• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

جمع‌آوری عواید ترانسپورت الکترونیک و بانکی می‌شود

  • کد خبر : 2839
  • 10 جدی 1399 - 18:15
جمع‌آوری عواید ترانسپورت الکترونیک و بانکی می‌شود

وزارت ترانسپورت می‌گوید که عواید این وزارت به دلیل موجودیت فساد به گونه شفاف و قابل قبول جمع‌آوری نشده است. به گفته مسوولان، هنوز هم مشکلات خاصی در بخش جمع‌آوری عواید ترانسپورتی وجود دارد و این وزارت در تلاش است تا با الکترونیک ساختن دروازه‌ها و حذف پول فزیکی، با فساد مبارزه کند. این وزارت […]

وزارت ترانسپورت می‌گوید که عواید این وزارت به دلیل موجودیت فساد به گونه شفاف و قابل قبول جمع‌آوری نشده است. به گفته مسوولان، هنوز هم مشکلات خاصی در بخش جمع‌آوری عواید ترانسپورتی وجود دارد و این وزارت در تلاش است تا با الکترونیک ساختن دروازه‌ها و حذف پول فزیکی، با فساد مبارزه کند. این وزارت ابراز امیدواری می‌کند که با بانکی شدن عواید ترانسپورتی، فساد در این وزارت کاهش یابد و عواید به ‌گونه شفاف در حساب دولت واریز شود. مسوولان معتقد اند که برای بهبود وضعیت ترانسپورت، قانون جاده را ترتیب کرده‌اند که ۹۰ درصد آن تکمیل شده و با ترتیب و تطبیق آن، مشکلات ترانسپورت در کشور حل خواهد شد. وزارت ترانسپورت در حالی از فساد در جمع‌آوری عواید صحبت می‌کند که در سال جاری میلیون‌ها افغانی از عواید این بخش به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.
مسوولان در وزارت ترانسپورت می‌گویند که فساد به این سکتور رخنه کرده و بخشی از عواید به گونه شفاف جمع‌آوری نشده است. قدرت‌الله ذکی، وزیر ترانسپورت، روز سه‌شنبه، نهم جدی، در یک نشست خبری زیر نام «تحلیل محیطی جهت تهیه پلان استراتژیک وزارت ترانسپورت برای سال‌های ۱۴۰۰- ۱۴۰۴ خورشیدی»، وضعیت ترانسپورتی در کشور را «نگران‌کننده» توصیف کرد و افزود که این وزارت در تلاش است تا برای رفع آن یک راه حل ایجاد کند. به گفته او، در جریان چهار ماه گذشته تلاش شده است تا یک «قانون جامع و جواب‌گو» به همه مشکلات و ضرورت‌های اداره ترانسپورت آماده شود. آقای ذکی گفت که در ترتیب مواد این قانون، قانون‌دانان از وزارت عدلیه به عنوان مشاور خواسته شده تا یک قانون جامع را طرح و ترتیب کنند. او گفت که طرح قانون تنظیم ترانسپورت جاده‌ای، ۹۰ درصد تکمیل شده و تلاش‌ها جریان دارد تا هرچه زودتر این قانون ترتیب و تطبیق شود. وزیر ترانسپورت ابراز امیدواری کرد که با تطبیق این قانون، بخش بزرگی از مشکلات ترانسپورتی حل شود.
از سوی دیگر، وی از موجودیت فساد در این وزارت به ویژه در بخش جمع‌‌آوری عواید انتقاد کرد و گفت که عواید به صورت آن‌چنانی که باید جمع شود، نمی‌شود. او گفت که در بخش جمع‌آوری عواید، هنوز هم مشکلات خاصی وجود دارد و عواید به صورت شفاف جمع‌آوری نمی‌شود. قدرت‌الله ذکی افزود که برای محو فساد در این بخش، تلاش‌ها جریان دارد و این وزارت قصد دارد که برای مبارزه با آن، سیستم جمع‌آوری عواید را الکترونیک و بانکی بسازد. به باور او، این روند می‌تواند در گردآوری عواید موثر واقع شود، زیرا در صورت نبود پول فزیکی، فساد صورت نمی‌گیرد. او گفت: «برای ما مهم است که عواید را جمع کنیم. در بخش عواید، فساد زیاد وجود دارد. مکانیزم‌هایی