• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
10

کار نصب کمره‌های امنیتی شهر کابل به کجا رسید؟

  • کد خبر : 3590
  • 27 حوت 1399 - 21:13
کار نصب کمره‌های امنیتی شهر کابل به کجا رسید؟

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، در هفدهم جدی اعلام کرد که قرار است شهر کابل «مخفی‌تر از گذشته» و با تکنولوژی پیش‌رفته زیر پوشش کمره‌های امنیتی قرار گیرد. این اقدام پس از افزایش جرایم جنایی، ترورهای هدف‌مند و انفجار ماین‌ها روی دست گرفته شد. اکنون دفتر مطبوعاتی معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که کار […]

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، در هفدهم جدی اعلام کرد که قرار است شهر کابل «مخفی‌تر از گذشته» و با تکنولوژی پیش‌رفته زیر پوشش کمره‌های امنیتی قرار گیرد. این اقدام پس از افزایش جرایم جنایی، ترورهای هدف‌مند و انفجار ماین‌ها روی دست گرفته شد. اکنون دفتر مطبوعاتی معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که کار خرید و نصب کمره‌های امنیتی در جریان است و به ‌زودی همه شهر کابل و دروازه‌های ورودی این شهر با کمره‌های هوشمند مجهز می‌شود. به گفته مسوولان دفتر مطبوعاتی معاونت اول ریاست جمهوری، هم اکنون ۲۰۰ کمره امنیتی در ۷۳ نقطه شهر کابل نصب شده است. این مسوولان می‌افزایند که کار روی آسیب‌‌شناسی شهر جریان دارد و در نقاطی که بیش‌تر آسیب‌پذیر باشد، کمره‌های امنیتی نصب خواهد شد. وزارت امور داخله نیز تایید می‌کند که کار روی خرید و نصب کمره جریان دارد. به گفته مسوولان، برخی از حوزه‌ها آسیب‌شناسی شده و قرار است کمره‌های امنیتی بیش‌تر در این نقاط نصب شود.
با افزایش سطح جرایم جنایی و ناامنی در شهر کابل، معاونت اول ریاست جمهوری که مسوولیت تأمین امنیت شهر کابل را بر‌عهده دارد، اعلام کرد که دوربین‌های امنیتی و پیش‌رفته برای کنترل شهر کابل نصب می‌شود. هرچند امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، زمان معینی را برای نصب این دوربین‌ها مشخص نکرد، اما گفته بود که این برنامه بزرگ به‌ زودی در شهر کابل عملی می‌شود. معاون اول ریاست جمهوری تصریح کرده بود که این کار به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر امریکایی انجام می‌شود و کشورهای حمایت‌کننده افغانستان هزینه آن را می‌پردازند. او تأکید کرده بود که با این کار ساحه برای «تروریست و دزد» تنگ‌تر می‌شود. اکنون مسوولان می‌گویند که کار نصب و خرید این ابزار ادامه دارد، اما هنوز تکمیل نشده است. ضیا ورسجی، از اعضای تیم مطبوعاتی دفتر آقای صالح، گفت که این روند به سرعت جریان دارد و هم اکنون در سه حوزه آسیب‌پذیر شهر کابل که محل جرم‌زا و فعالیت گروه‌های تروریستی بوده‌‌، کمره‌های امنیتی و پیش‌رفته نصب شده است. به گفته او، در این سه حوزه حدود ۲۰۰ کمره امنیتی نصب شده است.
هرچند ورسجی از این حوزها به دلایلی نام نبرد، اما ابراز خرسندی کرد که با نصب دوربین‌های هوشمند امنیتی در این سه حوزه، میزان جرم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.
او در ادامه تأکید کرد که قرار است همه شهر کابل، به شمول دروازه‌های ورودی شهر و درون شهر با دوربین‌های امنیتی مجهز شود تا از فعالیت گروه‌های تروریستی جلوگیری گردد. او افزود که با نصب این کمره‌ها، شهر کابل به یک مکان امن و دور از جرایم جنایی تبدیل خواهد شد. این عضو تیم مطبوعاتی معاونت اول ریاست جمهوری خاطر‌نشان کرد که ریاست امنیت ملی مسوولیت خرید و نصب این کمره‌ها را برعهد دارد. او افزود که شهر کابل از سوی این نهاد آسیب‌شناسی شده و اولویت به حوزه‌هایی داده می‌شود که گراف جرایم جنایی و فعالیت‌های تروریستی در آن بالا باشد. با این حال او نظر به امنیت روحی و روانی شهروندان کشور، از حوزه‌های آسیب‌پذیر نامی نبرد.
طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، نیز بیان کرد که تلاش‌ها برای خرید و نصب دوربین‌ها جریان دارد. او گفت که این روند زمان‌گیر است و نیاز به وقت بیش‌تر دارد. آرین نصب این دوربین‌ها را مهم ارزیابی کرد و گفت که این کار برای کاهش جرایم جنایی، جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی، تحقیقات جنایی و دریافت سرنخ‌ها خیلی مهم است. از این رو به گفته او، این پروژه از اولویت‌های این نهادها است و تلاش‌ها برای تکمیل کردن آن جریان دارد.
هرچند برخی از نقاط شهر کابل پیش از این نیز با کمره‌های امنیتی مجهز بود، اما آرین شمار آن را بسنده نمی‌داند و می‌گوید که بیش‌تر نقاط آسیب‌پذیر هنوز به کمره نیاز دارد. او از مالکان مارکیت‌ها و مکان‌های تجارتی خواست که در این بخش سهیم شوند و در مارکیت‌های‌شان کمره‌های امنیتی نصب کنند.
سخنگوی وزارت امور داخله تصریح کرد که نقاط باقی‌مانده مثل جاده‌ها، کوچه و پس‌کوچه و نقاط آسیب‌پذیر را حکومت کمره نصب می‌کند تا از دید نهادهای امنیتی مخفی نماند. به این ترتیب ساحه برای فعالیت مجرمان تنگ‌تر می‌شود و جرایم جنایی و فعالیت‌های تروریستی کاهش می‌یابد.
از جانب دیگر سخنگوی وزارت امور داخله نیز بیان کرد که این وزارت حوزه‌های کابل را آسیب‌شناسی کرده و در صدد است تا این محل‌ها در اولویت قرار داده شود. او حوزه پنج امنیتی پولیس را از جمله حوزه‌های ناامن و بسیار آسیب‌پذیر توصیف کرد. آرین گفت که این حوزه‌ در ماه‌های گذشته شاهد بیش‌ترین جرایم جنایی، ترورهای هدف‌مند و حملات تروریستی بوده است، از این رو نهادهای امنیتی بیش‌تر تمرکز‌شان را بالای این حوزه‌ معطوف کرده‌اند.
این دوربین‌ها در حالی در شهر کابل نصب می‌شود که جرایم ضد امنیت بیش‌تر شده است. براساس معلومات نهادهای امنیتی، تنها در یک‌ونیم ماه گذشته بیش از ۳۰ مورد انفجار در شهر کابل صورت گرفته است. این انفجار سبب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهریان کابل شده است. هرچند در این مدت از نزدیک به ۲۵ واقعه تروریستی جلوگیری شده، اما با آن‌ هم شهر کابل در جریان هفته و حتا یک روز شاهد چندین انفجار بوده است. این روند نگرانی شهریان کابل را در پی داشته است و آنان نهادهای امنیتی را به ناتوانی و ضعف متهم می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.