• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0
سیگار:

۲٫۹ میلیارد دالر از اواخر ۲۰۲۱ تا اواسط ۲۰۲۳ به افغانستان منتقل شده است

  • کد خبر : 11483
  • 30 جدی 1402 - 11:53
۲٫۹ میلیارد دالر از اواخر ۲۰۲۱ تا اواسط ۲۰۲۳ به افغانستان منتقل شده است

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که سازمان ملل متحد از دسمبر ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۳ میلادی ۲.۹ میلیارد دالر را به گونۀ نقدی برای کمک‌های بشری به افغانستان انتقال داده است. سیگار ناوقت جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در گزارشی بر اساس معلومات بانک جهانی گفت که تا اگست ۲۰۲۳ رقم […]

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که سازمان ملل متحد از دسمبر ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۳ میلادی ۲.۹ میلیارد دالر را به گونۀ نقدی برای کمک‌های بشری به افغانستان انتقال داده است.
سیگار ناوقت جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در گزارشی بر اساس معلومات بانک جهانی گفت که تا اگست ۲۰۲۳ رقم انتقال پول نقد به افغانستان ۱.۱ میلیارد دالر رسید و در سال ۲۰۲۲ این رقم ۱.۸ میلیارد دالر بود.
در گزارش آمده است: “وزارت امور خارجۀ امریکا به سیگار گفته است که در هر ده تا ۱۴ روز به گونۀ اوسط ۸۰ میلیون دالر از سوی ملل متحد به کابل منتقل شده است”.
گزارش به نقل از دفتر هیات معاونت ملل متحد گفته است که این پول نقد در حسابات دفاتر ملل متحد در یک بانک خصوصی واریز شده است.
گزارش از قول یوناما گفته است: “تمام پول نقد منتقل شده به افغانستان در بانک مرکزی افغانستان واریز نشده و به طالبان هم داده نشده است”.
یوناما گفته است که بر اساس رهنمود مالی و طی مراحل اداری دفاتر ملل متحد روند انتقال پول نقد نظارت، تحقیق و ارزیابی می‌شود.
پس از تسلط دوبارۀ طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان، جامعه جهانی به شمول امداد بشری، کمک‌هایش را به افغانستان متوقف کرد که به دلیل این اقدام و تحریم‌های وزارت مالیه ایالات متحده بر سکتور بانکی افغانستان، بحران بشری در این کشور گسترش یافت.
اما با وخامت اوضاع، در ماه نومبر همان سال، برخی دفاتر ملل متحد کمک‌های شان را به بخش صحت و معارف افغانستان از سر گرفتند و این تصمیم جلو گسترش بحران اقتصادی را گرفت.
مقامات ایالات متحده و ملل متحد بارها ادعاهایی را رد کرده اند که گویا از انتقال پول نقد برای تداوم فعالیت‌های بشری در افغانستان، طالبان مستفید می‌شوند یا در اختیار حکومت طالبان قرار می‌گیرد.
برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند که در سال‌های اخیر به ویژه پس از اگست ۲۰۲۱ میلادی اسعار به خارج از افغانستان منتقل شده و همین موضوع سبب افزایش تقاضا به اسعار خارجی به ویژه دالر شده است.
به گفتۀ این کارشناسان، انتقال دالر نقد به افغانستان در راستای حفظ ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی مهم است، چون پس از تغییر نظام در افغانستان پول افغانی به سرعت در برابر اسعار خارجی بی‌ارزش شد، طوری که حتی یک دالر امریکایی به ۱۲۵ افغانی نیز رسید.
اما این کارشناسان می‌گویند که با آغاز دوبارۀ کمک‌های بشری به افغانستان، افغانی تا اندازه‌ای ثبات خود را به دست آورد.
با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که حکومت این گروه از پول‌های منتقل شده هیچ نفعی نمی‌برد و دفاتر ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی این پول را برای تطبیق برنامه‌های شان هزینه می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11483

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.