• امروز : شنبه, ۱۵ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

حمایت از تشبثات کوچک، انقلاب اقتصادی می‌آفریند

  • کد خبر : 1999
  • 21 میزان 1399 - 5:52
حمایت از تشبثات کوچک، انقلاب اقتصادی می‌آفریند

تشبثات کوچک و متوسط یک بخش بزرگ از اقتصاد خصوصی است. پایه اقتصاد کشورها سکتور خصوصی می‌باشد. در ساختارهای اقتصادی کشورها تشبثات کوچک و متوسط از اهمیت خاص و چشم‌گیر برخوردار است. سهم تشبثات کوچک و متوسط در اشتغال‌زایی، تولید ناخالص ملی، توزیع عادلانه ثروت، میزان چرخش پول در شهر و روستاها و خلاصه در […]

تشبثات کوچک و متوسط یک بخش بزرگ از اقتصاد خصوصی است. پایه اقتصاد کشورها سکتور خصوصی می‌باشد. در ساختارهای اقتصادی کشورها تشبثات کوچک و متوسط از اهمیت خاص و چشم‌گیر برخوردار است. سهم تشبثات کوچک و متوسط در اشتغال‌زایی، تولید ناخالص ملی، توزیع عادلانه ثروت، میزان چرخش پول در شهر و روستاها و خلاصه در نرخ رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار است.
سرمایه‌گذاری و توجه خاص بر مکانیسم تولیدات معیاری اجناس و خدمات، مدیریت نوین در تشبثات کوچک و متوسط سبب خلاقیت و نوآوری‌های بیش‌تر در محصولات این بخش می‌شود. افزایش تقاضا بر محصولات تشبثات کوچک و متوسط، به ایجاد انگیزه حمایتی در سطح کشور از متشبثان منجر شده و سبب کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی می‌گردد. چین، هند، امریکا و جاپان از جمله کشورهایی‌اند که بستر مناسب حمایتی را برای تشبثات کوچک و متوسط ایجاد کردند و بازار تجارتی جهان امروز بیش‌تر تحت شعاع این کشورها قرار دارد.
رشد اقتصاد، با کاهش میزان بی‌کاری رابطه تنگاتنگ دارد. رشد تولیدات تشبثات کوچک و متوسط و افزایش درآمد از این بخش بزرگ اقتصاد خصوصی، بیش‌ترین اثر را در کاهش نرخ بی‌کاری در مناطق شهری و روستاها می‌گذارد. در افغانستان ۸۰ تا ۹۰ درصد دادوستد تجارتی در مناطق روستایی با مردم توسط تشبثات کوچک و متوسط صورت می‌گیرد، از همین رو، حفظ تعادل در فراهم‌سازی تسهیلات دولتی بر تشبثات کوچک، متوسط و بزرگ بسیار مهم است. تمرکز حکومت روی ایجاد شرایط مناسب برای متشبثان، فراهم‌سازی اماکن برای فعالیت‌های تجارتی، افزایش سب‌سایدی‌ها در حالات اضطراری، معافیت مالیاتی، تامین امنیت و تخصیص منابع عادلانه به تشبثات خرد و بزرگ منجر به افزایش توزیع عادلانه ثروت در جامعه به ویژه مناطق روستایی می‌گردد.
سهم‌گیری تشبثات کوچک و متوسط در رشد اقتصاد کشور بیش‌تر از هر سکتور دیگر قابل دید است. ایجاد تشبثات کوچک یکی از مهم‌ترین ماشین‌های محرک اقتصادی به حیث پیش‌نیاز الزامی در تحقق توسعه اقتصاد پایدار کشورها است. فراهم کردن محیط مناسب برای ایجاد و رشد تشبثات کوچک و متوسط بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد. تحلیل و تجزیه فاکتورهای محیطی اثرگذار بر تصمیم‌گیری کارآفرینان، الزامی است. محیط سیاسی مناسب کسب‌و‌کار، محیط حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژی، شرایط و محیط میزان فرآیند جهانی شدن تجارت در پرورش تشبثات نقش حیاتی دارند.
چشم‌انداز حکومت افغانستان به اهمیت و نقش تشبثات کوچک و متوسط در ساختار اقتصاد، بنیادی نیست و نادیده گرفتن نیازمندی‌های تشبثات در تصمیم‌گیری دولت، نبود پلان‌های درازمدت تسهیلاتی، شرایط نامناسب تجارت در مناطق روستایی و شهرها، تخصیص ناعادلانه منابع دولت بر تشبثات، مکانیسم مدیریت سنتی در تشبثات، تولیدات نامعیاری محصولات و نبود اشتیاق و علاقه مردم به استفاده از محصولات تشبثات کوچک و متوسط، ترانسپورت پرهزینه، موجودیت قدرت‌های محلی انحصاری، نبود مکانیسم بازاریابی معیاری و تخصصی از دلایل اصلی عقب‌مانده‌گی تشبثات کوچک و متوسط در کشور است.
رشد و انکشاف تشبثات کوچک در بستر توسعه سکتور خصوصی و ایجاد ساختار اقتصادی عادلانه، سبب انقلاب اقتصادی در کشور می‌شود. نگاه عمیق عادلانه حکومت و مردم به تشبثات، سبب بیش‌تر شدن تشبثات کوچک و متوسط می‌شود. ایجاد این تشبثات در کاهش سطح بی‌کاری، کاهش مهاجرت، جلوگیری از فرار سرمایه، کاهش شکاف‌های درآمدی خانواده‌ها، افزایش تولید ملی، کاهش سطح واردات، انکشاف متوازن روستاها و افزایش سطح رفاه خانواده‌ها می‌گردد. این مسأله نه تنها سبب انقلاب بزرگ اقتصادی می‌شود، بلکه تغییر مثبت بر اجتماع و امنیت نیز خواهد داشت.
مذاکرات و گفتمان‌های صلح با طالبان، سایه وحشت‌باری است که همه بخش‌ها را نگران ساخته است. متشبثان حیات تجارت‌شان را با حفظ حقوق و وجود سیستم بازار آزاد بر مبنای قاعده و قوانین نظام‌های اقتصادی ربط می‌دهند. آن‌ها نگران اتفاق‌های فردا برای ایجاد نظام‌های سیاسی و اقتصادی جدید نیز هستند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=1999

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.