• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
8

با شرایط کرونا؛ کار پروژه‌های مدیریت محصولات زراعتی به کجا رسیده است؟

  • کد خبر : 1241
  • 28 اسد 1399 - 16:42
با شرایط کرونا؛ کار پروژه‌های مدیریت محصولات زراعتی به کجا رسیده است؟

مسوولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که کار پروژه‌های طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوران کرونا، در ۳۴ ولایت به صورت عملی جریان دارد و انتظار می‌رود که سه ماه دیگر عملی شود. این طرح پاسخ‌گویی به مشکل ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا تهیه و اجرایی شده است و […]

مسوولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که کار پروژه‌های طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوران کرونا، در ۳۴ ولایت به صورت عملی جریان دارد و انتظار می‌رود که سه ماه دیگر عملی شود. این طرح پاسخ‌گویی به مشکل ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا تهیه و اجرایی شده است و به گفته‌ی اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت این طرح تا سه ماه دیگر عملی می‌شود. شمار پروژه‌هایی که قرار است در قالب این طرح عملی شود، به ۱۵ هزار می‌رسد. هر چند این پروژه در سراسر کشور تطبیق می‌شود، اما مسوولان می‌گویند که برای هر ولایت متناسب به میزان محصولات آن، پروژه در نظر گرفته شده است. به گفته‌ی آقای رستمی، برای اجرای این پروژه‌ها در مجموع ۵.۸ میلیارد افغانی هزینه در نظر گرفته شده است.

شماری از مسوولان زراعت ولایات می‌گویند که این پروژه‌ها از زمان شروع آن تا کنون حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد پیش‌رفت داشته است. سخنگوی وزارت زراعت نیز می‌گویند که روند پیش‌رفت در اجرای طرح مدیریت محصولات زراعتی در زمان کرونا در ولایت‌های مختلف متفاوت است.

عبدالهادی قرلق، رییس زراعت کندز گفت که کار پروژه‌هایی که برای این ولایت در نظر گرفته شده است، از ۱۰ الی ۲۰ درصد پیش‌ر‌فت داشته است. او گفت که به احتمال زیاد تا دو ماه دیگر این پروژه‌ها در کندز تکمیل می‌شود. بر اساس گفته‌های قرلق، در این ولایت حدود سه سردخانه برای محصولات میوه، ۱۰۵ ذخیره‌خانه پیاز، ۶۰ کشمش‌خانه برای انگورهای کشمشی و ۵۰ پایه ماشین‌های خشک‌کننده سولری برای سبزیجات ساخته می‌شود.

رییس زراعت کندز می‌گوید که این پروژه‌‌ها در اوایل ماه جاری آغاز شده بود و در حال اجرا است. قرلق اضافه کرد که در جریان اجرای این پروژه‌ها برای یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تن زمینه کار فراهم شده است.

رییس زراعت کندز هم‌چنان افزود که در مجموع برای پیش‌برد این پروژه‌ها در این ولایت بیش از ۸۲ میلیون افغانی بودجه در نظر گرفته شده است.

آقای قرلق از ازدیاد ۳ الی ۳.۵ درصدی محصولات میوه در جریان امسال نسبت به سال پار در ولایت کندز سخن می‌گوید. قرلق گفت که حاصلات غله‌جات نسبت به سال پار به دلیل باران و سیلاب‌ها کم‌تر بوده است.

از جانب دیگر، عبدالوهاب محمدی، رییس زراعت ولایت بامیان می‌گوید که حدود ۳۵۰ پروژه در قالب طرح محصولات زراعتی در دوران کرونا در این ولایت تطبیق شده است. به گفته او، در بامیان ذخیره‌خانه‌ها برای کچالو، پیاز و سیب در نظر گرفته شده است و هم‌چنان ماشین خشک‌کننده برای دهقانانی که محصولات سبزیجات دارند، ساخته می‌شود.

محمدی هزینه این پروژه‌ها در بامیان ۲۵۰ میلیون افغانی اعلام کرد که از سوی وزارت زراعت در نظر گرفته شده است.