ایجاد می‌کنیم که جلو فساد را بگیریم و عواید کافی در خزانه دولت داشته باشیم.» علاوه بر این، وی تصریح کرد که برای مبارزه با فساد در این وزارت، ریفورم اصلاحی را در نظر گرفته است. قدرت‌الله ذکی گفت که تشکیلات این وزارت باید جواب‌گو و مبتنی به نیازهای این وزارت باشد. او گفت در نظر دارد که کارمندان مسلکی و تخصصی را در این وزارت استخدام کند تا فساد کاهش یابد. وزیر ترانسپورت تصریح کرد: «فساد یک بدنامی کلان در مقابل حکومت است؛ [این‌که] چطور می‌توانیم با آن مبارزه کنیم. یگانه راه‌حلش، ریفورم و اصلاحات است.»
وزارت ترانسپورت در حالی گفته است عواید به صورت شفاف جمع‌آوری نمی‌شود که این وزارت در سال جاری به دلیل تطبیق طرح قرنطین، زیان مالی زیادی دیده است. پیش از این مسوولان وزارت ترانسپورت گفته بودند که عواید برج حمل سال گذشته ترانسپورت جاده بیش از ۱۵۶ میلیون افغانی بود که در حمل سال جاری این رقم به حدود ۸۸ میلیون افغانی کاهش یافته است. این آمار کاهش ۷۲ میلیون افغانی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
موترهای کهنه و دودزا متوقف می‌شود
‌وزیر ترانسپورت هم‌چنان گفت که اتحادیه‌ها و شرکت‌های ترانسپورتی در کشور غیر‌معیاری‌اند و این وزارت تلاش می‌کند تا آن‌ها را در چوکات قانون ترانسپورت تنظیم کند. آقای ذکی گفت، اتحادیه‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند، باید به استنداردهای ملی و بین‌المللی برابر شود. او گفت که در این راستا مکانیزم خوبی وجود دارد و تلاش می‌شود که این شرکت‌های ترانسپورتی و اتحادیه‌ها براساس آن تنظیم شوند. در کنار این، آقای ذکی خاطر‌نشان کرد که این وزارت در بخش مصونیت تخنیکی وسایط ترانسپورتی نیز برنامه دارد. او گفت که برای جلوگیری از آلوده‌گی هوا، در نظر دارد موترهای فرسوده، کهنه و دودزا را از چرخه ترافیک بیرون کند.
از سویی هم، وزارت ترانسپورت می‌گوید که برای مصونیت ترانسپورت جاده‌ای، بورد ملی ایجاد می‌کند. وزیر ترانسپورت ایجاد این بورد را برای جلوگیری از حوادث ترافیکی مهم خواند و گفت که در حال حاضر به دلیل نبود یک مکانیزم معین، تلفات ناشی از حوادث ترافیکی به مراتب بیش‌تر از حملات انتحاری و انفجارها است. او هرچند آماری از تلفات حوادث ترافیکی ارایه نکرد، اما بیان کرد که سالانه صدها تن در اثر این حوادث در شاهراه‌ها کشته می‌شوند. آقای ذکی گفت که وزارت ترانسپورت در تلاش است که جلو این حوادث را بگیرد تا مسافران بتوانند با مصونیت به ولایات سفر کنند.
وزیر ترانسپورت از سیستم ترانسپورت شهری نیز انتقاد کرد و گفت که در داخل شهرها ترانسپورت منظم وجود ندارد. وزیر ترانسپورت بیان کرد که برای تنظیم ترانسپورت شهری، مطالعات‌شان را آغاز کرده‌اند و دیدگاه و نظریات کشورهای ترکیه و جاپان را نیز در این بخش گرفته‌اند تا بتوانند ترانسپورت شهری را منظم کنند.
این در حالی است که سال گذشته ریاست محیط زیست کابل نیز یک برنامه زیر نام «اکوتاژ» راه‌اندازی کرد. این ریاست گفته بود که برای جلوگیری از آلوده‌گی هوا، موترهای دودزا را به کمک ریاست ترافیک شناسایی و از چرخه ترافیک بیرون می‌کند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=2839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.