• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

دولت افغانستان برای مهاجران افغان در ایران شناسنامه الکترونیک توزیع می‌کند

  • کد خبر : 1295
  • 01 سنبله 1399 - 4:33
دولت افغانستان برای مهاجران افغان در ایران شناسنامه الکترونیک توزیع می‌کند

اداره ملی احصائیه و معلومات اعلام کرده که روند صدور شناسنامه برای مهاجران افغان در ایران را آغاز کرده است. رویینا شهابی، سخنگوی این اداره گفت که این روند در پی تقاضای مکرر مهاجران آغاز شده است. نظر به آمار رسمی بیشتر از دو میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. خانم […]

اداره ملی احصائیه و معلومات اعلام کرده که روند صدور شناسنامه برای مهاجران افغان در ایران را آغاز کرده است. رویینا شهابی، سخنگوی این اداره گفت که این روند در پی تقاضای مکرر مهاجران آغاز شده است. نظر به آمار رسمی بیشتر از دو میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند. خانم شهابی می‌گوید که واحدهای توزیع شناسنامه الکترونیک در کنسولگری‌های افغانستان در شهرهای تهران و مشهد فعال شده‌اند. به گفته او طرز العمل جدید برای توزیع شناسنامه برای شهروندان افغانستان در کشورهای اروپایی نیز نهایی شده است. او گفت که جمعیت زیادی از مهاجران افغان در ایران و پاکستان هستند که مشکل شناسنامه دارند. خانم شهابی اضافه کرد قرار است در هند و پاکستان و همچنین آلمان روند توزیع شناسنامه الکترونیک برای شهروندان افغان آغاز شود. اداره ملی احصائیه در حالی از آغاز توزیع شناسنامه الکترونیک برای مهاجران خبر می‌دهد که سفارت افغانستان در تهران در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که این کار “به‌زودی” آغاز خواهد شد. این سفارت همچنین به مهاجران ساکن در ایران از “اخاذی و کلاهبرداری افراد سودجو” هشدار داده و نوشته است که به چنین افرادی برای این روند اعتماد نکنند.

روند توزیع شناسنامه الکترونیک در کشور تاکنون با مشکلات و کُندی همراه بوده است. قراربود اولین شناسنامه برای حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان صادر شود اما او در زمان زمامداری‌اش قانون “ثبت احوال و نفوس” را که ۱۱ جدی ۱۳۹۲ به تصویب مجلس رسید، امضا نکرد. بعد از جدال‌های سیاسی زیاد بر سر این قانون و به خصوص درج قومیت افراد و کلمه “افغان”، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور با اخذ نخستین شناسنامه الکترونیک در ۱۳ ثور ۱۳۹۷ روند توزیع این شناسنامه‌ها را رسما آغاز کرد. با گذشت حدود سه سال از آغاز توزیع شناسنامه در کشور، تاکنون دولت تنها قادر به توزیع ۸۰۰ هزار شناسنامه شده است. اگر روند این گونه ادامه یابد توزیع شناسنامه برای ۳۲ میلیون جمعیت کشور چندین دهه را دربر خواهد گرفت. افغانستان از جمله معدود کشورهای جهان است که با گذشت بیشتر از یک قرن از آغاز توزیع اولین شناسنامه در کشور هنوز تمام شهروندان شناسنامه ندارند. همچنین آمار واقعی جمعیت در آن مشخص نیست. اولین شناسنامه در افغانستان در سال ۱۲۹۸ خورشیدی برای امان الله خان، در شهر کابل صادر شد. در سال ۱۳۰۱ خورشیدی اداره مرکزی احصائیه در ساختار وزارت داخله ایجاد. با توجه به تجربه بیشتر از یک قرن این اداره در توزیع شناسنامه، گرفتن شناسنامه هنوز یکی از مشکلات عمده شهروندان است. شناسنامه در ابتدا به شکل ورقی بود در رژیم‌های مختلف به‌شکل ورقی و کتابچه‌ای توزیع شد که اکنون نیز به صورت ورقی برای شهروندان توزیع می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1295

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.