• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
اتحادیه صنعت‌کاران افغانستان:

تولیدات کارخانه‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است

  • کد خبر : 6036
  • 17 جدی 1400 - 19:36
تولیدات کارخانه‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است

مرغوبه صافی مالک شرکت تولیدی به نام “پیشرفت زنان” است. این شرکت از چند سال به این‌سو در تولید صابون‌های گیاهی فعالیت داشت اما اکنون فعالیتش را متوقف کرده است. خانم مرغوبه امروز گفت که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان با مشکلات جدی در بخش سرمایه گذاری روبه‌رو شده است: “ما با مشکلات زیاد […]

مرغوبه صافی مالک شرکت تولیدی به نام “پیشرفت زنان” است.
این شرکت از چند سال به این‌سو در تولید صابون‌های گیاهی فعالیت داشت اما اکنون فعالیتش را متوقف کرده است.
خانم مرغوبه امروز گفت که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان با مشکلات جدی در بخش سرمایه گذاری روبه‌رو شده است: “ما با مشکلات زیاد مواجه استیم؛ در قدم اول مارکیت اصلاً وجود ندارد به خصوص برای ما که صابون گیاهی تولید می‌کنیم و مردم که اقتصاد ضعیف دارند خریدرای نمی‌توانند، دوم این‌که بهای مواد خام زیاد افزایش یافته است پس از تحولات شرکت تولیدی من مسدود شد و کارمندانم بیکار شدند”
حسینا ضعیفی مسئول شرکت تولیدی “اکام” است.
بانو ضعیفی نیز در بخش تولید محصولات زراعتی سرمایه گذاری کرده است و بیشتر در بخش تولید و صادرات زعفران فعالیت می‌کرد.
او از چالش بزرگ دیگری گپ می‌زند که کاروبارش را صدمه زده است: “موضوع پولی قلب و شاه رگ یک بزنس است که متاسفانه با مشکل بزرگ مواجه شده. به‌خصوص به کسانی‌که با بیرون داد و ستد دارند این به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.”
در این حال اتحادیه صنعت‌کاران افغانستان نیز وجود این مشکلات را فرا راه بازرگانان و صنعت‌کاران کشور تأیید می‌کند و می‌گوید، هرگاه این مشکلات بر طرف شوند شمار زیاد سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در داخل کشور هستند.
عبدالجبار صافی رئیس این اتحادیه امروز گفت: “در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی که در گذشته به گونه نورمال تولیدات داشتند حالا ۴۰ تا ۵۰ درصد تولیدات‌شان را کاهش داده اند و دلیل آن‌هم نبود مارکیت و بلند بودن بهای موادخام است.”
آقای صافی گفت که اکنون برای سرمایه گذاران در بخش امنیت و فساد اداری مشکل ندارند و تنها نگران نبود مواد خام و بازار در داخل کشور هستند.
از سویی هم وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان از تلاش‌ها برای حل مشکلات سرمایه گذاران و کارخانه‌داران در داخل کشور خبر می‌دهد.
مولانا زهیر سخنگوی این وزارت گفت: “سفرهای کاری بخاطر بهبود تسهیل تجارت به کشورهای ازبیکستان و پاکستان صورت گرفته. جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در کشور، فعال سازی مجدد کارخانه‌های تولیدی و حل مشکلات سیستم بانکی از تلاش‌های اند که ما انجام داده ایم.”
او به بازرگانان و سرمایه گذاران بزرگ وعده سپرد که وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان حاضر است در قسمت حل مشکل‌شان همکاری کند.
این در حالیست که به تازگی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان توسعه تجارت و سرمایه گذاری را یکی از دست آوردهای حکومت‌شان خوانده و تاکید کرده است که حالا امنیت در کشور تامین شده و افغانستان به مرکز ترانزیت مبدل شده است.
او در دیداری با سخنگویان تازه گماشته شده حکومت طالبان روز پنجشنبه از بازرگانان خواست که بدون نگرانی به تجارت‌شان ادامه بدهند.
به اساس معلومات اتحادیه صنعت‌کاران افغانستان اکنون بیش از ۴ هزار کارخانه تولیدی در افغانستان موجود است و نیاز به حمایت و همکاری دارند تا تولیدات‌شان را افزایش دهند و در رشد تولیدات داخلی کشور نقش داشته باشند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.