• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

سه سال انتظار؛ کارگران افغان هنوز به امارات فرستاده نشده‌اند

  • کد خبر : 3925
  • 18 حمل 1400 - 7:17
سه سال انتظار؛ کارگران افغان هنوز به امارات فرستاده نشده‌اند

وزارت کار و امور اجتماعی حدود سه سال پیش از برنامه‌هایش برای اعزام ۲۵۰۰ کارگر به امارات متحده عربی خبر داده بود. این وزارت گفته بود بر‌اساس تفاهم‌نامه‌ای که با امارات متحده عربی امضا کرده است، این کارگران را در ماه حمل ۱۳۹۸ به این کشور اعزام می‌کند. با این حال اما با گذشت نزدیک […]

وزارت کار و امور اجتماعی حدود سه سال پیش از برنامه‌هایش برای اعزام ۲۵۰۰ کارگر به امارات متحده عربی خبر داده بود. این وزارت گفته بود بر‌اساس تفاهم‌نامه‌ای که با امارات متحده عربی امضا کرده است، این کارگران را در ماه حمل ۱۳۹۸ به این کشور اعزام می‌کند. با این حال اما با گذشت نزدیک به سه سال از این وعده‌‌، این وزارت هنوز کارگری را به این کشور اعزام نکرده است. اکنون شماری از شهروندان کشور با انتقاد از این وعده‌های حکومت می‌گویند که حکومت و به ویژه وزارت کار و امور اجتماعی بارها از اعزام کارگران به سایر کشورها خبر داده، اما این وعده‌ها هنوز عملی نشده است. در همین حال اتحادیه کارگران افغانستان نیز با انتقاد از عملی نشدن طرح اعزام کارگران افغان به بیرون از کشور، می‌گوید که حکومت وعده کار می‌دهد، اما به آن عمل نمی‌کند. وزارت کار و امور اجتماعی اما می‌گوید که اعزام کارگران افغان به امارات متحده عربی، یک روند درازمدت است و توقع می‌رود که این روند به زودی آغاز شود.
مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی در سال ۱۳۹۷ از برنامه‌ اعزام ۲۵۰۰ کارگر به طور قانونی به کشور امارات متحده عربی خبر دادند. این وزارت در آن زمان گفته بود که برای اعزام کارگران افغان به امارات متحده عربی، با این کشور توافق کرده است. بدین ترتیب قرار بود این شمار از کارگران افغان در حمل ۱۳۹۸ به آن کشور فرستاده شوند. مسوولان در وزارت کار و امور اجتماعی هم‌چنان گفته بودند که صحبت‌ها با مقام‌های عربستان سعودی ادامه دارد تا زمینه کار برای شماری دیگر از کارگران افغان در آن کشور نیز فراهم شود. اکنون که حدود سه سال از آن زمان می‌گذرد، وزارت کار و امور اجتماعی نتوانسته است وعده‌اش در این مورد را عملی کند.
شماری از شهریان کابل نیز به این باور رسیده‌اند که حکومت در عملی کردن تعهداتش ناکام بوده است. احمدشریف عرفان، یکی از شهریان کابل، با انتقاد از کارکردهای حکومت در هفت سال اخیر، می‌گوید که هرچند رییس جمهور غنی در زمان کمپین‌های انتخاباتی‌اش شعارهای زیادی مبنی بر آوردن تغییر در دسترخوان مردم و ایجاد زمینه اشتغال‌ و کار برای شهروندان کشور داده بود، اما این تعهدات عملی نشده است. او افزود که علاوه بر عملی نشدن تعهدات رییس جمهور، هر روز بر شمار بیکاران در کشور افزوده می‌شود و این روند کشور را دچار بحران شدید بیکاری می‌کند. به گفته احمدشریف، هرچند سالانه شمار زیادی از دانش‌آموخته‌گان از دانشگاه‌ها فارغ می‌شوند، اما حکومت برنامه منظم کاری در این زمینه ندارد و به همین دلیل، روند فرستادن کارگران به امارات متحده عربی متوقف شده است.
نجف احمدی، دانش‌آموخته فزیک، دو سال می‌شود که بیکار است. او با انتقاد از حکومت می‌گوید که وعده‌های حکومت مبنی بر ایجاد کار، همیشه «شعارهای انتخاباتی» و «فریب‌دهنده» بوده است.
