• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2
روش جدید درمان مو رفتگی؛

انتظار برای انقلاب دیگر در علم طب

  • کد خبر : 12075
  • 29 دلو 1402 - 19:37
انتظار برای انقلاب دیگر در علم طب

یک روش‌ جدید و امیدوارکنندۀ درمان مو رفتگی، که در آن سلول‌های مو همسان سازی (کلون) شده و در جاهای دچار مورفتگی غرس یا تزریق می‌شود، انقلاب بزرگی را در علم طب ایجاد خواهد کرد. کم و بیش ۸۵ درصد مردان تا سن ۵۰ سالگی به درجات مختلف موهای سرشان را از دست داده و […]

یک روش‌ جدید و امیدوارکنندۀ درمان مو رفتگی، که در آن سلول‌های مو همسان سازی (کلون) شده و در جاهای دچار مورفتگی غرس یا تزریق می‌شود، انقلاب بزرگی را در علم طب ایجاد خواهد کرد.
کم و بیش ۸۵ درصد مردان تا سن ۵۰ سالگی به درجات مختلف موهای سرشان را از دست داده و برخی هم به کلی طاس می‌شوند.
مورفتگی تنها از نظر فزیکی و شکل ظاهری مشکل‌زا نبوده، بلکه برخی افراد این حالت را به حدی جدی می‌گیرند که دچار اضطراب شده و حتا اعتماد به نفس آنان خدشه دار می‌شود.
موهای سر زمانی به ریختن آغاز می‌کند که سلول‌های پپیلا که در زیر قاعدۀ پیاز مو قرار داشته و ضخامت، رشد و ترکیب موها را تنظیم می‌کنند، از بین بروند.
این سلول‌ها در برابر هورمون دی‌هایدروتستستیرون که مشخص کنندۀ خواص مردانه است، بسیار حساس بوده و تحت تاثیر این هورمون از بین می‌روند.
در اطراف هر پیاز مو حدود ۱۰۰۰ سلول پپیلا موجود است. به هر اندازه که سلول‌های پپیلا در قاعدۀ پیاز مو بیشتر باشد به همان اندازه مو قوی و ضخیم بوده و به هر پیمانه که این سلول‌ها کم شوند، مو هم نازک و ضعیف می‌باشد.
از بین رفتن سلول‌‌های پپیلا به مفهوم مرگ قطعی مو و پیاز یا فولیکول مو نیست. زمانیکه پپیلاهای اطراف پیاز مو به کلی از بین می‌روند مو بی‌نهایت باریک شده و رشد فوق‌العاده ضعیف می‌داشته باشد که در اکثر موارد حتا قابل دید نیست.
در روش جدید درمانی، سلول‌های همسان سازی شدۀ پیاز مو و قاعدۀ آن به هر پیمانه که یک فرد نیاز داشته باشد تهیه شده و در هنگام ضرورت به جاهای بدن وی که موی آن رفته است، پیوند زده می‌شود.
آزمایش این روش بر حیوانات نشان داده است که تزریق یا پیوند سلول‌های همسان سازی شده منجر به تسریع روند رشد مو می‌شود، به حدی که موها درست مانند ایام جوانی رشد کرده و قد می‌کشند.
در واقع این روش، کاشت موی جدید نبوده بلکه احیای موهایی است که در اثر زوال سلول‌های پپیلا به شدت باریک و نحیف شده اند.
با اینحال، این روش جدید در مراحل ابتدایی قرار دارد. این روش باید مراحل آزمایش کلینکی بر انسان‌ها را پشت سر گذاشته و پس از تشخیص خطرات و عوارض جانبی آن، به صفت روش جدید درمان مورفتگی مجاز دانسته شود.
در عصری‌ترین روش‌ درمان مو رفتگی که هم اکنون به کار گرفته می‌شود، مو یکجا با فولیکول یا پیاز آن از قسمت‌های سر که پرپشت و حاوی موی زیاد است برداشته شده و یکه یکه در قسمت‌هایی که دچار مورفتگی شده است، غرس می‌شوند.
اما انتظار می‌رود که روش همسان سازی سلول‌های مو اگر از هزینۀ درمانی نکاهد، کم از کم از دردی که هر فرد در زمان پیوند تارهای مو متحمل می‌شود، به پیانۀ زیاد بکاهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12075

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.