این، عبدالسلام حنفی در دیدار با شماری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران ترکیه تاکید به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کرده است.
معاون اداری ریاست‌الوزرا در این دیدار گفته که هم‌اکنون تمامی سهولت‌ها فراهم شده تا میزان داد و ستد میان دو کشور افزایش یابد.
به باور آقای حنفی سرمایه‌گذاران ترکی می‌توانند در بخش‌های استخراج معادن، ایجاد فابریکه‌های تولیدی، کشاورزی، انرژی و تکنالوژی سرمایه‌گذاری کنند.
آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «صادرات و واردات افغانستان با کشور ترکیه در جریان سال ۲۰۲۳ میلادی به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر بوده که از این میان ۲۳ میلون دالر صادرات و ۷۷ میلیون دالر واردات است».
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید در آینده نزدیک اتاق تجارت مشترک میان افغانستان و ترکیه ایجاد خواهد شد.
محمد یونس مومند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان تهداب کاری می‌کند بعضی پروژه‌های منطقوی پروژه‌های جهانی را ما می‌خواهیم که از پروژه خط آهن افغانستان الی ترکیه را ما داشته باشیم تا ما بتوانیم از یک طریق هزینه کرایه ما کم شود و از طریق دیگر ما می‌خواهیم از طریق خط آهن با کشورهای جهان وصل شویم».
شماری از آگاهان مسایل اقتصادی تاکید می‌کنند که برای جلب سرمایه‌گذاری‌های بیش‌تر باید امارت اسلامی با جامعه جهانی در تعامل باشد.
عبدالنصیر رشتیا آگاه مسایل اقتصادی گفت: «به هر اندازه‌ی که روابط استراتیژک اقتصادی و یا تعاملات اقتصادی و سیاسی ما با کشورهای منطقه و همسایه بیش‌تر باشد به همان پیمانه راه را به‌خاطر حل مشکلات اقتصادی ما هموار می‌سازد».
پیش از این، هیات به ریاست عبدالغنی برادر به ترکیه سفر و با مقام‌های ترکی درباره توسعه تجارت گفت‌وگو کرده بودند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11378

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.