• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

وزیر خارجه ازبکستان به کابل رفته است

  • کد خبر : 5306
  • 15 میزان 1400 - 19:17
وزیر خارجه ازبکستان به کابل رفته است

وزیر خارجه ازبکستان به کابل رفته است و با وزیر خارجه دولت طالبان دیدار داشته است. سخنگوی وزارت خارجه طالبان ضمن توییت خبری در این زمینه گفته است که وزیر خارجه ازبکستان گفته است که روابط افغانستان و ازبکستان روی منافع مشترک متمرکز خواهد بود و متاثر از مسایل دیگری نخواهد بود. عبدالعزیز کاملوف، وزیر […]

وزیر خارجه ازبکستان به کابل رفته است و با وزیر خارجه دولت طالبان دیدار داشته است.
سخنگوی وزارت خارجه طالبان ضمن توییت خبری در این زمینه گفته است که وزیر خارجه ازبکستان گفته است که روابط افغانستان و ازبکستان روی منافع مشترک متمرکز خواهد بود و متاثر از مسایل دیگری نخواهد بود.
عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان گفته است کشورش به تعهدات ترانزیتی، تجاری و انرژِی با افغانستان پایبند می‌ماند.
وزیر خارجه ازبکستان دومین وزیر خارجه‌ای است که در نزدیک به دو ماهی که گروه طالبان بر کابل تسلط دارند، به این شهر سفر کرده است. قبلا، وزیر خارجه قطر، یکی از حامیان اصلی دولت طالبان به کابل رفته بود.
۷۷ درصد برق افغانستان از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌شود. برق وارداتی ازبکستان، منبع اصلی برق در افغانستان است.
هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که گروه طالبان اگر ۹۰ میلیون قبض برق چند ماه گذشته را به کشورهای تامین کننده نپردازد، برق افغانستان قطع خواهد شد. با قطع برق ازبکستان، کابل و حدود هفت شهر دیگر در تاریکی فرو رفتند.
بعدتر، بلمبرگ گزارش داد که شرکت برق افغانستان “برشنا” از یوناما، یا ماموریت کمک به افغانستان سازمان ملل متحد خواسته است تا به عنوان کمک‌های بشردوستانه، قبض ۹۰ میلیون دلاری را به کشورهای تامین کننده، بپردازد. بعدتر یوناما اعلام کرد که چنین تقاضایی را دریافت نکرده است.
گروه طالبان سه هفته بعد از اینکه نظامیان‌شان به کابل آمدند، دولت خود را به رهبری محمد حسن آخوند ایجاد کردند. ولی در این کابینه کرسی‌های کلیدی به قوم پشتون و آن هم شبکه حقانی تعلق گرفت. تاجیک، ازبیک هزاره و بقیه اقوام افغانستان یا اصلا نماینده‌ای ندارند، یا هم حضور خیلی کمرنگ در سطوح رهبری طالبان دارند.
رئیس جمهوری تاجیکستان از فراگیر نبودن دولت طالبان همواره انتقاد کرده است. ولی دولت ازبکستان در این زمینه همانند تاجیکستان موضع‎گیری تند و صریح نداشته است.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5306

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.