• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

درمسال تاریخی «پیر تنات» در غزنی بازسازی می‌شود

  • کد خبر : 2179
  • 06 عقرب 1399 - 21:56
درمسال تاریخی «پیر تنات» در غزنی بازسازی می‌شود

درمسال “پیر تنات”، یکی از قدیمی‌ترین معبدهای هندوها و سیک‌ها در غزنی که در حال فروپاشی قرار دارد، بازسازی می‌شود. تنها یک تن از این اقلیت دینی در غزنی باقی مانده است و آن‌هم برای محافظت از این معبد. درمسال «پیر تنات» از جمله آبده‌های مهم تاریخی ولایت غزنی به شمار می‌رود که طی سال‌های […]

درمسال “پیر تنات”، یکی از قدیمی‌ترین معبدهای هندوها و سیک‌ها در غزنی که در حال فروپاشی قرار دارد، بازسازی می‌شود. تنها یک تن از این اقلیت دینی در غزنی باقی مانده است و آن‌هم برای محافظت از این معبد. درمسال «پیر تنات» از جمله آبده‌های مهم تاریخی ولایت غزنی به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته به دلیل حوادث طبیعی در حالت نابودی قرار گرفته است. اخیراً کار بازسازی و مرمت این معبد تاریخی آغاز شده و قرار است به زودی به پایه اکمال برسد. مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی می‌گویند که این معبد به هزینه ۸.۵ میلیون افغانی به همکاری وزارت شهرسازی بازسازی می‌شود. ادریس وفا، رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی گفت: «ترمیم درمسال پیر تنات از سوی آمریت ترمیم مساجد و آبدات تاریخی ریاست شهرسازی آغاز گردیده و قرار است به زودی ترمیم شده و از حالت نابودی نجات پیدا کند.» رئیس اطلاعات و فرهنگ غزنی افزود که پس از بازسازی این درمسال، معابد دیگر هندوها و سیک‌ها در غزنی نیز ترمیم و بازسازی می‌شوند. در مجموع پنج معبد هندوها و سیک‌ها در غزنی وجود دارند که بیشتر آن‌ها در حال نابودی قرار دارند. راجا رام، تنها بازمانده اقلیت هندو و محافظ درمسال «پیر تنات» از بازسازی این معبد از سوی دولت ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید که معابد دیگر نیز به بازسازی نیاز دارند. راجا رام می‌گوید که معبد پیر تنات از بزرگترین معابد این اقلیت دینی است و پیروان اهل هنود و سیک از ولایت‌های دیگر و حتی از کشورهای پاکستان و هندوستان نیز به این عبادتگاه می‌آیند. محمد آصف حسینی، یکی از فرهنگیان غزنی از بازسازی این معبد هندوها استقبال می‌کند، اما در عین زمان تاکید دارد که بازسازی به شکلی باشد که ارزش و هویت تاریخی این آبده حفظ شود. به جز راجا رام همه اعضای اقلیت‌های هندو و سیک شهر غزنی را ترک کرده اند. او می‌گوید که فامیلش سال گذشته به هند رفته است و خودش به خاطر نگهداری از این معبد در غزنی مانده است. راجا رام افزود: «وضعیت بد امنیتی در این ولایت شرایط زندگی را برای اقلیت‌های مذهبی هندو و سیک سخت کرده بود و همچنان زمینه تعلیم و تحصیل برای فرزندان شان مهیا نبود و مجبور شدند که این شهر را ترک و به پاکستان و اکثراً به هندوستان مهاجر شوند.» دلیب سینگ، نماینده سیک‌های غزنی که اکنون در هند به سر می‌برد، می‌گوید که شرایط بد امنیتی و بی‌توجهی حکومت سبب شد که آنان غزنی را ترک کنند. او می‌گوید در صورتی که شرایط مناسب شود، دوباره به کشور برخواهند گشت. از سوی دیگر، شماری از شهریان غزنی از بی‌توجهی حکومت در خصوص امنیت اقلیت‌های هندو و سیک انتقاد می‌کنند و می‌گویند باید به آن‌ها به دلیل آسیب‌پذیری شان توجه خاص می‌شد. احمد ضیا که قبلاً یکی از همسایگان‌اش خانواده سیک بود، از مهاجرت آن‌ها متاثر شده است. او می‌گوید: «سیک‌ها مردمان خوب و بی‌ضرر بودند و نباید چنین وضعیتی برای آنان پیش می‌آمد که مجبور شوند تا کشور خود را ترک نمایند.» این در حالی است که پیش از این نزدیک به ۱۰۰ فامیل از اهل هنود و سیک در غزنی زندگی می‌کردند اما جنگ‌های دوامدار و هدف قرار گرفتن شان از سوی گروه‌های تروریستی به خصوص رویداد خونین سال جاری در کابل که ده‌ها تن از این اقلیت مذهبی را کشته و زخمی ساخت، شرایط زندگی را برای آنان در افغانستان بیش از پیش دشوار کرده است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2179

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.