• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

پاکستان به تاجران افغان ساکن در آن کشور تابعیت می‌دهد

  • کد خبر : 5919
  • 12 جدی 1400 - 7:51
پاکستان به تاجران افغان ساکن در آن کشور تابعیت می‌دهد

پاکستان طرح اعطای تابعیت به تاجران افغان مقیم این کشور را تایید کرده‌است. اما آگاهان مسایل اقتصادی در افغانستان می‌گویندکه پاکستان با استفاده از وضعیت کنونی افغانستان می‌خواهد ضربه مهلک اقتصادی را بر پیکر افغانستان وارد کند. پس از پیشنهاد طرح اعطای تابیعت به تاجران افغان، از سوی محمد اظفر احسن، وزیر دولت و رئیس […]

پاکستان طرح اعطای تابعیت به تاجران افغان مقیم این کشور را تایید کرده‌است. اما آگاهان مسایل اقتصادی در افغانستان می‌گویندکه پاکستان با استفاده از وضعیت کنونی افغانستان می‌خواهد ضربه مهلک اقتصادی را بر پیکر افغانستان وارد کند.
پس از پیشنهاد طرح اعطای تابیعت به تاجران افغان، از سوی محمد اظفر احسن، وزیر دولت و رئیس بورد سرمایه‌گذاری پاکستان، این طرح در شورای هماهنگی وزارت‌خانه‌ی پاکستان تأیید شد.
عمران خان، صدراعظم پاکستان از طرح اعطای تابیعت به تاجران افغان مقیم این کشور استقبال نموده، اما تاکید کرده است که این موضوع “حساسیت برانگیز” خواهد بود.
با این حال مسئولان اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گویند که با صدور ویزه برای تاجران افغان از سوی کشورهای منطقه مشکل ندارند اما آنها مخالف اعطای تابعیت برای تاجران افغان هستند.
یونس مهمند سرپرست اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری، می‌گوید که پاکستان برای تاجرانی تابعیت می‌دهد که از گذشته در این کشور سرمایه‌ گذاری کرده‌اند.
در همین حال سیف‌الدین سیحون، استاد پوهنتون و کارشناس اقتصادی، پاکستان را یک کشور فرصت‌طلب خوانده و می‌گوید که مقام‌های پاکستانی می‌خواهند با استفاده از بحران اقتصادی افغانستان، زمینه را برای جلب سرمایه‌ گذاری‌ها در آن کشور فراهم سازند.
به گفته‌ء سیحون، با این اقدام پاکستان زمینه فرار سرمایه‌ها از افغانستان فراهم شده و فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان برهم می‌خورد.
از سویی هم، احسان‌الله احسان، کارشناس اقتصادی می‌گوید، اقتصاد پاکستان با بحران روبرو است و آن کشور برای بقای اقتصادی خود تلاش می‌کند تا در کنار دیگر اقدامات، برای تاجران دیگر کشورها تابعیت دهد.
به گفتهء احسان، با توجه به وضعیت کنونی افغانستان ممکن است شماری از تاجران افغان، تابعیت پاکستان را بپذیرند که تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
خواستیم در رابطه به اعطای تابعیت به تاجران افغان مقیم پاکستان از سوی این کشور، دیدگاه مسئولان وزارت صنعت و تجارت را نیز داشته باشیم، اما با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=5919

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.