• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0
مجله فوربز:

دختران در خانواده های نورستان با امکانات اندک در تلاش ادامه تحصیل اند

  • کد خبر : 11559
  • 03 دلو 1402 - 7:58
دختران در خانواده های نورستان با امکانات اندک در تلاش ادامه تحصیل اند

مجله فوربز به وضعیت و آینده دختران در افغانستان تمرکز کرده است. در آغاز مطلب، زنده گی یک خانواده در ولایت نورستان به تصویر کشیده شده که شش فرزند دختر دارد. بزرگترین آنها نائله نام دارد که پانزده ساله است و هم مانند یک میلیون دختر دیگر در افغانستان از رفتن به مکتب باز مانده. […]

مجله فوربز به وضعیت و آینده دختران در افغانستان تمرکز کرده است.
در آغاز مطلب، زنده گی یک خانواده در ولایت نورستان به تصویر کشیده شده که شش فرزند دختر دارد.
بزرگترین آنها نائله نام دارد که پانزده ساله است و هم مانند یک میلیون دختر دیگر در افغانستان از رفتن به مکتب باز مانده.
مادر این دختران که از فقر می نالد، به مجله گفته است که می خواهد دخترانش به آموزش مشغول باشند و یکی شان داکتر و دیگر شان انجنیر شود.
به نوشته فوربز، حمایت از آموزش دختران در نورستان از سوی خانواده ها اندک است و بسیاری از باشنده های این ولایت، از نظر مالی امکانات زیاد در دست ندارند.
در ادامه آمده که صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، برای حمایت از آموزش دختران، به هر خانواده نیازمند در نورستان، حدود ۱۲۰ دالر در سه مرحله کمک کرده است.
مجله فوربز نوشته که بسیاری از خانواده ها پول را برای خرید کتاب، کتابچه، قلم، کرایه راه و لباس مکتب مصرف کرده اند و در عین حال کمک های نقدی این توانایی را به خانواده ها داده است تا از آموزش دختران شان حمایت کنند.
در حالی از این حمایت سخن گفته شده که از نزدیک به دو و نیم سال و با حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان، دروازه مکتب ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته مانده و هیچ خبری از بازگشایی آن وجود ندارد.
شماری از دخترانی که سال گذشته صنف ششم را تمام کرده اند، گفته اند که خود را بی سرنوشت و نا امید یافته اند زیرا نمی دانند که چی زمانی برای آنها فرصت آموزش دو باره فراهم خواهد شد.
روزنامه امریکایی هِل
روزنامه امریکایی هِل به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در افغانستان توجه کرده که در آن از وضعیت حقوق بشری به ویژه محدودیت ها بر زنان و دختران ابراز نگرانی شده.
به نوشته روزنامه، در این گزارش که دوشنبه (۲۲ جنوری) نشر شد، به وضاحت آمده که برخورد تبعیض آمیز با زنان بر اساس جنسیت شان ادامه داشته و اینکه مقام های طالبان در این مورد مسئول اند.
در ادامه از وضعیت زنان و دختران که در یک ماه گذشته به اتهام رعایت نکردن حجاب به گونه خود سرانه بازداشت شده اند، ابراز نگرانی شده و در آن آمده است، در حکمی در این مورد گفته شده که در صورت بدحجابی، ابتدا به سرپرست خانواده توصیه می شود و سپس هشدار و احضار صورت می گیرد.
اما به باور سازمان ملل متحد، کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به این دستور توجه نکرده و به بازداشت خودسرانۀ دختران و زنان ادامه داده اند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به گزارش تازه سازمان ملل متحد گفته که این گزارش بر اطلاعات نادرست استوار است.
روزنامه هِل، با این نکته به مطلبش پایان داده که اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا در ماه اگست سال ۲۰۲۱ تمامی نیرو های امریکایی را از افغانستان بیرون کرد و سپس با حاکمیت دو باره طالبان، پالیسی های شدید آنها بر مردم تطبیق شد که حق و آزادی های آنها را گرفت و در نهایت بیشترین آسیب را به زنان و دختران در افغانستان وارد کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11559

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.