• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
مردم خوست:

قلعۀ تاریخی غازی ببرک خان با خطر تخریب مواجه است

  • کد خبر : 12831
  • 03 ثور 1403 - 14:58
قلعۀ تاریخی غازی ببرک خان با خطر تخریب مواجه است

شماری از باشنده‌گان خوست می‌گویند که قلعۀ تاریخی غازی ببرک خان زدران در این ولایت با خطر از بین رفتن مواجه است. این قلعه که در ولسوالی نادرشاه‌کوت خوست واقع می‌باشد، حدود ۱۵۰ سال قدامت دارد. براساس معلومات، این قلعه در جریان حاکمیت امیر عبدالرحمن از سوی شماری از اقوام پکتیا مشترکا ساخته شده بود […]

شماری از باشنده‌گان خوست می‌گویند که قلعۀ تاریخی غازی ببرک خان زدران در این ولایت با خطر از بین رفتن مواجه است.
این قلعه که در ولسوالی نادرشاه‌کوت خوست واقع می‌باشد، حدود ۱۵۰ سال قدامت دارد.
براساس معلومات، این قلعه در جریان حاکمیت امیر عبدالرحمن از سوی شماری از اقوام پکتیا مشترکا ساخته شده بود که آن زمان نمود نظامی داشت.
بیشتر بخش‌های این قلعه در زمان‌های گذشته ویران شده و در حال حاضر تنها دیوار‌هایش باقی مانده‌است.
عظیم جان ببرکزی، یکی از اعضای خانوادۀ غازی ببرک خان زدران گفت که این قلعۀ نظامی در دو منزل ساخته شده و دو بخش داشت؛ یک بخش آن برای اعضای خانه و بخش دیگری برای مهمان‌ها بود.
وی افزود، آن زمان نیروهای افغان از این قلعه به عنوان مرکز مهم نظامی برخلاف لشکر انگلیس کار می‌گرفتند.
وی می‌گوید: «این یک قلعه بسیار تاریخی است، نیای ما ببرک خان آن را ساخته‌است، تمام اقوام در آن سهم گرفته بودند، به هدایت امیر عبدالرحمن، نیای ما این مکان را انتخاب کرده بود که باید این‌جا ساخته شود.»
قاضی احمد ببرکزی، یکی از اعضای خانوادۀ غازی ببرک خان زدران گفت، خطر تخریب شدن بخش‌های باقی مانده این قلعۀ تاریخی روز به روز افزایش یافته‌است.
وی گفت اگر مسؤولین حکومتی ذیربط به حفظ و بازسازی آن توجه نداشته باشند، ممکن به گونۀ کامل از بین برود.
وی گفت: «این قلعه در حال تخریب قرار دارد، شما خود تان شاهد هستین، ما می‌خواهیم که این قلعه دوباره به‌گونۀ اساسی بازسازی شود، به همین شکل بازسازی شود و یک چیزی را برای نسل جدید به میراث بگذاریم. خواست ما از امارت این است، وعده‌هایی را که به ما سپرده، باید آن را سرعت بخشد تا این قلعه دوباره بازسازی گردد.»
همچنان، منیر یک باشندۀ این ولایت گفت، اگر مسؤولین ذیربط به حفظ و بازسازی اماکن تارخی توجه کنند و بازسازی گردد، شاید شماری زیادی از سیاحین داخلی و خارجی به دیدن آن بروند.
وی می‌افزاید: «این قلعه نیز باید بازسازی گردد تا به‌گونۀ که به سایر ولایت‌ها سیاحین خارجی و داخلی سفر می‌کنند، به خوست نیز سفر کنند، اینجا نیز به مردم کاروبار پیدا خواهد شد، هوتل‌ها و دکان‌ها اعمار خواهد شد و سرک نیز قیرریزی خواهد شد.»
براساس معلومات ریاست اطلاعات و فرهنگ خوست، در مجموع بیست آبدۀ و مکان تاریخی به‌شمول قلعۀ غازی ببرک خان ځدران در این ولایت وجود دارد.
از سویی‌هم، شبیراحمد عثمانی رئیس اطلاعات و فرهنگ خوست می‌گوید، با وزارت مربوطه به‌شمول قلعۀ غازی ببرک خان ځدران در مورد تمام آبده و مناطق تاریخی گفتگو کرده و ممکن به‌زودی کارهای بازسازی آن آغاز گردد.
وی افزود: «برای ترمیم قلعۀ ببرک خان نیز در ابتدا پیشنهاد کرده بودم و امسال باز پیشنهاد کرده‌ایم، ما در این بخش دلچسپی زیاد داریم و امید به خدا است که در این زمینۀ هرچه زودتر اقدام شود.»
قابل یادآوری‌است، این قلعه در زمان امیر عبدالرحمن خان به هدف قیام علیه حکومت انگلیس ساخته شده بود که به عنوان قرارگاه عمومی و ذخیره‌گاه مهمات از آن استفاده صورت می‌گرفت.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=12831

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.