• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

بسته شدن کتابخانه «نجیبه بهار» در دایکندی؛ تجهیزات این مرکز تخریب و دزدی شده است

  • کد خبر : 5375
  • 29 میزان 1400 - 22:42
بسته شدن کتابخانه «نجیبه بهار» در دایکندی؛ تجهیزات این مرکز تخریب و دزدی شده است

مسوولان کتابخانه «نجیبه بهار» در دایکندی می‌گویند که بخش‌هایی از این کتابخانه در نخستین روزهای ورود طالبان به شهر نیلی، مرکز این ولایت، تخریب شده است. به گفته مسوولان کتابخانه نجیبه بهار، برخی تجهیزات این مرکز از سوی افراد ناشناس به سرقت برده شده است. حسین رضایی، بنیان‌گذار کتابخانه نجیبه بهار در دایکندی، گفت که […]

مسوولان کتابخانه «نجیبه بهار» در دایکندی می‌گویند که بخش‌هایی از این کتابخانه در نخستین روزهای ورود طالبان به شهر نیلی، مرکز این ولایت، تخریب شده است. به گفته مسوولان کتابخانه نجیبه بهار، برخی تجهیزات این مرکز از سوی افراد ناشناس به سرقت برده شده است.
حسین رضایی، بنیان‌گذار کتابخانه نجیبه بهار در دایکندی، گفت که حدود ۱۲ هزار عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف در این کتابخانه وجود داشت و از دوونیم سال به این طرف در شهر نیلی فعالیت می‌کرد. رضایی افزود که در کنار کتابخانه و اتاق کمپیوتر، برنامه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی را نیز به ‌منظور ارتقای ظرفیت دانش‌آموزان و دانشجویان و همین‌طور کارمندان اداره‌های دولتی راه‌اندازی می‌کرد.
طبق معلومات رضایی، این کتابخانه به یک مکان آموزشی و فرهنگی بدل شده بود و باشنده‌گان شهر نیلی، به‌ویژه دانشجویان، از آن استقبال می‌کردند. بنیان‌گذار کتابخانه نجیبه بهار گفت که شمار زیادی از استفاده‌کننده‌گان این مرکز را دختران دانش‌آموز و دانشجو تشکیل می‌دادند.
رضایی تصریح کرد که در مدت دوونیم سال فعالیت کتابخانه نجیبه بهار در دایکندی، افراد زیادی از خدمات آن استفاده کردند و برنامه‌های ارتقای ظرفیت بسیار خوب پیش می‌رفت؛ اما در زمان سقوط دایکندی و ورود طالبان به این ولایت، بخش‌هایی از کتابخانه و مرکز کمپیوتر آسیب دیده و همین‌طور برخی تجهیزات به سرقت رفته است. براساس معلومات رضایی، کمپیوترها و مانیتورهای این مرکز دزدی شده و در حال حاضر، علاقه‌مندان به خدمات کتابخانه دسترسی ندارند.
بنیان‌گذار کتابخانه نجیبه بهار هم‌چنان گفت که افزون بر فعالیت کتابخانه، تیم والیبال «نجیبه بهار» نیز در این ولایت ایجاد شده بود. آن‌طور که مسوولان کتابخانه معلومات داده‌اند، با وصل کردن اتاق کمپیوتر به انترنت، آنان می‌خواستند دسترسی دانشجویان و استفاده‌کننده‌گان را به فرصت‌های آموزشی بیش‌تر مهیا سازند. هدف از وصل کردن اتاق کمپیوتر به انترنت، ایجاد رابطه میان مراجعان با دنیای بیرون از افغانستان بوده است؛ طرحی که از زمان عملی شدن آن دیری نگذشت و این کتابخانه به یک‌باره‌گی یا تخریب و یا هم به سرقت برده شد.
از سویی هم، جواد محسنی، باشنده شهر نیلی و از مراجعان کتابخانه نجیبه بهار،‌ می‌گوید که با تخریب و توقف فعالیت این مرکز، دیگر هیچ کتابخانه‌ای با چنین امکانات در دایکندی وجود ندارد تا نیازمندی‌های او و دیگر دانشجویان را در زمینه مطالعه و تحقیق رفع کند. به گفته محسنی، افزون بر شناسایی عاملان تخریب کتابخانه، باید این مرکز هرچه زودتر دوباره به فعالیت آغاز کند.
در همین حال، جواد فروتن، مدیر مسوول کتابخانه نجیبه بهار، می‌گوید که چند روز پس از ورود طالبان به این ولایت، در روز بیست‌وهشتم اسد، افرادی که تاکنون مشخص نیست چه کسانی بوده‌اند، به کتابخانه حمله کرده و بخش‌هایی از آن را تخریب و برخی از تجهیزات منقول را با خود برده‌اند.
به گفته فروتن، کسانی ‌که از خدمات کتابخانه استفاده می‌کردند، بیش‌تر دانشجویان، کارمندان اداره‌های دولتی و به‌ویژه دختران بودند. در این مرکز یک سالون مطالعه نیز در نظر گرفته شده بود که روزانه دانشجویان به منظور مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌شان از آن استفاده می‌کردند. جواد فروتن افزود که کتابخانه نجیبه بهار یک اتاق کمپیوتر نیز داشت که در حدود ۲۰ پایه کمپیوتر برای استفاده‌کننده‌گان فعال شده بود.
نظر به معلومات مسوول کتابخانه نجیبه بهار، چنین کتابخانه‌ مجهزی تاکنون در ولایت دایکندی ایجاد نشده است. در کنار خدمات آموزش کمپیوتر و ارایه سایر مواد تحقیقی و آموزشی، برنامه‌هایی برای ارتقای ظرفیت دانشجویان و کارمندان اداره‌های دولتی نیز برگزار می‌شده است. برنامه‌‌های آموزشی‌ای چون روش تحقیق، داستان‌نویسی‌، قصه‌خوانی برای کودکان و نمایش فلم در کتابخانه نجیبه بهار راه‌اندازی می‌شده است. فروتن تأکید می‌کند که هرچند عاملان حمله بر کتابخانه نجیبه بهار تاکنون شناسایی نشده‌اند، اما طالبان مسوول بودند تا از این کتابخانه محافظت می‌کردند؛ زیرا به گفته او، این اتفاق زمانی پیش آمده که طالبان وارد دایکندی شده بودند و مسوولیت تأمین امنیت جان و مال مردم هم برعهده آن‌ها بود.

