• امروز : سه شنبه, ۱۱ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0

برداشت نبات طبی «راف» در دایکندی ترویج یافته‌است

  • کد خبر : 12750
  • 24 حمل 1403 - 10:39
برداشت نبات طبی «راف» در دایکندی ترویج یافته‌است

مسؤولین محلی دایکندی می‌گویند که برداشت نبات طبی «راف» در این ولایت ترویج یافته و سال گذشته حکومت بیش از ۴۲ میلیون افغانی از این درک عاید بدست آورده‌است. مولوی شیراحمد رفیع، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی می‌گوید که نبات طبی راف در ولسوالی‌های شهرستان، میرامور، کیتی، خدیر، پاتو و نیلی بیشتر وجود […]

مسؤولین محلی دایکندی می‌گویند که برداشت نبات طبی «راف» در این ولایت ترویج یافته و سال گذشته حکومت بیش از ۴۲ میلیون افغانی از این درک عاید بدست آورده‌است.
مولوی شیراحمد رفیع، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت دایکندی می‌گوید که نبات طبی راف در ولسوالی‌های شهرستان، میرامور، کیتی، خدیر، پاتو و نیلی بیشتر وجود دارد و از برداشت آن عاید خوبی بدست می‌آید.
او افزود که سال گذشته برای نخستین بار حدود ۵۰۰ هکتار زمین در شش ولسوالی دایکندی که در آن گیاه راف روییده بود، از سوی ریاست زراعت به یک شرکت خصوصی به اجاره داده شده بود.
وی علاوه کرد که در اول سال گذشته ساحات متذکره سروی و شناسایی شده و پس از آن از طریق داوطلبی به یک شرکت خصوصی سپرده شده بود.
به گفتۀ‌ مولوی رفیع، از این طریق ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانی عاید به حساب دولت جمع‌آوری شده‌است.
دایکندی یکی از ولایت‌های کوهستانی است که در اکثریت کوه‌های آن گیاه راف به‌صورت طبیعی در اول فصل بهار جوانه می‌زند، نار راف به عنوان یک میوۀ کوهی با ذائقۀ خوب در میان مردم شهرت دارد.
با این حال، برخی از کارشناسان بخش زراعت می‌گویند که نبات راف خاصیت طبی دارد و برای برخی امراض دوا می‌باشد.
عزیز شریفی، کارشناس امور زراعت و مالداری در ولایت دایکندی گفت که راف از جمله نبات خانوادۀ «هنگ» می‌باشد که شیرۀ آن به قیمت بلند در بازار خرید و فروش می‌شود.
او افزود که راف به دلیل داشتن بوی متفاوت، قیمت آن در بازار نسبت به هنگ کمی ارزان‌تر است و نبات راف خواص ضد کرم، انتی‌بیوتیک و قارچ را دارد.
شریفی بیان داشت که نبات راف برای مشکلات هضمی و پایین آوردن فشار خون نیز بسیار مؤثر می‌باشد.
موصوف هم‌چنان تاکید کرد که مردم از فواید شیرۀ راف آگاهی ندارند و به این دلیل به این نبات که خواص بسیار خوبی دارد، توجه نمی‌کنند.
نامبرده علاوه می‌کند که شیرۀ راف از دایکندی به قیمت پایین خریداری می‌شود و در دیگر کشورها از جمله هندوستان بسیار به قمیت گزاف به فروش می‌رسد.
از سوی دیگر، عرضی کربلایی یکی از باشنده‌گان ولسوالی میرامور دایکندی گفت که در کوه‌های منطقۀ آنان نبات راف بسیار زیاد وجود دارد.
او افزود: «در کوه‌های ما راف خیلی زیاد است مردم ما در فصل بهار بوته‌های راف را برای علوفۀ حیوانات جمع آوری می‌کنند، کسی تا هنوز شیرۀ آن را جمع نکرده و به فروش نرسانده است.»
به گفتۀ وی، شنیده است که این کوه‌ها به خاطر جمع‌آوری شیرۀ راف سروی و شناسایی شده و قرار است که در سال‌های آینده شرک‌ها این نبات را جمع‌آوری کنند.
موصوف تصریح کرد که مردم از ارزش این نبات و همچنان در مورد روش جمع‌آوری آن چیزی نمی‌دانند، ضرورت است که افراد ماهر این کار را انجام دهند.
دین محمد، یکی دیگر از باشنده‌گان دایکندی نیز می‌گوید که مردم از ارزش این چنین نباتات مهم و ارزشمند بی‌خبر هستند و به تازه‌گی آنان آگاهی پیدا کرده‌اند.
او گفت که مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه اند، اگر آنان از اهمیت این نبات آگاهی می‌داشتند و روی آن کار می‌کردند، حالا وضعیت اقتصادی شان خوب می‌شد.
وی از حکومت می‌خواهد که در زمینۀ برداشت شیره در پهلوی کارگران ماهر، مردم همان منطقه را نیز دخیل کنند تا حداقل هم یاد بگیرند و هم زمینۀ کار برای شان فراهم شود.
این در حالی است که به گفتۀ کارشناسان، کوه‌های دایکندی سرشار از منابع مختلف و ناشناخته است؛ امری که به باور آنان شناسایی و استخراج آن زمینه‌ساز خودکفایی اقتصادی مردم می‌باشد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12750

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.