• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

یازدهمین دور مسابقات ملی گُلف در بامیان برگزار شد

  • کد خبر : 1615
  • 14 سنبله 1399 - 21:22
یازدهمین دور مسابقات ملی گُلف در بامیان برگزار شد

یازدهمین دور مسابقات ملی آماتور گلف، زیر عنوان «جام صلح و همدلی» در ولایت بامیان برگزار شده است. این نخستین‌بار است که بامیان از مسابقات ملی گُلف میزبانی می‌کند. عمران علی، سکرترجنرال فدراسیون گلف افغانستان گفت که همه‌ساله این سلسله مسابقات تنها در کابل برگزار می‌شد؛ اما امسال برای نخستین بار خارج از کابل در […]

یازدهمین دور مسابقات ملی آماتور گلف، زیر عنوان «جام صلح و همدلی» در ولایت بامیان برگزار شده است. این نخستین‌بار است که بامیان از مسابقات ملی گُلف میزبانی می‌کند. عمران علی، سکرترجنرال فدراسیون گلف افغانستان گفت که همه‌ساله این سلسله مسابقات تنها در کابل برگزار می‌شد؛ اما امسال برای نخستین بار خارج از کابل در بامیان برگزار شده است. آقای عمران افزود که بامیان یکی از ولایت‌های امن و زیبا در کشور است و به همین دلیل، همواره مورد توجه ورزش‌کاران و سایر اقشار جامعه قرار دارد. فدراسیون گلف کشور، یکی از اهداف برگزاری این سلسله مسابقات را جلب توجه فدراسیون‌های خارجی، به‌ویژه فدراسیون جهانی گُلف عنوان کرده و خواهان حمایت آن‌ها از این رشته‌ی نوپای ورزشی در کشور شده است. سکرترجنرال فدراسیون گلف گفت که بیش از ۷۰ بازی‌کن دختر و پسر در این مسابقه‌ی سه‌روزه اشتراک کرده‌اند و در پایان رقابت‌ها، بهترین بازی‌کنان شناسایی و انتخاب می‌شوند تا بتوانند در مسابقات بین‌المللی بیرق افغانستان را به اهتزاز درآورند. بازی‌کنان تیم ملی گلف یکی از اهداف برگزاری مسابقه را ترویج همدیگرپذیری و ایجاد فضای صلح عنوان می‌کنند.

خسرو تاج‌دار، بازی‌کن تیم ملی گلف که از ولایت هرات به بامیان آمده، می‌گوید ورزش یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد فضای صلح و همدیگرپذیری میان اقوام و جوامع مختلف است. حلیمه حسینی، بازی‌کن دیگر نیز ورزش گُلف را مانند سایر رشته‌های ورزشی در تحکیم صلح، همدیگرپذیری و زدودن تبعیض‌های قومی و جنسیتی مهم می‌داند. به گفته‌ی حلیمه، ورزشکاران دختر با حضور در میدان‌های ورزشی می‌خواهند نشان دهند که آنان نیز در هر عرصه‌ای توان پیشرفت را دارند. اما کمبود امکانات و آشنا نبودن مردم با این ورزش در افغانستان، یکی از چالش‌های عمده فراراه بازی‌کنان گلف به حساب می‌آید. به‌ویژه بازی‌کنان دختر که مشکلات‌شان متفاوت‌تر از پسران هستند. لطیفه سجادی، عضو تیم ملی گلف در کابل، نبود ترانسپورت برای بازی‌کنان دختر، دوری راه از محل بودوباش تا میدان گلف در قرغه، آزار و اذیت خیابانی و افزون بر آن، نداشتن میدان استندرد را از مشکلات جدی دختران در این رشته‌ی ورزشی می‌داند. به گفته‌ی این بازی‌کن، هرچند زمینه برای دختران تاحدودی مساعد است؛ اما به دلیل تازه بودن ورزش گلف در افغانستان، دختران کم‌تر به آن روی آورده‌اند. مقام‌های فدراسیون ملی گلف اما می‌گویند که یکی از هدف‌های برگزاری چنین مسابقات تشویق بانوان است. بر بنیاد معلومات مسوولان این فدراسیون، در حال حاضر افغانستان نزدیک به ۴۰۰ بازی‌کن در رشته‌ی گلف دارد که بیش‌ترین آن‌ها را پسران تشکیل می‌دهند. به نقل از عمران علی سکرترجنرال فدراسیون گلف، نسبت به سایر ولایت‌ها بامیان بیش‌ترین بازی‌کن دختر را دارد اما تلاش‌ها جاری است تا زمینه برای علاقه‌مندان این ورزش در دیگر ولایات کشور نیز فراهم گردد.

لطیفه محسنی، معاون امور اجتماعی ولایت، بامیان را بستر خوبی برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی دانست. وی ضمن اینکه حمایت اداره ملی بامیان را از راه‌اندازی چنین برنامه‌ها عنوان کرد، خواهان گسترش بیش‌تر ورزش گُلف از سوی نهادهای مربوط در این ولایت شد. بانو محسنی با اشاره به عنوان این مسابقات که «جام صلح و همدلی» است گفت، مذاکرات صلح نیز جریان دارد و یکی از عواملی موثر در ترویج صلح و همدلی، ورزش است و بناءً باید از آن حمایت شود. مسوولان فدراسیون گلف می‌گویند که سال آینده این مسابقه را در ولایت هرات برگزار خواهند کرد تا باعث تشویق بیش‌تر ورزشکاران شود. ورزش گلف در افغانستان که حدود ۶ دهه قبل در افغانستان به صورت رسمی رایج شد، به دلایل مختلفی از جمله جنگ و ناامنی از رشد و گسترش باز ماند و به فراموشی سپرده شد. اما در سال‌های اخیر، این ورزش دوباره علاقه‌مندان خاص خود را یافته که بیش‌تر در ولایت‌های کابل، بامیان و هرات می‌باشند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1615

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.