• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
تولیدکننده‌گان نخ در هرات:

صادرات این محصول به خارج از کشور دوباره آغاز شود

  • کد خبر : 12133
  • 02 حوت 1402 - 11:19
صادرات این محصول به خارج از کشور دوباره آغاز شود

شماری از نخ‌فروشان در هرات از توقف صادرات نخ این ولایت به بیرون از کشور شکایت داشته می‌گویند که با متوقف شدن روند صادرات نخ تعدادی زیادی از تولیدکننده‌گان و فروشنده‌گان این محصول بی‌کار شده‌اند. به گفتۀ آنان، از دو سال به این‌سو صادرات نخ به بیرون از کشور متوقف شده و این در حالی […]

شماری از نخ‌فروشان در هرات از توقف صادرات نخ این ولایت به بیرون از کشور شکایت داشته می‌گویند که با متوقف شدن روند صادرات نخ تعدادی زیادی از تولیدکننده‌گان و فروشنده‌گان این محصول بی‌کار شده‌اند.
به گفتۀ آنان، از دو سال به این‌سو صادرات نخ به بیرون از کشور متوقف شده و این در حالی است که بهای نخ در بازار هرات نیز نسبت به گذشته‌ها کاهش چشم‌گیری یافته و استفادۀ مردم از نخ این ولایت نیز کمتر شده‌است.
حاجی بسم‌الله، یک تن از تولیدکننده‌گان و فروشنده‌گان نخ دروازۀ خوش ولایت هرات گفت، قبلا در هر ماه سه الی چهار تُن نخ را تهیه می‌کرد، اما در حال حاضر بازار نخ نسبت به گذشته بابت عدم صادرات آن بسیار کمرنگ شده‌است.
موصوف علاوه کرد، قبلا چهار کیلو یا یک سیر نخ به ۱۲۰۰ افغانی خریداری و به ۱۳۵۰ افغانی به فروش می‌رساندند، اما اکنون از ۷۰۰ الی ۸۰۰ افغانی بیشتر به فروش نمی‌رسد.
موصوف از امارت اسلامی خواستار رفع قیودات وضع شده بالای صادرات نخ است تا بتوانند تولیدات خود را افزایش دهند.
به گفتۀ وی، تنها خودش برای حدود یک هزار و پنج‌صد خانواده زمینۀ کار در زمینۀ پروسس نخ فراهم نموده بود که اکنون با این بازار و شرایط کاری این خانواده‌ها نیز بی‌کار شده‌اند.
نامبرده علاوه می‌کند که حدوداً پنج تن نخ هم‌اکنون در کارگاه خود دارد که به فروش نرسیده‌است و اگر صادرات به بیرون از کشور آغاز گردد، می‌تواند کاروبارشان دوباره رونق بگیرد.
نوراحمد حسن‌زاده، یک تن دیگر از این نخ‌فروشان نیز می‌گوید، نخی که در دکان شان بود قبلا فی کیلو به ۳۵۰ افغانی بود و اکنون ۲۰۰ افغانی می‌باشد و در گذشته هر هفته ده الی پانزده بوجی بار می‌فروختند که اکنون وی به کیلو فروشات دارد.
با این حال، جمال‌الدین طاهری رئیس صنف جلابان ولایت هرات می‌گوید، حدود دو سال می‌شود که صادرات نخ به بیرون از کشور توسط حکومت متوقف گردیده و قبلا نخ افغانستان به هند، پاکستان و کشورهای دیگر صادر می‌شد.
طاهری با ابراز نگرانی از وضعیت بازار نخ در این ولایت علاوه کرد، در حالی‌که تاجران نخ هرات به امید از سرگیری صادرات به بیرون از کشور تمامی نخ این ولایت را خریداری کرده‌اند، اما صادرات این محصول تا حال متوقف است و قیمت فی سیر نخ از ۱۸۰۰ افغانی به ۶۰۰ الی ۸۰۰ افغانی کاهش یافته‌است که این برای تاجران نگران‌کننده است.
وی افزود، در حال حاضر زمینۀ استفاده از این نخ در بازارهای افغانستان نهایت کمرنگ است و با متوقف شدن صادرات این محصول، خانواده‌های زیادی در ولسوالی‌های هرات، بادغیس و فراه بی‌کار شده‌اند.
با این حال، مولوی بشیرمحمد سیرت، رئیس صنعت و تجارت ولایت هرات به این باور است که در داخل افغانستان بخاطر تولید قالین و گلیم تقاضای نخ زیاد است، اما متاسفانه به دلیل نبود پروسس درست، در قسمت قالین فعلا بازار جهانی کمتر قالین افغانی را خریداری می‌کند.
رئیس صنعت و تجارت هرات می‌گوید که در بخش عرضه و تقاضای بازار تحلیل می‌شود و اگر مشخص شود که عرضه زیاد و تقاضا کم است از طرف وزارت‌های صنعت و تجارت و مالیه برای صادرات اجازه داده می‌شود.
وی می‌افزاید، یک مشکلی که چندی پیش به وجود آمده بود، این است که برای مدت کوتاهی برای صادرات نخ به بیرون از کشور برای تجار داده شده بود که بیشتر آنان از این فرصت استفاده نکردند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.