• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0
افزایش حوادث طبیعی و ناکامی طالبان؛

دانش لازم و مدیریت وجود ندارد

  • کد خبر : 12790
  • 28 حمل 1403 - 9:32
دانش لازم و مدیریت وجود ندارد

شماری از متضرران حوادث طبیعی، طالبان را متهم به ناکارآمدی و سوءمدیریت می‌کنند. به گفته آنان، این گروه در مبارزه با حوادث طبیعی ناکام بوده‌اند و دانش لازم نیز در زمینه ندارند. این متضرران تاکید می‌ورزند که افغانستان به‌صورت طبیعی در معرض تهدیدهای فراوان قرار دارد و باید در عرصه تولید دانش و اطلاعات در […]

شماری از متضرران حوادث طبیعی، طالبان را متهم به ناکارآمدی و سوءمدیریت می‌کنند. به گفته آنان، این گروه در مبارزه با حوادث طبیعی ناکام بوده‌اند و دانش لازم نیز در زمینه ندارند. این متضرران تاکید می‌ورزند که افغانستان به‌صورت طبیعی در معرض تهدیدهای فراوان قرار دارد و باید در عرصه تولید دانش و اطلاعات در این مورد گام‌های بنیادی برداشته شود. این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی تحت کنترل طالبان اعلام کرده که در سیلاب‌های چند روز گذشته ۳۳ تن جان باخته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند. بیش از ۲۰ ولایت از چهار روز به این طرف باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های ویرانگر را تجربه کرده‌ که در نتیجه آن مواشی و کشت‌زارهای مردم نیز از بین رفته است.
تعدادی از متضرران حوادث طبیعی در کشور می‌گویند که طالبان دانش و مدیریت در این عرصه ندارند و ناکامی این گروه سبب افزایش تلفات انسانی و خسارات هنگفت مالی شده است. به گفته آنان، در فصل بهار باید تدابیر و آماده‌گی‌های لازم برای متضرران حوادث طبیعی از جمله سیلاب‌ها در نظر گفته شود.
محمد‌الله، باشنده‌ غور، می‌گوید که طالبان در کنار نداشتن دانش مبارزه با حوادث طبیعی، به این امر معتقد نیز نیستند. به گفته او، طالبان می‌گویند هر کسی که قربانی سیل و سایر حوادث طبیعی می‌شود، «تقدیرش» بوده و از «بنده‌گان خدا» در این زمینه کاری ساخته نیست.
شماری دیگر از باشنده‌گان کشور می‌گویند که افغانستان به‌شدت از مشکلات تغییر اقلیمی رنج می‌برد و در صورتی که در این زمینه کارهای اساسی و جدی نشود، قربانیان حوادث طبیعی در کشور بیش‌تر از کشتارهای ۲۰ ساله طالبان خواهد شد.
عین‌الدین (مستعار) دانشجوی زمین‌‌شناسی یکی از دانشگاه‌های کشور است. این دانشجوی زمین‌‌شناسی می‌گوید افغانستان که نقشی در تولید گازهای گل‌خانه‌ای و سایر منابع مخرب اقلیمی ندارد، اما از «متضررترین» کشورها در منطقه به حساب می‌رود. به گفته او، تغییرات اقلیمی در کشور سبب تغییر باران‌های موسومی و بارش برف نیز شده است. عین‌الدین می‌افزاید: «خشک‌سالی، تغییر وضعیت آب‌وهوا، آلوده‌گی هوا در زمستان‌ و سیلاب‌های ویرانگر در کشور، سطح تلفات و مبتلا شدن افراد به امراض گوناگون را به‌شکل بی‌پیشینه افزایش داده است. کسی توجه نمی‌کند و طالب هم علم و عمل ندارد. همه چیز را به خدا سپرده است. اگر سازمان ملل و نهادهای کمک‌کننده در این زمینه همکاری نکنند، تلفات حوادث طبیعی از تعداد افرادی که توسط حملات انتحاری طالبان در ۲۰ سال گذشته کشته شدند، بیش‌تر خواهد شد.»
با این حال، عبدالباری، باشنده ولسوالی اوبه ولایت هرات، می‌گوید که بارنده‌گی در این ولسوالی بسیار شدید بوده و سبب سرازیر شدن سیلاب و وارد شدن خسارات زیاد شده است. آقای باری می‌افزاید: «سیل خیلی شدید بود و مردم را هم خیلی متضرر ساخت. سه تا پل که رفت‌وآمد مردم بود، خراب شده و زمین‌های زراعتی که گندم و شفتل کشت شده بود، همه از بین رفته است. به باغ‌هایی که در اوبه بود، کلاً آسیب رسیده؛ حتا درخت‌ها را سیل با خود برده است.» او همچنان تصریح می‌کند که به دنبال سرازیر شدن سیلاب‌، راه‌های بیش‌تر روستاهای این ولسوالی بسته شده است.
