• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
طالبان:

صادرات افغانستان کاهش و واردات افزایش یافته است

  • کد خبر : 12083
  • 30 دلو 1402 - 9:50
صادرات افغانستان کاهش و واردات افزایش یافته است

اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان اعلام کرد که افغانستان در سه ربع نخست سال روان، به ارزش یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دالر کالا صادر و به ارزش شش میلیارد و ۲۲۸ میلیون دالر کالای تجارتی وارد کرده است. این اداره روز دوشنبه، ۳۰ دلو با نشر اعلامیه‌ای ارقام صادرات و واردات افغانستان را […]

اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان اعلام کرد که افغانستان در سه ربع نخست سال روان، به ارزش یک میلیارد و ۳۵۵ میلیون دالر کالا صادر و به ارزش شش میلیارد و ۲۲۸ میلیون دالر کالای تجارتی وارد کرده است.
این اداره روز دوشنبه، ۳۰ دلو با نشر اعلامیه‌ای ارقام صادرات و واردات افغانستان را طی سه ربع اول سال جمع‌آوری و تحلیل کرده است.
به گفته طالبان، صادرات کشور در این مدت ۲۰ میلیون دالر کاهش یافته، اما واردات حدود یک میلیارد و ۱۰۵ دالر افزایش داشته است.
در اعلامیه آمده است: «بیش‌ترین اقلام صادراتی کشور در سه ربع اول سال روان به پاکستان بوده که در مجموع ارزش آن به ۶۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسد. پس از آن هندوستان با ۴۶۳ میلیون و امارات متحده عربی با ۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دالر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.»
به گفته این اداره، بیشترین بخش اقلام صادراتی کشور را امسال میوه‌های خشک تشکیل می‌دهد. به گفته این اداه، در نُه ماه به ارزش ۳۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دالر صادر شده است.
پس از آن نباتات طبی، مواد معدنی و میوه‌های تازه به‌ ترتیب در جایگاه دوم، سوم و چهارم اقلام صادراتی افغانستان قرار دارند.
اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان گفته است: «بیش‌ترین اقلام وارداتی کشور در سه ربع اول سال روان از ایران بوده که در مجموع ارزش آن به یک میلیارد و ۳۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسد. پس از آن پاکستان با یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دالر و چین با یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دالر در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.»
این در حالی است که ارزش صادرات افغانستان در سه ربع نخست سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و ۳۷۵ میلیون دالر و ارزش واردات این کشور به پنج میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر می‌رسید.
پیش از این بانک جهانی با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱.۹ میلیارد دالر صادرات و ۷.۸ میلیارد دالر واردات داشت.
به گفته بانک جهانی، رشد واردات افغانستان بیشتر از رشد صادرات آن است که سبب افزایش فاحش کسر بیلانس تجارتی کشور می‌گردد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12083

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.