• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

توزيع بانکنوت هاى جديد آغاز شده است

  • کد خبر : 3123
  • 07 دلو 1399 - 7:11
توزيع بانکنوت هاى جديد آغاز شده است

بانک مرکزی از افزايش حدود دو درصدى ارزش پول افغانى دربرابر دالر امريکايى خبر داده، می گوید که روند توزیع بانکنوت های جدید از طریق بانک ها آغاز شده است . اين مطلب را يکتن ازمسئولان بانک مرکزى امروز دربرنامه «حسابدهی حکومت به ملت» با رسانه ها شريک کرد. دربرنامۀ «حسابدهی حکومت به ملت» که […]

بانک مرکزی از افزايش حدود دو درصدى ارزش پول افغانى دربرابر دالر امريکايى خبر داده، می گوید که روند توزیع بانکنوت های جدید از طریق بانک ها آغاز شده است . اين مطلب را يکتن ازمسئولان بانک مرکزى امروز دربرنامه «حسابدهی حکومت به ملت» با رسانه ها شريک کرد. دربرنامۀ «حسابدهی حکومت به ملت» که ۱۴ سال پیش بر بنیاد فرمان رئیس جمهور وقت (حامد کرزی) آغاز شده است، اداره های حکومتى، کارکردهای سالانۀ شان را با رسانه ها شریک می کنند. برنامه امسال حسابدهی دولت به ملت، به تاريخ (١ دلو) در کابل آغاز شد و قرار است چهل روز ادامه داشته باشد. مسئولان دافغانستان بانک و شرکت هوايى آريانا امروز کارکرد هاى سالانه شان را همگانى ساختند . نثار احمد یوسفزی رییس نظارت بانک مرکزی گفت که جدول مقایسه نرخ مبادله افغانی، بعضی ازاسعار معتبر جهان، ارزش پول های کشورهای همسایه و شرکای بزرگ تجارتی افغانستان درسال مالی ۱۳۹۹ نشان میدهد که از شروع سال مالی ۱۳۹۹ الی ۲۰ قوس سالروان مالى نرخ مبادله ارزش پول افغانی در مقابل دالر امریکایی ۱،۷۸ درصد افزایش یافته است. وی همچنان افزود، سروی سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ که به منظور تشخیص عوامل استفاده از اسعار خارجی راه اندازى شده بود نشان داد که ١٤ درصد مردم در دو زون (شرق و جنوب شرق) از پول افغانى استفاده مى کردند اما در پى کمپاین ترویج پول افغانی در اين زون ها درسال ۱۳۹۸ و يافته هاى نتایج سروی درسال ۱۳۹۹ نشان داد که میزان استفاده پول افغانی در این دو زون از ۱۴ درصد به ۹٤ درصد افزایش یافته است. يوسف زى با اشاره به کاهش عوايد اين اداره درسال مالى ١٣٩٩ گفت که به دلیل کم شدن نرخ ۹۶ درصدی تکتانه حکومت امریکا و شیوع ویروس کرونا، وعايد اين بانک از ٢٩ ميليارد افغانى به کمتر از يک ميليارد افغانى کاهش يافته است .اما وى گفت که با وجود کاهش عوايد، اين اداره مصمم است تا به هدف جلوگیری از تاثیرات بد ویروس کرونا به بانک ها، در کنار برنامه سه ماهه برای ادامه فعالیت های بانک ها، برنامه ۱۸ ماهه را برای گسترش فعالیت بانک ها، مفاد آوری و زمینه سازی برای قرضه های کوچک و متوسط تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ تطبیق نمايند. اين مقام بانک مرکزى کشور همچنان خاطرنشان کرد که در حال حاضر دارایی های اين بانک نسبت به سال گذشته ۱۳ میلیارد می رسد که افزایش ۴،۵ درصدی را نشان میدهد. وی هم چنان می گوید که در زمان شیوع ویروس کرونا استفاده سیستم های آنلاین و کارت های ا تی ام افزایش یافته است که براى حدود یک میلیون تن از این کارت ها توزیع شده است. میرعزیز بره کی رئیس بخش تادیات بانک مرکزی سخنران دوم اين نشست گفت که توزيع بانکنوت ها جديد پول افغانى آغاز شده است. بربنياد معلومات موصوف، سال گذشته قراردارد چاپ ۱۰میلیارد افغانی شامل بانک نوت های ۱۰،٢۰،٥۰ و ۱۰۰ با کشور پولند امضا شده که اولین محموله آن هفته گذشته به کابل رسید. افزون بر آن وى افزود که ۳۳ میلیارد پول جدید افغانى نيز از طریق سیستم بانک ها به مارکیت وارد شده و ضمنا از آغاز سال مالی ۱۳۹۹ تاکنون ۵۸ میلیارد افغانى بانکنوت هاى فرسوده از بازار جمع آوری شده است.
د آریانا افغان هوایی شرکت
کپتان عبدالمعروف سکندری، سرپرست ریاست عمومی دآریانا افغان هوایی شرکت در برنامۀ « حساب دهی دولت به ملت» گفت که این شرکت توانسته است طی سال مالی ١٣٩٩ ، ۳.۴ میلیون دالر عواید جمع آوری نمايند. وی افزود که این شرکت در سال روان توانسته ۱۳۱۷ پرواز در سکتورهای خارجی و ۱۰۴۱ پرواز را در سکتورهای داخلی عملی نماید که در نتیجه آن ۱۱۴۴۳۷ مسافر طی پرواز های خارجی و۷۴۰۴۷ مسافر در پرواز های داخلی انتقال یافته اند. افزون برآن وى گفت بربرموصوف که طيارات اين شرکت پروازهای داخلی کابل-هرات، کابل-کندهار، کابل-مزار شریف و کابل-هلمند؛ پروازهای بین‌المللی را به مقاصد چین- شهر ارومچی، هند- شهر دهلی، امارات متحده عربی- شهر دوبی، روسیه- مسکو، عربستان سعودی- شهر های جده و ریاض، ترکیه- شهرهای استانبول و انقره، عملی کرده است. منبع، خریداری طیاره، اعمار وخریداری تعمیر اداری شرکت، انتقال مسافرین در داخل و خارج، انتقالات اموال تجارتی، ایجاد گروپ های نظارتی برای جلوگیری از حیف و میل عواید شرکت، اعزام کپتان ها برای اخذ تریننگ استندرد و ایجاد صنف های درسی جهت بلند بردن ارتقای سطح مسلکی مهمانداران از برنامه های سال آینده(١٤٠٠) اين شرکت عنوان کرد .

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.