• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

چرا هند در هیمالیا بزرگراه می‌سازد؟

  • کد خبر : 5634
  • 25 قوس 1400 - 19:59
چرا هند در هیمالیا بزرگراه می‌سازد؟

دیوان عالی هند روز ۱۴ دسامبر به دولت هند مجوز داد تا سه بزرگراه در ایالت شمالی اوتاراکند در کوه‌های هیمالیا را توسعه دهد. این سه بزرگراه بخشی از پروژه راهبردی ٩٠٠ کیلومتری چاردم (چارمسکن) است که اتصال به چهار مکان زیارتی آیین هندو را بهبود می‌بخشد. دولت هند به دیوان عالی گفته بود که […]

دیوان عالی هند روز ۱۴ دسامبر به دولت هند مجوز داد تا سه بزرگراه در ایالت شمالی اوتاراکند در کوه‌های هیمالیا را توسعه دهد.
این سه بزرگراه بخشی از پروژه راهبردی ٩٠٠ کیلومتری چاردم (چارمسکن) است که اتصال به چهار مکان زیارتی آیین هندو را بهبود می‌بخشد.
دولت هند به دیوان عالی گفته بود که این بزرگراه‌ها برای انتقال سریع نیرو و تجهیزات ارتش به مرز شمالی حیاتی ‌است. رسانه های هندی گزارش داده‌اند که هزینه این پروژه زیرساختی حدود ۱.۵۷ میلیارد دلار است و منجر به قطع شدن ۵۵ هزار درخت و زیرورو شدن حدود ٢٠ میلیون مترمکعب خاک منطقه خواهد شد.
“شهروندان دون سبز”، یک نهاد غیردولتی محلی این پروژه را به چالش کشیده بود. این نهاد ادعا کرده که این پروژه برای اکوسیستم یا زیست بوم هیمالیا کشنده است. در عین حال، رسانه های هندی نیز در مورد تأثیر بالقوه این پروژه روی محیط زیست گزارش داده‌اند.
بر اساس گزارش وب سایت ان دی تی وی، این پروژه در منطقه حساس اکولوژیکی اوتاراکند ساخته ‌می‌شود و باعث قطع درختان می‌شود. منطقه اوتاراکند در این اواخر شاهد تعداد نگران کننده‌ای از رانش زمین و سیل بوده است. روزنامه هندی دینک بهاسکر گزارش داده است که این پروژه باعث قطع ۵۵ هزار درخت و تاثیر منفی بر 20 میلیون مترمکعب خاک خواهد شد.
اما دیوان عالی هند گفته است قوه قضائیه نمی تواند امنیت ملی را نادیده بگیرد. دیوان عالی همچنان گفته‌است میان ملاحظات زیست محیطی و پروژه‌های توسعه‌ای، خط ظریف و باریکی وجود دارد و نباید این ملاحظات مانع توسعه زیرساختارهای کشور، بویژه مانع پروژه‌های حیاتی راهبردی امنیت ملی گردد.
دولت در دادخواست خود به دادگاه، نیاز به ایجاد جاده‌های وسیع تر را برای ایجاد سهولت برای انتقال وسایل نقلیه ارتش به مرزهای بین المللی مانند مرز چین، ذکر کرده بود.
دولت همچنان استدلال کرد نمی‌تواند امنیت ملی را به دلیل ملاحظات زیست محیطی به خطر اندازد. به گزارش روزنامه دینک بهاسکر اخیراً امنیت ملی هند شاهد شماری از چالش‌های جدی بوده است و حرکت سربازان و انتقال تجهیزات آنها می بایست بدون مانع باشد. در این گزارش همچنین آمده است که “این پروژه پادگان دهرادون و میروت را به هم متصل می کند. این دو پادگان، میزبان موشک‌ها و تجهیزات سنگیم نظامی هند در ایالت اوتاراکند ، در مرز چین است.
استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی از پروژه “رویایی”
بسیاری از کاربران توییتر با تاکید بر نگرانی‌های دیوان عالی در پیوند با امنیت ملی، از این تصمیم استقبال کرده و بر اهمیت آن برای حزب حاکم بهاراتیا جاناتا تاکید کرده‌اند.
در توییتی افسر بازنشسته‌ ارتش، ژنرال گورمیت سینگ، نوشته است: “برای اوتاراکند، امروز واقعاً روز خاصی است. امروز، روزی‌ است که دیوان عالی اجازه توسعه‌ بزرگراه چاردم را برای تامین منافع امنیت ملی داد.”
یکی دیگر از کاربران توییتر به نام الوک بهات در توییتی مدعی شده است که راه برای ساخت پروژه‌ای که توسط حزب مخالف کنگره و شماری از سازمان‌های غیر دولتی”مسدود” شده بود، با حکم دیوان عالی هموار شده است.
برخی از کاربران ادعا کرده‌اند که چین پشت تلاش برای جلوگیری از ساخت و ساز این پروژه بوده است.
نگرانی‌ها
در همین حال، شمار دیگر، با حکم دیوان عالی مخالف هستند.
جوهر سیرکار یکی از نمایندگان مخالف پارلمان در توییتی نوشته است: “متاسفانه دیوان عالی به دولت اجازه داد تا ساخت شاهراه چاردم را در مسیرهای حساس آغاز کند. این حکم در واقع، اتفاق افتادن زمین‌لرزه‌ها، زمین‌لغزش‌ها و آسیب دائمی بر محیط زیست را تضمین می‌کند.”
به همین ترتیب، در مقاله‌ای از سی‌پی راجندران، کارشناس محیط زیست، در روزنامه انگلیسی زبان “تایمز آو ایندیا” از این شاهراه به عنوان “شاهراهی به سوی فاجعه” یاد شده است. او همچنان افزوده است که ساخت این پروژه، “یک نقض آشکار” تمام معیار‌ها و راهبردهای حفاظتی محیط زیست در منطقه هیمالیا است.
پیش از این، ویب سایت خبری وایر مقاله‌ای را در ١١ نوامبر منتشر و ادعا کرده بود که استدلال دولت در دادگاه در مورد امنیت ملی “در واقع مربوط به دفاع از مرزهای هند نیست و در اصل ریشه در تمایل دولت برای کسب امتیاز سیاسی از طریق گسترش شاهراه‌های موجود به چهار مکان مقدس آیین هندو دارد.”

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5634

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.