• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

امسال قیمت پستۀ وطنی در بلخ نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته‌است

  • کد خبر : 12709
  • 16 حمل 1403 - 11:15
امسال قیمت پستۀ وطنی در بلخ نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته‌است

امسال قیمت پستۀ وطنی در بلخ نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما بهای‌ سایر میوه‌های خشک اندکی کاهش یافته‌است. جمشید، یکی از فروشنده‌گان میوۀ خشک در مزارشریف می‌گوید که امسال نسبت به عیدهای سال گذشته کاروبار شان بهتر شده و همچنان ازدحام در شهر نسبت به گذشته افزایش یافته‌است. […]

امسال قیمت پستۀ وطنی در بلخ نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده، اما بهای‌ سایر میوه‌های خشک اندکی کاهش یافته‌است.
جمشید، یکی از فروشنده‌گان میوۀ خشک در مزارشریف می‌گوید که امسال نسبت به عیدهای سال گذشته کاروبار شان بهتر شده و همچنان ازدحام در شهر نسبت به گذشته افزایش یافته‌است.
وی می‌افزاید که امسال قیمت میوۀ خشک نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌است، اما در قیمت پستۀ وطنی افزایش چشم‌گیری آمده‌است.
به گفتۀ موصوف، سال گذشته قیمت یک کیلو پستۀ وطنی حدود ۷۰۰ افغانی بود، اما امسال قیمت آن حدود ۱۱۰۰ افغانی می‌باشد.
حسیب‌الله، یکی از دکانداران دیگر نیز می‌گوید که امسال کاروبارش نسبت به سال گذشته بهتر شده، اما می‌پذیرد که قیمت پستۀ وطنی افزایش یافته‌است.
وی می‌افزاید که امسال نسبت به سال گذشته قیمت یک کیلو پسته حدود ۴۰۰ افغانی افزایش یافته‌است.
بر بنیاد معلومات وی، سال گذشته یک کیلو پسته ۶۵۰ افغانی به فروش می‌رسید، اما امسال قیمت آن نزدیک به ۱۱۰۰ افغانی رسیده‌است.
حسیب‌الله همچنان گفت، امسال قیمت‌های سایر میوه‌های خشک کاهش یافته‌است و به گفته‌اش نسبت به سال گذشته قیمت یک کیلو کشمش ۵۰ افغانی، یک کیلو نخود خارجی ۷۰ افغانی و یک کیلو بادام حدود ۱۰۰ افغانی کاهش یافته‌است.
همچنان، مهران واحد باشندۀ مزارشریف که برای خرید میوۀ خشک آمده‌است می‌گوید، امسال نسبت به سال گذشته قیمت میوۀ خشک کاهش یافته‌‌است.
محمدیاسین، باشندۀ دیگر این ولایت نیز می‌گوید که سال گذشته یک کیلو پسته ۷۰۰ افغانی قیمت داشت، اما حالا به ۱۱۰۰ افغانی افزایش یافته‌است و قیمت سایر میوه‌های خشک کاهش یافته‌است.
در عین حال، مسؤولین ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ دلیل افزایش قیمت پستۀ وطنی را کاهش حاصلات و افزایش سطح صادرات آن به خارج از کشور می‌دانند.
محمدجسین عظیمی، مدیر ترویج این ریاست می‌گوید، سال گذشته سردی در بلخ درختان پسته را متضرر ساخته و به این دلیل سطح حاصلات تا حد زیاد کاهش یافته‌است.
موصوف دلیل افزایش قیمت پسته را افزایش صادرات این میوه به خارج از کشور می‌داند و ابراز امیداوری می‌کند که سال آینده حاصلات آن افزایش قابل توجه خواهد داشت و همچنان قیمت آن دوباره کاهش خواهد یافت.
گفتنی است که سال گذشته علاوه بر قیمت پسته قیمت سایر میوه‌های خشک نیز بلند بود و مردم از آن شکایت داشتند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12709

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.