رییس زراعت بامیان می‌گوید که هر پروژه به طور متوسط برای ۱۰ نفر زمینه کاری ایجاد می‍‌کند و در مجموع برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در این ولایت زمینه کاری فراهم شده است.

عبدالوهاب محمدی هم‌چنان اضافه کرد که محصولات زراعتی امسال در بامیان نسبت به سال پیش بهتر است. محصولات عمده ولایت بامیان کچالو، گندم، غله‌جات و سبزیجات است.

پروژه‌های طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوران کرونا در ولایت فراه زیر کار است. به گفته مسوولان، این پروژه‌ها در فراه بیش‌تر بر ساخت کشمش‌خانه‌ها و ذخیره‌گاه پیاز متمرکز است. عبدالمنان متین، رییس زراعت فراه گفت که کار پروژه‌های طرح مدیریت محصولات زراعتی در فراه ۳۰ تا ۴۰ درصد اجرا شده و قرار است که در ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز دیگر تکمیل شود.

آقای متین گفت که کار عملی این پروژه‌ها حدود دو ماه پیش شروع شده بود و قرار است تا ۲۰ روز آینده سه کشمش‌خانه و شش ذخیره‌گاه پیاز در این ولایت ساخته شود. او هم‌چنان افزود که برای اجرای این پروژه ۱۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بودجه در ولایت فراه در نظر گرفته شده است.

رییس زراعت فراه گفت که سه هزار نفر برای کار در این پروژه گماشته شده و این کارمندان شامل دهاقین و تاجران می‌باشد. به گفته متین، محصولات زراعتی امسال ولایت فراه در بخش میوه و سبزیجات افزایش یافته است، اما حاصلات گندم به دلیل سیلاب‌ها نظر به سال پار کاهش یافته است.

روند ساخت ذخیره‌گاه پیاز، کچالو و هم‌چنان ماشین خشک‌کننده برای سبزیجات در ولایت ننگرهار ادامه دارد. انعام‌الله صافی، رییس زراعت ننگرهار گفت که کار این پروژه‌ها در این ولایت تا ۲۵ درصد پیش رفته است.

آقای صافی گفت که کار ساخت ۳۵۰ ذخیره‌گاه پیاز و کچالو و ۲۰ دانه ماشین خشک‌کن برای سبزیجات از یک ماه قبل در ولایت ننگرهار آغاز شده است. صافی ‌هم‌چنان اضافه کرد که برای اجرای این پروژه‌ها در ولایت ننگرهار ۲۵۰ میلیون افغانی در نظر گرفته شده است و برای یک هزار و ۳۰۰ نفر شغل دایمی فراهم شده است. رییس زراعت ننگرهار در مورد محصولات امسال این ولایت گفت که به دلیل سیلاب‌ها محصولات گندم و سبزیجات کاهش یافته است، اما محصولات پیاز و کچالو نظر به سال پار بیش‌تر بوده است.

طرح مدیریت محصولات زراعتی در دوران شیوع ویروس کرونا در پانزدهم ثور امسال آغاز شده است. هدف کلی این طرح، برای پاسخ‌گویی به مشکل ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از فاسد شدن این محصولات خوانده شده بود.

وزارت زراعت گفته است که با تطبیق این پروژه‌ها در هر ولایت زمینه‌ی کاری برای مردم ایجاد می‌شود. طبق معلومات وزارت زراعت، با تطبیق این پروژه‌ها ۶۰ هزار و ۳۰۹ نفر صاحب شغل دایمی و ۱۹۱ هزار و ۶۷۰ فرد دیگر شغل موقت می‌شوند. این پروژه‌ها شامل ساخت ماشین‌های خشک‌کننده برای سبزیجات، ذخیره‌خانه‌ها، سردخانه‌ها و ساخت کشمش‌خانه‌های عاجل برای بدل‌کردن انگورها به کشمش می‌شود. زمان کلی برای اجرای این طرح از سوی وزارت زراعت شش ماه اعلام شد بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1241

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.