شهروندان از حکومت می‌خواهند که به وعده‌هایش عمل کند؛ زیرا با توجه به معضل کنونی بیکاری در کشور، فرستادن کارگران به امارت متحده عربی و سایر کشورهای حوزه خلیج، می‌تواند موثریت خوبی در این زمینه داشته باشد.
در عین حال اتحادیه کارگران افغانستان نیز از اعزام نشدن ۲۵۰۰ کارگر به امارت، انتقاد می‌کند. معروف قادری، رییس این اتحادیه گفت، حکومت بارها وعده کرده است که یک یا یک‌ونیم هفته بعد روند اعزام کارگران را شروع می‌کند؛ اما با گذشت سه سال، هنوز کارگران به شکل قانونی به امارت متحده عربی اعزام نشده‌اند. آقای قادری افزود که حکومت آقای غنی وعده دو میلیون شغل را در دوران پیشین ریاست جمهوری به آن‌‌ها داده بود که نه تنها این وعده عملی نشده‌، بلکه به جای ایجاد کار، حدود بیست الی بیست‌ویک هزار تن در بخش‌های دولتی بیکار شده‌اند.
قادری تصریح کرد که حکومت خلاف وعده‌هایش عمل کرده است؛ زیرا نه سرمایه‌گذاری در بخش‌ اشتغال‌زایی صورت گرفته و نه کدام کارخانه‌ای به منظور اشتغال‌زایی ایجاد شده است. به گفته معروف قادری، هر روز مشکل بیکاری جدی‌تر می‌شود‌؛ چرا که شمار زیادی در افغانستان بیکارند و سالانه حدود پنج‌صد هزار تن از جوانان واجد شرایط کار به جمع بیکاران اضافه می‌شوند. او شرایط نامناسب امنیتی، گفت‌وگوهای صلح، شیوع ویروس کرونا و قرنطین را از مهم‌ترین چالش‌های فراراه شرایط کار در افغانستان عنوان کرد.
با این حال عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت که اعزام کارگر به بیرون از کشور، یکی از گزینه‌های حکومت افغانستان بود که به شدت بالایش کار جریان داشت و دارد. او اضافه کرد که وزارت کار و امور اجتماعی چندین بار نزدیک شده بود که روند اعزام کارگران به امارات را آغاز کند، اما چالش‌های سیاسی موجود در کشور و نیز بحث ویروس کرونا سبب تاخیر در روند اعزام کارگران به این کشور شد. آقای احمدزی تصریح کرد: «خوش‌بختانه ما با کشور امارات تفاهم‌نامه را امضا کردیم و ما عام‌و‌تام از جانب کشور افغانستان آماده هستیم که کارگران افغان را به ‌خیر‎ به کشور امارات بفرستیم. هم‌زمان در پهلوی آن با کشورهای قطر، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج که یک بحث بسیار مهم و یک بازار کار برای افغانستان و کارگران افغان است، صحبت‌های ما جریان دارد.»
او افزود که برای اولین بار افغانستان این تجربه را می‌خواهد داشته باشد و این خود یک پروسه درازمدت است. او ابراز امیدواری کرد که امارات هرچه زودتر این پروسه را طی مراحل کند و آماده شود که افغانستان کارگران خود را به آن کشور بفرستد. آقای احمدزی در اخیر افزود: «لیکن امید این را داریم که به خیر همین چالش‌هایی که به سطح دنیا قرار دارد و بحث‌های سیاسی که هست، هرچه زودتر حل شده و بالاخره به شکل رسمی روند اعزام کارگر را روی دست داشته باشیم و کارگران افغان خود را به‌ خیر بفرستیم.»
این در حالی است که در کنار جنگ و ناامنی، بیکاری نیز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در افغانستان به شمار می‌رود. نظر به آمار وزارت کار و امور اجتماعی، سالانه در حدود ۴۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند. نظر به آمارهای موجود، همین اکنون حدود دو میلیون تن در سراسر کشور، بیکار‌ند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=3925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.