• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

کار ساخت ۲بند دیگر نیز به زودی تکمیل می‌شود

  • کد خبر : 3733
  • 07 حمل 1400 - 6:47
کار ساخت ۲بند دیگر نیز به زودی تکمیل می‌شود

اداره ملی تنظیم امور آب گفته که به‌دنبال افتتاح بند کمال خان، دو بند بزرگ دیگر هم در دست ساخت است و به زودی تکمیل می‌شود. پس از گشایش بند کمال‌خان در نیمروز، دولت از ساخت دو بند بزرگ دیگر در کابل و بدخشان خبر داده است. مسئولان اداره ملی تنظیم امور آب گفته‌اند که […]

اداره ملی تنظیم امور آب گفته که به‌دنبال افتتاح بند کمال خان، دو بند بزرگ دیگر هم در دست ساخت است و به زودی تکمیل می‌شود. پس از گشایش بند کمال‌خان در نیمروز، دولت از ساخت دو بند بزرگ دیگر در کابل و بدخشان خبر داده است. مسئولان اداره ملی تنظیم امور آب گفته‌اند که کار ساخت این بندها حدود ۹۹ درصد تکمیل شده‌است. نظام‌الدین خپلواک سخنگوی این اداره گفت که این امر بیانگر توانایی افغانستان در مدیریت آبها است.
جریان کار ساخت یک بند در کابل
او افزود: “بند کمال خان که یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای افغانستان محسوب می‌شود، به بهره‌برداری سپرده شد. پس از آن بند شورابک و شاه و عروس است که کار ساخت آن ۹۹ فیصد تکمیل شده و بزودی به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.” به گفته آقای خپلواک، بند شورابک در بدخشان به کمک ۴۵ میلیون یورویی آلمان و بند شاه و عروس در شکردره کابل به هزینه ۵۳ میلیون دالر کمک هند ساخته می‌شود. به گفت او، قرار است امسال کار ساخت ۴۴ بند دیگر نیز آغاز شود.
به گفته مسئولان اداره‌ ملی تنظیم‌ امور آب، بندهایی که در دست ساخت اند‌ عبارت انداز:
بندهای کجکی در هلمند
بخش‌آباد در فراه
دهنه دره در فاریاب
پاشدان در هرات
سلطان در غزنی
شفلوغ در ارزگان
خان‌آباد دوم در کندز
شاه‌توت در کابل
توری در زابل
و پتلو در پکتیا
این اداره همچنین اعلام کرده که کار ساخت بند “شاه‌توت” در کابل هم به زودی آغاز خواهد شد.
در همین ‌حال میرویس خوگیانی، کارشناس زراعت می‌گوید که ساخت بندها به زراعت کشور مهم است. او افزود: “افغانستان یک کشور زراعتی است. اقتصاد کشور به پیش‌رفت زراعت در آن ارتباط دارد که آن نیاز به منبع‌های آب دارد. پس ساخت بندها به خصوص در جاهای که آب باران و سیلاب تنظیم شود. بنابراین، بازسازی بندها یک کار اساسی است و باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام شود.” اداره تنظیم آب کار ساخت این بندها را به دنبال افتتاح بند کمال خان اعلام کرده است. این بند هفته گذشته با حضور محمداشرف غنی، رئیس جمهوری در نیمروز گشایش یافت. دولت افتتاح این بند را در توسعه زراعت در نیمروز و مدیریت آب هلمند بااهمیت خوانده‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3733

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.