• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
11

وزارت شهرسازی طرحی برای از سرگیری پروژه ‘کابل جدید’ دارد

  • کد خبر : 1312
  • 02 سنبله 1399 - 9:35
وزارت شهرسازی طرحی برای از سرگیری پروژه ‘کابل جدید’ دارد

وزارت شهرسازی اعلام کرده که می‌خواهد پروژه ساخت کابل جدید را آغاز کند. طرح ایجاد شهر جدید کابل در شمال شرق پایتخت در منطقه ده سبز در اوایل دوره جدید در زمان حامد کرزی، رئیس جمهور وقت ریخته شد، اما دولت در این سالها موفق به پیشبرد این طرح بزرگ شهرسازی نشده است. از مشکلات […]

وزارت شهرسازی اعلام کرده که می‌خواهد پروژه ساخت کابل جدید را آغاز کند. طرح ایجاد شهر جدید کابل در شمال شرق پایتخت در منطقه ده سبز در اوایل دوره جدید در زمان حامد کرزی، رئیس جمهور وقت ریخته شد، اما دولت در این سالها موفق به پیشبرد این طرح بزرگ شهرسازی نشده است. از مشکلات اصلی بر سر اجرای آن، خریداری و استملاک زمین‌های مردم در محدوده طرح است. محمود کرزی، سرپرست وزارت شهرسازی گفت که طرح‌هایی برای اجرایی شدن این پروژه بزرگ شهرسازی در دست دارد تا موانعی که چندین سال مانع اجرای پروژه شده را از سر راه بردارد. او می‌گوید یکی از شرایطی که رئیس جمهور برای نامزدی او به وزارت شهرسازی موافقت کرده بود، اجرای پروژه کابل جدید است. محمود کرزی، برادر بزرگتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین است که ساخت شهرک مدرن “عینو مینه” در قندهار را در کارنامه خود دارد که با مسائل مشابه روبرو بوده است.

آقای کرزی گفت برای خرید زمین‌هایی که در محدوده این طرح قرار دارند، در نظر دارد تا مالکان این زمین‌ها را در این پروژه شهرسازی سهیم سازد. او می‌گوید که استملاک زمین‌های شخصی برای اجرای این پروژه یک کار بی‌نتیجه است و به‌جای آن باید مالکان در این شهر جدید سهیم ساخته شوند. او افزود که خودش نیز با استملاک زمین‌های مردم موافق نیست ولی در عوض، شریک ساختن مردم در این طرح نتیجه خوب خواهد داد و با مردم محل نیز در این باره به توافق رسیده است.

آقای کرزی معتقد است که بیشتر زمین‌ها در شهر جدید کابل دولتی است و “در جاهایی که زمین‌های شخصی است، آنها را شریک ساخته و کار را به پیش می‌بریم.” او توضیح داد که برای مردم در شهر جدید کابل در محل‌هایی که زمین دارند، سهمی برابر زمین آنها داده خواهد شد. او می‌گوید که این کار به‌زودی عملی خواهد شد. سرپرست وزارت شهرسازی می‌گوید که کار ساخت وساز شهر جدید کابل در زمین‌های دولتی، قبل از توافق با زمینداران شخصی آغاز خواهد شد.

آقای کرزی می‌گوید که تامین آب شهر جدید کابل پروژه پر هزینه ای بود، زیرا آب این شهر باید از رودخانه پنجشیر تامین می‌شد ولی اکنون امکان حفر چاه‌های عمیق وجود دارد که هزینه را به نصف کاهش خواهد داد. او گفت هزینه انتقال آب از رودخانه پنجشیر ۱۲۵ میلیون دلار تخمین شده بود و بررسی کنونی نشان داده که با شیوه جدید هزینه ۱۲ میلیون دلار می‌تواند هم آب این شهر جدید را تامین کرد و هم شبکه آبیاری ساخت.

ماستر پلان یا نقشه شهر کابل جدید، در مساحت حدود ۷۵۰ کیلومتر مربع زمین در نظر گرفته شده که حدود ده سال پیش از سوی مهندسان ژاپنی نهایی شد.

کابل جدید، بزرگترین پروژه شهری در تاریخ معاصر افغانستان است. با اجرای این طرح مشکل تراکم جمعیت در پایتخت حل خواهد شد. طبق برنامه با اجرای طرح کابل جدید در سال ۲۰۴۰ حدود سه میلیون نفر را آن سکونت خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1312

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.