• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

ا.ا و تلاش برای گسترش روابط تجاری با ترکیه

  • کد خبر : 11681
  • 10 دلو 1402 - 9:19
ا.ا و تلاش برای گسترش روابط تجاری با ترکیه

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت با جنک اونال سفیر ترکیه برای افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است. در این دیدار درباره توسعه روابط دوجانبه، برگذاری نمایش‌گاه‌ها در دو کشور، تسهیلات در گرفتن ویزه برای بازرگانان افغان، ایجاد مرکز دایمی صادرات قالین افغانستان در ترکیه و صادرات قالین افغانستان به کشورهای اروپایی گفت‌وگو کرده‌اند. […]

نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت با جنک اونال سفیر ترکیه برای افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.
در این دیدار درباره توسعه روابط دوجانبه، برگذاری نمایش‌گاه‌ها در دو کشور، تسهیلات در گرفتن ویزه برای بازرگانان افغان، ایجاد مرکز دایمی صادرات قالین افغانستان در ترکیه و صادرات قالین افغانستان به کشورهای اروپایی گفت‌وگو کرده‌اند.
آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که در این دیدار آقای عزیزی از انقره خواسته تا در بخش‌های گوناگون در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.
آقای جواد گفت: «در این ملاقات دوطرف در رابطه به تجارت دوجانبه برگزاری نمایش‌گاه‌ها در دو کشور فراهم نمودن تسهیلات صدور برای تاجران افغان راه‌اندازه مرکز صادرات قالین در ترکیه و صادرات قالین افغانستان از این طریق به کشورهای اروپایی بحث و گفت‌وگو کردند.»
ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی امارت اسلامی گفت: «ترکیه یکی از کشورهای مهم در منطقه است ما می‌خواهیم با آن‌ها روابط خوبی تجارتی داشته باشیم وزیر صاحب تجارت با سفیر صاحب ترکیه درباره موضوعات تجارتی، سرمایه‌گذاری و ایجاد و فراهم ساختن تسهیلات در زمینه سرمایه‌گذاری صحبت کردند.»
از سویی هم، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید برای افزایش داد و ستد با ترکیه نیاز است تا چالش‌های که در بخش تجارت وجود دارد برطرف شوند.
محمد یونس مومند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «اولین مشکل که بازرگانان افغان دارند با ترکیه مشکل ویزه با ترکیه است که ویزه برای ما بدهد مشکل ویژه باید حل شود تا ما بتوانیم به آسانی ویزه بگیریم.»
هم‌زمان، وزارت مالیه می‌گوید که در ده ماه گذشته سال روان خورشیدی به ارزش ۱۲۲ میلیارد افغانی به کشورهای پاکستان، هند و امارات متحده عربی صادرات داشته‌اند که بیش‌ترین صادرات میوه تازه، میوه خشک، سبزی و پنبه بوده است.
احمد ولی حقمل سخن‌گوی وزارت مالیه گفت: «بر اثر تسهیلات ایجادشده برای تجار در گمرکات کشور از سوی وزارت مالیه و مبارزه جدی با فساد، در ده ماه نخست سال جاری ۱۴۰۲ به یک‌تعداد کشورها به ارزش بیش از ۱۲۲ میلیارد افغانی صادرات صورت گرفته. صادرات انجام‌شده در این مدت به ارزش بیش از ۴۳ میلیارد افغانی میوه، به ارزش ۱۶ میلیارد افغانی پنبه و به ارزش ۱۷میلیارد افغانی سبزیجات شامل می‌باشد که به پاکستان، هند و امارات متحده عربی صادر شده است.»
پیش از این، وزارت صنعت و تجارت گفته بود که در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱۰۰ میلیون دالر داد و ستد با ترکیه انجام شده که از این میان ۲۳ میلیون دالر آن را صادرات تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11681

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.