• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

سفر مقام‌های طالبان به ترکمنستان و ایران برای گسترش همکاری اقتصادی

  • کد خبر : 12190
  • 06 حوت 1402 - 12:09
سفر مقام‌های طالبان به ترکمنستان و ایران برای گسترش همکاری اقتصادی

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در راس هیئتی اقتصادی به ترکمنستان سفر کرده است. همزمان گزارش شده است که وزارت تجارت طالبان هم هیئتی فنی برای گسترش تجارت از بندر چابهار، به ایران فرستاده است. ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در ایکس (توییتر سابق) نوشته است که روز یک‌شنبه (۶ حوت) امیرخان […]

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در راس هیئتی اقتصادی به ترکمنستان سفر کرده است. همزمان گزارش شده است که وزارت تجارت طالبان هم هیئتی فنی برای گسترش تجارت از بندر چابهار، به ایران فرستاده است.
ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در ایکس (توییتر سابق) نوشته است که روز یک‌شنبه (۶ حوت) امیرخان متقی به دعوت رشید مرادوف، وزیر امور خارجه ترکمنستان، به عشق‌آباد سفر کرده است تا در مورد مسایل دوجانبه گفت‌وگو کنند.
او افزوده است که در ترکیب هیئت مسئولان وزارت معادن و نفت، اداره راه آهن و شرکت ملی برق (برشنا) هستند.
اوبه موضوعات مورد گفت‌وگو اشاره‌ نکرده است، ظاهرا از ترکیب هیئت پیداست که موضوع اصلی همکاری‌های اقتصادی است.
آقای مرادوف در سفرهای قبلی خود به کابل در دیدار با مقام‌های طالبان در مورد پروژه‌های انتقال انرژی، از جمله تاپی، گفت‌‌وگو کرده است.
پروژه‌های مشترک دو کشور، از جمله خط آهن، انتقال گاز ترکمنستان به جنوب آسیا (تاپی) و فایبر نوری است و مقام‌های طالبان قبلا خواستار از سرگیری این پروژه‌ها «در زودترین فرصت ممکن» شده‌اند و در مورد تامین امنیت آن هم اطمینان داده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود که خط لوله تاپی سالانه ظرفیت انتقال بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی داشته باشد.
پروژه‌های بزرگ انتقال انرژی و خط آهن از آسیای میانه تا هند از مسیر افغانستان در فوریه ۲۰۱۸، با حضور رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند آغاز شد. این خط لوله از مسیر ولایت هرات وارد افغانستان شده و از قندهار راهی پاکستان می‌شود.
همزمان، وزارت تجارت طالبان می‌گوید که هیئتی «فنی» به ایران سفر کرده است با هدف پیگیری مواردی که روی آنها در سفر چند ماه‌ پیش عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان، به ایران تصمیم گرفته شده بود.
در هیئت طالبان در سفر به تهران مقام‌هایی از وزارت‌های خارجه، اقتصاد، مالیه، تجارت و ترانسپورت حضور دارند.
وزارت تجارت طالبان هدف از این سفر را گفت‌وگو با مقام‌های ایران برای «استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بندر منقطه آزاد چابهار در سیستان بلوچستان و افزایش ترانزیت و صادرات» گفته است.
عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان، حدود چهارماه پیش در سفر یک هفته‌ای به ایران، پنج تفاهم‌نامه اقتصادی را با مقام‌های ایران امضا کرد.
بندر چابهار برای بازرگانان اهل افغانستان مسیری مهم برای رسیدن به اقیانوس هند است.
در ماه می ۲۰۱۶، افغانستان، هند و ایران برای ساخت دهلیز دریایی بین‌المللی به توافق رسیدند که بنا به آن، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای افزایش تجارت با افغانستان، ایران و آسیای مرکزی انجام شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12190

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.