• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
در میان حاشیه و تنش؛

تیم ملی فوتسال آماده نخستین حضور در جام ملت‌های آسیا

  • کد خبر : 12701
  • 14 حمل 1403 - 22:10
تیم ملی فوتسال آماده نخستین حضور در جام ملت‌های آسیا

تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست آورند، با برنامه‌ریزی حساب شده و بی سابقه و البته توام با حاشیه‌هایی نه‌چندان خوشایند و امیدوار‌کننده آماده حضور در این پیکارها می‌شود. تورنمنتی که از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ آپریل/آوریل با شرکت ۱۶ تیم برتر […]

تیم ملی فوتسال افغانستان که برای اولین بار در تاریخ جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست آورند، با برنامه‌ریزی حساب شده و بی سابقه و البته توام با حاشیه‌هایی نه‌چندان خوشایند و امیدوار‌کننده آماده حضور در این پیکارها می‌شود.
تورنمنتی که از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ آپریل/آوریل با شرکت ۱۶ تیم برتر آسیا در گروه ۴ تیمی به میزبانی تایلند برگزار خواهد شد و افغانستان در گروه D مسابقات با تیم‌های ایران، بحرین و‌‌ کویت هم‌گروه است.
فدراسیون فوتبال افغانستان سه شنبه ۱۹ مارچ و در حالی که نزدیک به یک ماه به شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا باقی مانده بود، مسیر آماده‌سازی تیم ملی فوتسال افغانستان را اعلام کرد. برنامه‌ای که به شدت مورد استقبال هواداران قرار گرفت و البته امیدواری‌ها برای درخشش در نخستین دوره حضور در جام ملت‌ها را افزایش داد.
طبق برنامه، تیم ملی فوتسال افغانستان در اوایل ماه حمل (فروردین) برای شرکت در یک تورنمت چهارجانبه به تایلند رفت و در جام بین المللی (NSDF) که در آن تیم‌های تایلند، استرالیا و مالزی حضور داشتند، شرکت کرد. افغانستان در این جام در مجموع ۴ مسابقه انجام داد که در نهایت با کسب دو پیروزی، یک تساوی و یک شکست برابر میزبان مسابقات، موفق به کسب مقام سومی تورنمنت شد.
شاگردان مرتضایی سپس راهی میانمار شدند و در دو بازی تدارکاتی در مقابل تیم ملی فوتسال این کشور در تاریخ‌های ۳۰ و ۳۱ مارچ، یک پیروزی و یک شکست را در کارنامه‌شان به ثبت رساندند.
برنامه آماده‌سازی تیم ملی فوتسال همین جا خلاصه نمی‌شود، زیرا تیم پس از برگزاری دو بازی با میانمار در تاریخ ۲ آپریل به تایلند محل برگزاری جام ملت‌های آسیا بازگشت و قرار است در فاصله ۱۳ روز۴ بازی دوستانه دیگر با تیم‌های چنبوری تاینلد و تیم‌های ملی تاجیکستان، عربستان سعودی و چین برگزار کند که در مجموع تعداد بازی‌های تدارکاتی تیم ملی را به عدد ۱۰ می‌رساند.
پیش بینی می‌شود که اکثر این مسابقات به دلیل اهمیت فنی، پخش تلویزیونی نداشته باشد و پشت درهای بسته برگزار شود. مخصوصا سه مسابقه برابر تاجیکستان، عربستان و چین که البته نه تنها برای افغانستان، بلکه برای سایر تیم‌ها که در مسیر آماده سازی جام ملت‌های آسیا قرار دارند، از لحاظ فنی تاثیرگذار است.
قابل یادآوریست که تیم ملی فوتسال افغانستان در طی سه ماه گذشته و جریان تمرینات اختصاصی در شهر مشهد ایران، ۱۶ بازی دوستانه با تیم‌های لیگ برتری و منتخب لیگ‌های ایران برگزار کرده که حاصل آن ۱۱ پیروزی، ۱ شکست و ۴ مساوی بوده است.
لازم به ذکر است که اولین بازی تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۱۸ آپریل/آوریل برابر تیم قدرتمند ایران برگزار خواهد شد.
افغانستان به دنبال خلق شگفتی است
با وجودی که فوتسال افغانستان نخستین حضورش در جام ملت‌ها را تجربه خواهد کرد، اما این حجم از آمادگی و عزم راسخ برای حضور قدرتمند در این مسابقات، نشان می‌دهد تیم مرتضایی تنها فقط به فکر حضور و کسب تجربه در این تورنمنت نیست، بلکه به دنبال خلق شگفتی با صعود از گروه و رسیدن به دور حذفی و حتی مراحل بالاتر است.