یک باشنده روستای اسلام‌آباد ولسوالی فیروزنخچیر ولایت سمنگان می‌گوید که در روستای آنان حدود ۶۰ خانواده زنده‌گی می‌کنند که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب، بیش از ۳۰ خانه تخریب و افراد بی‌خانمان شده‌اند. این باشنده سمنگان از طالبان و نهادهای مددرسان می‌خواهد که به افراد متضرر به‌صورت جدی کمک کنند و در تهیه سرپناه و جلوگیری از حوادث بعدی آنان را یاری رسانند.
همچنان برخی از باشنده‌گان ولایت پکتیکا از خسارات مالی در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها خبر داده‌اند. به گفته آنان، باران شدید و سرازیر شدن سیلاب در ولسوالی برمل این ولایت خسارت مالی برجا گذاشته است.
با این حال، وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی تحت کنترل طالبان گفته که در پی سرازیر شدن سیلاب‌ها در کشور، ۳۳ تن جان باخته و ۲۷ تن دیگر زخمی شده‌اند.
جانان سایق، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی زیر اداره طالبان، در یک نشست خبری گفته است که این افراد در ولایت‌های بادغیس، ارزگان، فراه، قندهار، تخار، زابل، پروان، ننگرهار، هلمند، کابل، خوست، دایکندی، کنر، کاپیسا، پنجشیر، پکتیا، پکتیکا، لوگر، لغمان و هرات جان باخته‌ و یا زخمی شده‌اند. او همچنان تصریح کرده که در نتیجه این رویداد طبیعی ۶۰۶ خانه، یک هزار و ۹۵۰ جریب زمین زراعتی و ۸۵ کیلومتر سرک تخریب و ۲۰۰ رأس دام تلف شده است. به گفته او، بیش از هزار خانواده متضرر شده‌اند.
مقام‌های محلی طالبان در جریان سه روز گذشته به رسانه‌ها تایید کرده‌اند که در نتیجه سرازیر شدن سیلاب‌ها و رانش کوه، راه‌های شماری از مناطق نیز مسدود شده است. به گفته مقام‌های محلی این گروه در سمنگان، جاده عمومی مزارشریف‌ـ‌سمنگان در نتیجه لغزش کوه و سرازیر شدن سیلاب‌ها بسته شده بود. همچنان این گروه از مردم خواسته‌ است که احتیاط لازم به خرج دهند تا از تلفات انسانی و خسارات مالی جلوگیری به عمل آید.
در حالی از سوء‌مدیریت طالبان در مبارزه با حوادث طبیعی در کشور ابراز نگرانی می‌شود که به گفته کارشناسان در نتیجه تغییر اقلیم، سرازیر شدن سیلاب در کشور افزایش یافته و این شرایط محیط زیست را تخریب می‌کند. به گفته آنان، در نتیجه بی‌توجهی مقام‌های دولتی و مردم، افغانستان پوشش جنگلی خود را از دست داده و این موضوع سبب افزایش سیلاب‌های ویرانگر شده است.
از سوی دیگر، گفته می‌شود که رشد نفوس و گسترش مناطق مسکونی و شهرها در افغانستان، براساس معیارها و اصول پذیرفته‌شده شهرسازی نیست و بسیاری از مردم در بستر رودخانه‌ها و سیل‌برها خانه ساخته‌اند که میزان آسیب‌پذیری بیش‌تر شده است.
همچنان تجربه در نزدیک به سه سال گذشته نشان داده که در زمینه پیش‌بینی حوادث، جلوگیری از وقوع حوادث و آماده‌گی مقابله بعد از خلق حادثه، توجه لازم از سوی طالبان صورت نگرفته و مردم نیز هشدارهای هواشناسی را جدی نگرفته‌اند.
پیش از این برخی از کارشناسان ادعا کرده‌اند که فعلا در وزارت مبارزه با حوادث طبیعی دانش و تخصص مدیریت مبارزه با حوادث وجود ندارد. آنان استدلال کرده‌اند که طالبان مسوولان متخصص و با‌دانش را کنار زده‌ و به ‌جای آنان جنگ‌جویان و افراد وابسته به خود را که دانش مسلکی و تخصصی ندارند، استخدام کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12790

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.