• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

قضات افغانستان می‌گویند طالبان به جای آنها ‘افراد بی‌تجربه و کم‌سواد’ تعیین کرده

  • کد خبر : 5398
  • 01 عقرب 1400 - 23:15
قضات افغانستان می‌گویند طالبان به جای آنها ‘افراد بی‌تجربه و کم‌سواد’ تعیین کرده

نامه‌ای از طرف جمعی از قضات نشر شده که می‌گوید با حاکم شدن طالبان بر افغانستان کار خود را از دست داده اند، با “تهدید شدید امنیتی” مواجه هستند، و طالبان به جای آنها “افراد بی‌تجربه و کم سواد” را تعیین کرده است. اما ذبیح الله مجاهد این موضوع را رد کرد و گفت: حکم […]

نامه‌ای از طرف جمعی از قضات نشر شده که می‌گوید با حاکم شدن طالبان بر افغانستان کار خود را از دست داده اند، با “تهدید شدید امنیتی” مواجه هستند، و طالبان به جای آنها “افراد بی‌تجربه و کم سواد” را تعیین کرده است.
اما ذبیح الله مجاهد این موضوع را رد کرد و گفت: حکم انفکاک هیچ قاضی تاکنون صادر نشده است.
این قضات می‌گویند که به نمایندگی “از دو هزار قاضی” افغانستان این نامه را نوشته اند.
یکی از اعضای انجمن قضات افغانستان موارد مطرح شده در این نامه سرگشاده را تایید کرد. او نیز گفت که پس از روی کار آمدن طالبان “نه تنها وظایف خود را از دست دادیم، بلکه خطرات متعددی متوجه ماست.”
او افزود: “حتی اگر در سطح رهبری طالبان نباشد، در سطح پایین طالبان افرادی است که سایه قاضی را با مرمی (تیر) می‌زنند، ما یک دشمن نداریم، مشکل داعش هم است.”
این قاضی می‌گوید “به گمان اغلب طالبان به ما ضرورت ندارند و ما را پس به وظایف جذب نمی‌کنند.”
به گفته او طالبان با لغو قانون اساسی افغانستان، در واقع، “تمام قوانین را ملغی” کرده است.
این قاضی گفت: شاید قضات طالبان با توجه به فتاوی حکم صادر کنند.
او گفت: کشورهایی که بخش‌های عدلی و قضایی با افغانستان کار کردند شمار محدودی (از جمله قضات زن) را از کشور خارج کردند، اکثریت قضات را باقی گذاشتند، جامعه جهانی نباید فقط متوجه قضات زن باشند، قضات مرد مشکل بزرگتری دارند که نمی‌توانند مخفیانه زندگی کنند.
او افزود که گفته می‌شود که “طالبان در برخی ولایت‌ها از جمله ننگرهار و هرات از مولوی‌ها امتحان می‌گیرند و به عوض قضات تعیین می‌کنند، اما به صورت رسمی از طالبان نشنیده ایم.”
اما ذبیح الله مجاهد این موضوع را رد کرد و گفت: حکم انفکاک هیچ قاضی تاکنون صادر نشده است، محکمه‌ (دادگاه عالی) در حال شکل گیری است، قاضی القضات طالبان معرفی شده است و این نهاد به زودی فعال می‌شود.
او افزود که قضاتی که مسلکی (فنی) هستند، و به صورت درست کار کرده اند، شامل تشکیلات تازه خواهند بود.
آقای مجاهد می‌گوید “به استثای کسانی که شمارشان زیاد نیست، در جرایم دست داشتند یا با غاصبین همکار بودند یا در بعضی از اختلاس‌ها دست داشتند، نباید خودشان هم تقاضای زیادی داشته باشند که به سر کار خود باشند.”
یک ماه پیش نیز، شش قاضی زن سابق از مکان‌های مخفی‌شان در سراسر افغانستان با ما صحبت کردند.
تحقیقات ما نشان می‌دهد که حداقل ۲۲۰ قاضی زن در حال حاضر در سراسر افغانستان مخفی شده‌اند.
یک حقوقدان مشهور زن در افغانستان گفت پس از آمدن طالبان در خفا زندگی می‌کند.
در نامه این قضات آمده که قوه قضاییه و قضات در تمام قوانین اساسی گذشته و موجود مستقل و غیر سیاسی بوده است، و با عوض شدن حکومت‌ها هیچگاهی قضات افغانستان “در طول تاریخ بی‌سرنوشت و خلع وظیفه” نشده اند.
با حاکمیت طالبان، “تمام قضات افغانستان که در محاکمه تروریست‌ها، قاچاقبران مواد مخدر، اختطاف‌چیان خطرناک، قاتلان و سارقین و سایر مجرمین با رعایت احکام قانون اجراات نموده اند از وظیفه سبکدوش (برکنار)” شدند.
در نامه اظهار نگرانی شده که حوادث ناگوار متعدد قتل و اذیت و آزار قضات طی دو ماه گذشته مبین آن است که “افراد خودسر مسلح طالبان” به انتقام‌گیری از قضات دست زده اند.
از طرف دیگر، به گفته این قضات “افراد متعلق به داعش و القاعده” از زندان‌ها رها شده و در پی انتقام‌گیری از قضات هستند.
در این نامه سرگشاده، از سران کشورهای اسلامی، کشورهای حامی حقوق بشر، و جامعه بین المللی خواسته شده “تا با فشار بر طالبان همه قضات را با حفظ مصونیت شان به وظایف‌شان برگردانند و یا اینکه به عنوان پناهنده” بپذیرند.
در همین حال، جامعه حقوقدانان بریتانیا روز جمعه گفت: “به شدت نگران آینده خطرناک کسانی هستیم که در سیستم قضایی افغانستان کار می‌کنند. ما همه تلاش خود را برای تخلیه امن آنها انجام می‌دهیم.”

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5398

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.