• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1

برخی دهاقین دایکندی از نبود سردخانه‌های معیاری برای محصولات شان شاکی اند

  • کد خبر : 11897
  • 22 دلو 1402 - 8:10
برخی دهاقین دایکندی از نبود سردخانه‌های معیاری برای محصولات شان شاکی اند

شماری از دهاقین در دایکندی از نبود سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات کچالوی شان شکایت داشته می‌گویند که بخشی از این محصول پیش از فروش، فاسد می‌شود. آنان می‌گویند که در تمام مناطق دایکندی کچالو کاشت و برداشت می‌شود، اما بازار مناسب برای فروش نداشته و هم‌چنان به دلیل نبود سردخانه‌ها زمینۀ نگهداری آن نیز وجود […]

شماری از دهاقین در دایکندی از نبود سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات کچالوی شان شکایت داشته می‌گویند که بخشی از این محصول پیش از فروش، فاسد می‌شود.
آنان می‌گویند که در تمام مناطق دایکندی کچالو کاشت و برداشت می‌شود، اما بازار مناسب برای فروش نداشته و هم‌چنان به دلیل نبود سردخانه‌ها زمینۀ نگهداری آن نیز وجود ندارد.
محمداکبر یکی از دهقانان ولایت دایکندی می‌گوید که سالانه کچالوی زیادی کشت می‌کند، اما نگهداری نمی‌شود؛ اکثر اوقات در نیمه‌های فصل زمستان فاسد می‌گردید.
او افزود: «کچالو زیاد کشت می‌کنیم، بعضی سال‌ها همسایه‌ها از ما می‌خرند، خوب است زحمت ما جبران می‌شود، اما امسال که نزدیک به۵۰۰ سیر کچالو حاصل بدست آورده، ولی ۱۰۰ سیرش فروخته شد و دیگر آن باقی مانده، حالا آن نگهداری نمی‌شود، فعلا خیلی از آن گندیده شده‌است.»
وی علاوه کرد که کچالو یک محصول بسیار خوب زراعتی است؛ زیرا حاصل زیادی می‌دهد، اما در اول سال فروش مناسب ندارد، صرف در آخر سال قیمت آن چند برابر بالا می‌رود .
نامبرده تصریح کرد، زمان قیمت آن افزایش می‌یابد که دیگر کچالوی تولیدی مردم از بین رفته است و دکانداران از ولایت‌های دیگر وارد می‌کنند.
موصوف هم‌چنان تاکید کرد که اگر سردخانه‌های معیاری برای نگهداری کچالو وجود داشته باشد، دهقانان می‌توانند از این محصول تولیدی خود شان استفاده کنند و از این راه امرار معیشت نمایند.
این دهقان از حکومت می‌خواهد که سردخانه‌های معیاری را برای نگهداری محصولات دهقانان ایجاد کند.
از سوی دیگر، مطیع‌الله یکی دیگر از دهقانان در ولسوالی سنگتخت‌و‌بندر دایکندی می‌گوید که امسال نسبت به سال‌های گذشته کچالو به نرخ بسیار پایین به فروش می‌رسد.
او افزود، تعدادی زیادی از دهقانان به دلیل این که ضرر اقتصادی بسیار زیاد نبینند، خودشان با حفر زمین به‌صورت غیرمعیاری اقدام به ذخیره‌سازی کچالو کرده‌اند.
وی تصریح کرد که این کار از روی مجبوری صورت می‌گیرد؛ زیرا با این روش نگهداری هم تا فصل بهار برخی این کچالو فاسد می‌شود و بخشی از آن که سالم می‌ماند، وزن شان بسیار کم می‌گردد.
نامبرده از حکومت می‌خواهد که زمینۀ خرید و فروش و صادرات کچالو را به بیرون از دایکندی فراهم کند تا دهقانان مخارج زنده‌گی شان را تأمین نمایند؛ چون به باور او، بخش بزرگی از درآمد مردم وابسته به زراعت می‌باشد.
با این حال، مسؤولین در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی می‌گویند که برای بهبود وضعیت زراعتی دهقانان تلاش نموده و برنامه‌هایی را روی دست دارند.
محمدجویا، مدیر احصائیه و معلومات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی می‌گوید که این اداره سردخانه‌های زیادی را در ولسوالی‌های مختلف ایجاد کرده‌است.
او افزود که تنها در سال جاری چهار سردخانۀ کچالو را در ولسوالی‌های شهرستان، میرامور و کیتی ایجاد کرده‌است.
نامبرده تاکید کرد که این سردخانه‌ها به‌صورت معیاری برای نگهداری محصولات کچالو از بودجۀ انکشافی مدیریت محصولات زراعتی به هزینۀ بیش از یک میلیون و ۴۶۵ هزار افغانی ساخته شده‌است.
وی علاوه کرد که این اداره تلاش می‌کند تا در سال‌ آینده سردخانه‌های بیشتری را برای دهقانان ایجاد نماید تا زمینۀ نگهداری محصولات کچالو فراهم شود.
این در حالی است که ولایت دایکندی یکی از ولایت‌های زراعتی است که اکثریت مردم آن به زراعت و مالداری مشغول اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=11897

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.