• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

واکنش تند اسلام‌آباد به اظهارات معاون وزارت خارجه طالبان در زمینه «خط دیورند»

  • کد خبر : 12044
  • 28 دلو 1402 - 8:11
واکنش تند اسلام‌آباد به اظهارات معاون وزارت خارجه طالبان در زمینه «خط دیورند»

وزارت خارجه پاکستان در واکنش تندی اظهارات معاون وزارت خارجه طالبان در مورد عدم رسمیت مرز میان دو کشور را «ادعاهای خود خوانده و خیالی» خوانده است و گفته که تردد افراد و کالا در مرز دو کشور «بنا به معیارهای روابط کشورها» است. روز گذشته، عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان در یک […]

وزارت خارجه پاکستان در واکنش تندی اظهارات معاون وزارت خارجه طالبان در مورد عدم رسمیت مرز میان دو کشور را «ادعاهای خود خوانده و خیالی» خوانده است و گفته که تردد افراد و کالا در مرز دو کشور «بنا به معیارهای روابط کشورها» است.
روز گذشته، عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان در یک گردهمایی در ولایت لوگر همجوار با پاکستان گفت که «ما هرگز رسما خط دیورند را به رسمیت نشناخته‌ایم و رفت و آمد در این خط با ویزا و پاسپورت قطعا قابل پذیرش نیست».
او افزود که هیچ کس نمی‌تواند قبایل دو سوی دیورند را ازهم جدا کند.
وزارت خارجه پاکستان در واکنش گفته است «هرگونه ادعای خودخوانده و خیالی در مورد قانونیت و حرمت مرز پاکستان- افغانستان نمی‌تواند واقعیت‌های جغرافیا، تاریخ و حقوق بین الملل را تغییر دهد.»
در گذشته مقام‌ها در اسلام آباد و کابل از اظهار نظر رسمی در زمینه خط دیورند اجتناب می‌کردند.
پاکستان این گونه اظهارات مقام‌ها در کابل را برای مصرف داخلی افکار عمومی و «انحراف» از موضوع امنیتی میان دو کشور می‌داند.
در بیاینه نیز آمده است: «به جانب افغان توصیه می‌شود که به نگرانی‌های امنیتی واقعی پاکستان توجه کند به جای تلاش برای انحراف افکار عمومی با چنین بیانات تاسف‌بار.»
اسلام آباد تاکید کرده است که تردد مسافران و کامیون‌ها میان دو کشور «براساس هنجارهای روابط بین کشورها» است.
اخیرا پاکستان از بیماران و رانندگان کامیون‌های حمل و نقل کالای افغانستان نیز ویزا و گذرنامه می‌خواهد که در گذشته این دسته افراد معاف بودند، این موضوع به بسته شدن گذرگاه‌های پرتردد تورخم شد.
شماری از ساکنان مرزی و مسافران در شهرک مرزی چمن بلوچستان پاکستان نیز هفته‌ها در این زمینه دست به اعتراض زده و خواهان رفع ویزا در رفت و آمد میان دو کشور هستند.
هفته گذشته نیز انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان در اولین گفتگوی اختصاصی خود با یک رسانه در افغانستان در مورد «خط دیورند» به عنوان مرز بین‌المللی میان دو کشور و رسمیت حکومت طالبان صحبت کرد.
نخست وزیر موقت پاکستان گفت: «سازمان ملل متحد و ۲۰۶ کشور پذیرفته‌اند که این یک مرز بین‌المللی است و باوجود آن، افغان‌ها در این باره چیزی بگویند یا نگویند من به این موضوع علاقه‌ای ندارم.»
پیشتر نورالله نوری، وزیر امور قبایل طالبان در حال بازدید از گذرگاه مرزی تورخم گفته بود «خط دیورند»، یک خط «فرضی» است، «ما با پاکستان خط فرضی دیورند را داریم، مرز رسمی نداریم، نقطه صفر مرزی هم نداریم. بین ما یک خط فرضی است.»
در گذشته مقام‌ها در اسلام آباد و کابل از اظهار نظر رسمی در زمینه خط دیورند اجتناب می‌کردند.
خط دیورند در سال ۱۸۹۳ قلمرو میان حکومت افغانستان و هند بریتانیایی را مشخص کرد و عبدالرحمن، پادشاه وقت افغانستان و سرمورتیمور دیورند، نماینده بریتانیا آن را امضا کردند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12044

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.