• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
شورای مقاومت ملی:

صندوق امانی افغانستان طالبان را فربه می‌کند

  • کد خبر : 11781
  • 15 دلو 1402 - 23:29
صندوق امانی افغانستان طالبان را فربه می‌کند

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با ابراز نگرانی از نحوه فعالیت و سوءاستفاده‌ از ذخایر ارزی افغانستان در صندق امانی گفته که این صندوق طالبان را «فربه» می‌کند. این شورا یک‌شنبه‌شب، ۱۵ دلو در بیانیه‌ای نگاشته که ذخایر ارزی افغانستان متعلق به شهروندان کشور است و نباید برای «فربه کردن یک گروه افراطی با […]

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با ابراز نگرانی از نحوه فعالیت و سوءاستفاده‌ از ذخایر ارزی افغانستان در صندق امانی گفته که این صندوق طالبان را «فربه» می‌کند.
این شورا یک‌شنبه‌شب، ۱۵ دلو در بیانیه‌ای نگاشته که ذخایر ارزی افغانستان متعلق به شهروندان کشور است و نباید برای «فربه کردن یک گروه افراطی با رویکرد تروریستی» به مصرف برسد.
در این بیانیه آمده است: «از آن‌جاییکه این نهاد صبغه قانونی و حقوقی ندارد و شماری از اعضای آن متهم به سوءاستفاده از موقف هستند، نگرانی‌های جدی در قسمت نحوه فعالیت و سوءاستفاده‌ از ذخایر ارزی افغانستان وجود دارد.»
شورای مقاومت ملی با اشاره به گزارش برایان مست، عضو کانگرس امریکا مبنی بر «جعلی» بودن اسناد تحصیلی یکی از اعضای این نهاد گفته است که چه‌گونه می‌تواند اشخاصی با چنین ویژه‌گی «امین و دلسوز» به مردم افغانستان باشد؟
این جریان سیاسی همچنان هزینه ذخایر ارزی افغانستان به‌هدف پرداخت هزینه‌های برق و چاپ گذرنامه از سوی طالبان را خلاف قانون بانک‌داری خوانده است.
در بیانیه تصریح شده است: «براساس قانونِ بانک مرکزی، این نهاد از نظر سیاسی باید مستقل باشد، اما درحال حاضر این بانک توسط یک طالبِ تحت تحریم سازمان ملل به جرم فعالیت‌های دهشت‌افگنی، رهبری می‌شود.»
به باور این شورا، تا زمان ایجاد دولت مشروع و قانونی برخواسته از اراده مردم، هیچ جریان و گروه صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد ذخایر ارزی افغانستان را ندارد.
گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان بیش از نُه میلیارد دالر دارایی افغانستان در بانک‌های اروپا و امریکا منجمد شد.
پس از تشدید بحران اقتصادی در افغانستان، امریکا یک صندوق امانی را در سویس ایجاد و سه‌ونیم میلیارد دالر از ذخایر ارزی کشور را به این صندوق منتقل کرد.
این در حالی است که شورای فدرال سویس اواخر هفته گذشته توافق‌نامه‌ای را در زمینه امتیازات و مصونیت‌ها با صندوق امانی افغانستان امضا کرده است.
هیأت اداری صندوق امانی افغانستان در این توافق‌نامه تضمین کرده‌ است که وجوه این صندوق فقط در صورتی به بانک مرکزی افغانستان زیر اداره طالبان منتقل می‌شود که این بانک بتواند استقلالیت خود را از نفوذ سیاسی نشان دهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.