اگر قرار باشد در هر دوره از رقابت‌ها، یک تیم شگفتی‌ساز شود، پیش‌بینی غلطی نیست که در این دوره، این تیم را افغانستان بنامیم. زیرا افغانستان با وجود غیبت چندین دوره در این مسابقات، در مقابل اکثریت تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیا به برتری رسیده و بعید نیست در اولین حضور بتواند حتی خود را به جمع ۴ تیم برتر مسابقات برساند و سهمیه جام‌جهانی را هم کسب کند.
اتفاقی که غیرممکن به نظر نمی‌رسد، ولی همه چیز بستگی به قرارگیری در جدول و شرایط صعود این تیم از گروه دارد. زیرا در گروه افغانستان تیم قدرتمند ایران قرار دارد و از آن طرف با توجه به اینکه تیم‌های اول و دوم این گروه با صعود کنندگان گروه C جایی که تیم قدرتمند ژاپن قرار دارد، برای حضور در نیمه‌نهایی رقابت خواهند کرد، افغانستان باید تمام تلاشش را برای صدرنشینی و عبور از ایران بکند. در غیر این صورت اگر بعنوان تیم دوم صعود کند و از آن طرف ژاپن صدرنشین گروه C شود، افغانستان برای حضور در جمع ۴ تیم برتر مسابقات، باید با تیم صاحب نام ژاپن، مدافع عنوان قهرمانی مسابقات رقابت کند.
غیبت ۵ بازیکن در میان لیست ۱۸ نفره دعوت شده از سوی مجید مرتضایی برای شرکت در بازی‌های دوستانه و جام ملت‌های آسیا، تیم ملی فوتسال را در آستانه شروع این رقابت‌های مهم، وارد حاشیه و البته جنجال کرد. اتفاقی که کمتر کسی فکر و پیش بینی‌اش را می‌کرد، زیرا در طی چند وقت اخیر فوتسال و موفقیت‌هایش تنها دل خوشی هواداران در افغانستان بود.
علی رضا جعفری، محمد جواد صفری، علی احمد محسنی و علی اصغر رسولی ۴ دروازه‌بان تیم ملی را تشکیل میدهند.
اکبر کاظمی، مهدی نوروزی، رضا حسین پور، فرزاد محمودی، مهران غلامی، بهمن گرگیج، امید قنبری، محمد مرادی، حسین محمدی، سید مجتبی حسینی، علی جعفری، حسن‌ حسنی، ناصر تیموری و میثم فیضی سایر بازیکنانی هستند که ترکیب تیم ملی را در این مسابقات تشکیل می‌دهند. طبق پیش‌بینی به جز از فرزاد محمودی، تمامی بازیکنان تیم را مهاجرین مقیم ایران تشکیل می‌دهند.
سید حسین موسوی، حمیدرضا حسین پور و علی امیری که در دور مقدماتی نقش بسزایی در موفقیت تیم داشتند و به تازگی به لیگ عربستان پیوستند، در میان تعجب در فهرست نهایی تیم ملی برای شرکت در جام ملت‌های آسیا حضور ندارند. غفار صادقی نیز دیگر فوتسالیستی است که به تیم ملی دعوت نشده است، صادقی که در رقابت‌های کافا یکی از بهترین بازیکن فوتسال افغانستان بود. مرتضایی همچنین از وحید صمیمی که پس از درخشش در رقابت‌های لیگ برتر میانمار عنوان آقای گلی مسابقات را کسب کرد، نیز به تیم ملی دعوت نکرده است.
هر چند در ابتدا دلیل عدم دعوت این بازیکنان، نبودن در تمرینات تیم و البته مصروفیت در تیم‌های باشگاهی‌شان عنوان شد، اما رویارویی دو بازیکن تیم ملی، سید حسین موسوی و حمیدرضا حسینی با مجید مرتضایی سرمربی تیم ملی در مصاحبه‌های داغ رسانه‌ای چند روز اخیر، نشان‌دهنده اختلافات و حاشیه‌های شدید در تیم ملی فوتسال است.
حاشیه‌هایی که بدون شک در این مقطع حساس زمانی، چیزی جز ضرر برای تیم ملی فوتسال افغانستان به همراه نخوهد داشت.
سرمربی و سرپرست تیم ملی مدعی اند بازیکنان بخاطر عدم دریافت پول حاضر به حضور در تیم ملی نشدند و حتی سایر بازیکنان را نیز تشویق به نرفتن به تیم می‌کردند، بازیکنان اما با رد این ادعا، مدعی اند آنان به دلیل بحران مدیریتی و برخوردهای سلیقه ای نصیر صداقت سرپرست تیم ملی بارها به سرمربی و فدراسیون فوتبال شکایت کردند، اما فدراسیون نه تنها توجهی نکرده بلکه در نهایت منجر به این شده که آنان در فهرست نهایی تیم ملی در جام ملت های آسیا قرار نگیرد.
