• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
رویترز:

سازمان ملل پرداخت حدود شش میلیون دالر را به طالبان برای تأمین امنیت تأسیساتش پیشنهاد کرده است

  • کد خبر : 5718
  • 01 جدی 1400 - 7:16
سازمان ملل پرداخت حدود شش میلیون دالر را به طالبان برای تأمین امنیت تأسیساتش پیشنهاد کرده است

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سازمان ملل متحد برای محافظت از تأسیسات خود پرداخت حدود شش میلیون دالر را به پرسنل وزارت امور داخله طالبان که سرپرست آن تحت تحریم سازمان ملل متحد است، پیشنهاد کرده است. رویترز نوشته است که سندی را در این مورد مشاهده کرده و نیز یک منبع مطلع این […]

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سازمان ملل متحد برای محافظت از تأسیسات خود پرداخت حدود شش میلیون دالر را به پرسنل وزارت امور داخله طالبان که سرپرست آن تحت تحریم سازمان ملل متحد است، پیشنهاد کرده است.
رویترز نوشته است که سندی را در این مورد مشاهده کرده و نیز یک منبع مطلع این موضوع را تأیید کرده است.
طبق این سند، پول پیشنهادی به عنوان دست‌مزد ماهانه به نیروهای طالبان که از تأسیسات سازمان ملل متحد محافظت می‌کنند، در سال آینده داده خواهد شد. هم‌چنان براساس توافق‌نامه توسعه یافته با دولت سابق افغانستان، برای نیروهای طالبان هزینه غذایی ماهانه نیز کمک می‌شود.
رویترز می‌گوید که این طرح نشان‌دهنده تداوم ناامنی در افغانستان پس از تسلط طالبان، خروج امریکا و سقوط دولت پیشین و نیز کمبود بودجه حکومت طالبان به دلیل قطع‌ کمک‌ها است.
فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، در ایمیلی در پاسخ به سوالات رویترز نوشته است: «سازمان ملل متحد به عنوان یک کارفرما وظیفه دارد که ظرفیت کشورهای میزبان را در شرایطی که پرسنل سازمان ملل در مناطق ناامن کار می‌کنند، تقویت و در صورت لزوم تکمیل کند.» رویتز می‌گوید که فرحان حق به عنوان معاون سخنگوی سازمان ملل متحد در مورد محتوای سند مناقشه‌ای نداشته است.
با این حال، کارشناسان گفته‌اند که پرداخت پول به طالبان این سوال را خلق می‌کند که آیا تحریم‌های سازمان ملل علیه طالبان و رهبران ارشد آن‌ها نقض شده است یا خیر. هم‌چنان این سوال مطرح شده است که آیا سازمان ملل متحد می‌تواند انحراف در مصرف پول را برای مقاصد دیگر تشخیص دهد یا خیر؟
منبع رویترز گفته است که نظارت مناسبی در این مورد وجود ندارد.
سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله و معاون رهبر طالبان از جمله افراد تحت تحریم سازمان ملل است. هم‌چنان پولیس فدرال امریکا جایزه بازداشت او را که رهبری شبکه حقانی را نیز بر عهده دارد، ۱۰ میلیون دالر تعیین کرده است.
امریکا می‌گوید که حقانی به القاعده نزدیک است، اما طالبان بارها گفته‌اند که شبکه حقانی نامی است که آژانس‌های اطلاعاتی غربی روی بخشی از افراد آن‌ها نهاده‌اند تا تفرقه ایجاد کنند.
با این حال، فرحان حق گفته است که بودجه یومانا، یا دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در دست بررسی است و یوناما مطابق با رژیم‌‌های تحریمی سازمان ملل متحد کار می‌کند.
در سندی که رویترز براساس آن گزارش تهیه کرده است، چهار میلیون دالر برای تأمین امنیت در سال ۲۰۲۲ توسط ۲۰ نهاد مرتبط به سازمان ملل که در افغانستان فعالیت می‌کند، تهیه شده است.
توافق‌نامه‌ای نیز با دولت سابق افغانستان وجود داشته است که براساس آن سازمان ملل متحد به وزارت امور داخله در بدل محافظت از تأسیساتش پول می‌داد.
به همین ترتیب، بخشی بزرگی از چهار میلیون دالر برای دست‌مزد ماهانه به مقدار ۲۷۵ تا ۳۱۹ دالر و نیز کمک هزینه غذایی ماهانه ۹۰ دالر، هزینه می‌‌شود. این پول در گذشته در اطراف پرداخت می‌شد، اما اکنون در کابل نیز هزینه خواهد شد.
در گزارش آمده است که یوناما نزدیک به دو میلیون دالر اضافی را برای «خدمات مشابه» خارج از بودجه امنیتی همراه با سایر نهادهای سازمان ملل متحد هزینه می‌کند.
سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که چنین وجوهی به صورت مستقیم به گیرنده‌گان پرداخت می‌شود، بدون دخالت مقام‌های طالبان.
تاکنون طالبان این مورد چیزی نگفته‌اند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5718

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.