اما مسوولان امنیتی طالبان در دایکندی می‌گویند که از تخریب کتابخانه نجیبه بهار آگاهی ندارند و کسی درباره تخریب و یا سرقت تجهیزات این مرکز به آن‌ها گزارش نکرده است.
صدیق‌الله عابد، فرمانده امنیه طالبان در دایکندی، گفت که در این زمینه معلومات ندارد و به همین دلیل چیزی در این باره گفته نمی‌تواند. عابد افزود که در صورت دریافت معلومات لازم، آن را با مردم در میان خواهد گذاشت.
ولایت دایکندی در مرکز کشور، از ولایت‌های دورافتاده و محروم است که در بخش‌های گوناگون از جمله نبود کتابخانه‌های مجهز و کمبود مواد آموزشی با مشکل مواجه است. اتاق کمپیوتر کتابخانه نجیبه بهار، در بیست‌ویکم اپریل سال ۲۰۲۱ با هزینه ۷۰۰ هزار افغانی با حمایت مالی نهاد اکادموس سوسایتی که توسط بعضی مهاجران افغانستان در استرالیا تاسیس گردیده، ایجاد گردید.
نجیبه بهار، کارمند وزارت معادن و پترولیم، به تاریخ دوم اسد سال ۱۳۹۶ در یک حمله انفجاری در منطقه سر کاریز شهر کابل، با شماری از همکارانش کشته شد. نجیبه اهل ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی بود. او در رشته تکنولو‌ژی معلوماتی تا مقطع کارشناسی ارشد در جاپان تحصیل کرده بود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.