• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

طلای جهانی به بالاترین نرخ خود در طول تاریخ رسید

  • کد خبر : 1044
  • 06 اسد 1399 - 16:04
طلای جهانی به بالاترین نرخ خود در طول تاریخ رسید

پیش از امروز بالاترین نرخ ثبت شده طلا به سپتامبر سال ۲۰۱۱ برمی‌گشت؛ در آن زمان قیمت هر اونس طلا تا ۱۹۲۱ دلار هم بالا رفت. با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی، قیمت طلا به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در معاملات اولیه امروز در بازارهای آسیایی قیمت هر اونس طلا به ۱۹۴۳ دلار رسید […]

پیش از امروز بالاترین نرخ ثبت شده طلا به سپتامبر سال ۲۰۱۱ برمی‌گشت؛ در آن زمان قیمت هر اونس طلا تا ۱۹۲۱ دلار هم بالا رفت. با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی، قیمت طلا به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

در معاملات اولیه امروز در بازارهای آسیایی قیمت هر اونس طلا به ۱۹۴۳ دلار رسید که بالاترین رقم ثبت شده برای این فلز ارزشمند است هر چند با ادامه معاملات این رقم کمی کاهش یافته است.

پیش از امروز بالاترین نرخ ثبت شده طلا به حمله یازده سپتامبر سال ۲۰۱۱ برمی‌گشت؛ در آن زمان قیمت هر اونس طلا تا ۱۹۲۱ دلار هم بالا رفت اما حالا این رکورد شکسته شده است.

افزایش قیمت طلا عمدتا در زمان بی‌ثباتی اقتصادی اتفاق می‌افتد که تقاضا برای این سرمایه‌گذاری امن سنتی بالا می‌رود. یکی از مهم‌ترین دلایل این قیمت تاریخی به تنش دیپلماتیک اخیر چین و آمریکا برمی‌گردد.

در ماه‌های اخیر، این دو کشور بارها بر سر مسائل مختلف اختلاف پیدا کرده‌اند و اکنون کنسولگری‌های طرف دیگر را تعطیل می‌کنند، دولت آمریکا دستور به تعطیلی کنسولگری چین در شهر هیوستون تگزاس داده است و چین هم به تلافی‌ کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را تعطیل کرده است. این مقابله به مثل کم‌سابقه است حکایت از بدتر شدن روابط چین و آمریکا دارد. به غیر از این تنش دیپلماتیک، عوامل دیگری هم در افزایش قیمت طلا سهیم‌اند؛ از جمله کاهش نرخ برابری دلار در برابر ارزهای عمده و همچنین نگرانی درباره اقتصاد جهانی در پی شیوع کرونا. این عدم‌قطعیت اقتصادی تقاضای خرید طلا را افزایش داده و از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۲۵ درصد بر قیمت آن افزوده است.

بعضی از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که وضعیت بی‌ثبات کنونی ممکن است قیمت هر اونس طلا را تا پایان سال ۲۰۲۰، تا بیش از ۲۰۰۰ دلار افزایش دهد؛ بخصوص آنکه معلوم نیست ثبات چه زمانی به اقتصاد برگردد چرا که همه‌گیری کرونا همه بازارها را متاثر کرده است.

تاکنون نزدیک به ۱۶ و نیم میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۶۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند در حالی که موج دوم بیماری در بعضی کشورها آغاز شده است. بانک جهانی در گزارشی که ماه پیش درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) منتشر کرد به تفصیل به تاثیر منفی شیوع کرونا بر اقتصاد کشورهای مختلف دنیا پرداخت. این گزارش تخمین زده اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/۲ درصد کوچک شود که آن را بزرگترین رکود اقتصادی طی دهه‌های گذشته دانسته است. پیش‌بینی بانک جهانی این است که در سال ۲۰۲۱ میلادی اقتصاد جهان با خروج از رکود، ۴/۲ درصد رشد ‌کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1044

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.