خلع مدیریتی در فدراسیون فوتبال؛ پس از فوتبال نوبت به فوتسال رسید
پس از حاشیه‌های ایجاد شده در تیم ملی فوتبال که منجر به قهر و اعتراض دسته‌جمعی ستاره‌های تیم شد، حالا و در حالی که به نظر می‌رسد بحران تیم ملی فوتبال با مدیریت سرمربی تیم تا حد زیادی حل شده است، در فاصله کمتر از ۴ ماه، در اتفاقی مشابه، حالا این مشکل دامن گیر تیم ملی فوتسال افغانستان شده است، آنهم در آستانه تورنمنتی که افغانستان به دنبال شگفتی‌سازی و درخشش در آن است.
همه اینها نشان‌دهنده ضعف و خلع مدیریتی در فدراسیون فوتبال افغانستان است. فدراسیون فوتبالی که با وجود موفقیت‌های تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال در طی چند وقت اخیر، به شدت زیر بار انتقاد هواداران فوتبال و فوتسال است.
مجید مرتضایی سرمربی تیم ملی فوتسال می‌گوید غیبت بازیکنان سابقه‌دار در تیمش هیچ خلائی از نقطه نظر فنی وارد نکرده و نمی‌کند، زیرا او معتقد است دعوت چند بازیکن جوان و آینده دار ضمن تضمین آینده تیم ملی فوتسال افغانستان به تیمش از لحاظ فنی نیز کمک کرده است.
هر چند سید حسین موسوی و حمیدرضا حسینی نیز در مقطع سنی مناسبی هستند و نمی‌توان آنان را با ۲۳ سال سن پیر خطاب کرد، اما خوب این ریسک بالا در حالی توسط سرمربی پذیرفته شده است که معمولا در تورنمت‌های حساسی مثل جام ملت‌های آسیا، تیم‌ها اغلب با بازیکنان با تجربه و میدان‌ دیده خود پای به مسابقات می‌گذارند وعدم تجربه بازیکنان در چنین مسابقاتی که جو به شدت سنگینی دارد، می‌تواند علت و دلیلی برای عدم درخشش باشد.
بهرحال تصمیم سرمربی است و همان طور که در زمان موفقیت و پیروزی همه چیز به سرمربی ختم می‌شود، در زمان ناکامی و شکست نیز همه چیز روی شانه‌های سرمربی است و او است که در نهایت پاسخ‌گوی تمام اتفاقات خواهد بود.
با تمام این‌ها تیم ملی فوتسال رشد کرده است
با تمام حاشیه‌های ایجاد شده و با توجه به اینکه فوتسال در درون افغانستان رشد زیادی نداشته و به جز برگزاری تورنمنت‌های فصلی دیگر چیزی ندارد، واقعیت این است که تیم ملی فوتسال افغانستان با لطف حضور استعدادهای مهاجر مقیم ایران در تیم، زیرساخت‌های بی‌سابقه از جمله تنظیم بازی‌های تدارکاتی و شرکت در تورنمنت‌های مختلف که در گذشته هرگز وجود نداشت، ایجاد کمپلکس و کمپ اختصاصی برای تیم ملی در شهر مشهد و حضور بازیکنان در لیگ‌های برتر کشورهای مختلف، رشد و جهش مثبت و درخور تحسینی از زمان حضور مجید مرتضایی روی نیمکت تیم کرده و حضور در میان ده برتر آسیا و البته صعود به رده ۵۶ دنیا از رده ۹۵ کاملا این موضوع را صدق می‌کند.
اما خوب، برای فوتبال و فوتسال افغانستان که به دلایل زیاد خیلی زود آسیب‌پذیر است، وجود چنین حاشیه‌های نه تنها سم است، بلکه می‌تواند تاثیر مستقیم در نتیجه‌گیری و موفقیت تیم نیز داشته باشد، چنانچه می‌توان به نتیجه و شکست بازی دوم تیم ملی برابر میانمار اشاره کرد که دقیقا پس از مصاحبه موسوی و حسینی و افشاگری از آنچه در تیم ملی فوتسال می‌گذرد اتفاق افتاد که در نهایت باعث شد افغانستان در مقابل میانماری که قدرت زیادی ندارد، شکست بخورد.
با تمام اینها، فوتسال ملی افغانستان یک بار حاصل برنامه‌ریزی حرفه‌ای و تنظیم‌ بازی‌های تدارکاتی برای شرکت در تورنمنت های مهم را با صعود به جام ملت های آسیا آنهم بعنوان تیم اول گروه را به دست آورده است. حالا و با وجود نبود چند بازیکن و حاشیه های ایجاد شده و در حالی که در مسیر آماده سازی تیم، عالی و بی نقص عمل کرده، باید دید به تیم شگفتی ساز جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۲۴ تبدیل خواهد شد یا خیر.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12701

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.