• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6
رونمایی «شروع قصه‌ عصیان» در بامیان؛ فرهنگیان:

امیدواریم فعالیت‌های ادبی- فرهنگی دوباره جان بگیرد

  • کد خبر : 6157
  • 22 جدی 1400 - 6:24
امیدواریم فعالیت‌های ادبی- فرهنگی دوباره جان بگیرد

«شروع قصه عصیان» نخستین مجموعه‌ شعری متین مبارز روز سه‌شنبه، ۲۱ جدی، با حضور شماری از فرهنگیان و شاعران در شهر بامیان رونمایی شد. این محفل پس از پنج ماه سکوت فرهنگی – ادبی در بامیان برگزار شد. فرهنگیان امیدوارند که این برنامه آغاز محافل فرهنگی – ادبی در این شهر شود. «شروع قصه‌ عصیان» […]

«شروع قصه عصیان» نخستین مجموعه‌ شعری متین مبارز روز سه‌شنبه، ۲۱ جدی، با حضور شماری از فرهنگیان و شاعران در شهر بامیان رونمایی شد. این محفل پس از پنج ماه سکوت فرهنگی – ادبی در بامیان برگزار شد. فرهنگیان امیدوارند که این برنامه آغاز محافل فرهنگی – ادبی در این شهر شود.
«شروع قصه‌ عصیان» اولین کتابی است که از متین مبارز به چاپ رسیده است. مبارز ۲۲ ساله در مرکز بامیان متولد شده است. وی دانشجوی سال سوم دانشکده اقتصاد دانشگاه بامیان است. برنامه رونمایی از کتاب این شاعر بامیانی به میزبانی خانه ادبیات بامیان، نهاد ادبیات مستقل افغانستان و مکتب خصوصی بامیکا برگزار شد.
جاوید احساس، شاعر و‌ استاد دانشگاه بامیان، در این محفل گفت در روزگاری که همه به بیرون شدن از کشور می‌اندیشند، چاپ و رونمایی مجموعه شعری «شروع قصه‌ عصیان» خود یک امتیاز است. به قول وی، متین مبارز با چاپ کتابش در مسیر پیش روی فرهنگی بامیان چراغ افروخته و برای فرهنگیان دلگرمی ایجاد کرده است.
محمدامین جان‌زاد، یکی از فرهنگیان بامیان، به این باور است که شعر و هنر نیاز هر انسان است و رونمایی چنین کتاب‌هایی در روزهای دشوار کنونی راه‌گشا است. به تعبیر وی، شعر یک ضرورت در مسیر تکامل بشری بوده است. جان‌زاد افزود که چاپ این کتاب در تحول پسین کشور فضای خفقان را می‌شکند. در همین حال او از شاعران و فرهنگیان بامیان دعوت کرد که صدایی خلق کنند تا بامیان مانند گذشته پویایی خود را به ‌دست بیاورد.
عادله سادات، اشتراک‌کننده این مراسم، برگزاری چنین محافل ادبی را برای رشد استعدادهای جوانان و دانشجویان موثر عنوان می‌کند. با این حال، بانو سادات از حضور کم‌رنگ زنان و دختران در این محفل ابراز نگرانی می‌کند. وی از دختران دعوت می‌کند که در چنین برنامه‌هایی اشتراک ورزند و فعالانه در محافل ادبی – فرهنگی سهم بگیرند. به قول وی، دختران باید در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته باشند و برای حقوق‌شان دادخواهی کنند. زنان بامیان در سال‌های گذشته نقش پر‌رنگی در سیاست و اقتصاد این ولایت به ‌دست آورده بودند. آنان از ورزش گرفته تا بخش‌های نظامی مصروف فعالیت بودند، اما با تغییر نظام سیاسی در کشور، بیش‌تر آنان خانه‌نشین شده و با آینده مبهمی روبه‌رو‌اند.
متین مبارز، سراینده شروع قصه‌ عصیان می‌گوید که برای زیر چاپ بردن کتابش دشواری‌های فروانی را پشت سر گذاشته است. به گفته مبارز، تحولات اخیر در کشور باعث شد که کتاب او با ماه‌ها تاخیر چاپ شود. این شاعر بامیانی از وضعیت سختی که شاعران و فرهنگیان در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند، اظهار نگرانی کرد. وی افزود که شاعران بامیان در شرایط دشوار اقتصادی به سر می‌برند و اکثراً هیچ منبع عایداتی برای پیش‌برد زنده‌گی خود ندارند. با این حال او تاکید کرد که برای غالب شدن بر چالش‌ها، نباید تسلیم شرایط شویم. مبارز خاطرنشان کرد که شاعران درد جامعه را در قالب شعر بیان می‌کنند و آن‌ها باید در هر صورت مبارزه کنند؛ چون از نظر او، ترک کشور راه‌ حل نیست.
بامیان که با برنامه‌های هنری – فرهنگی خود در کشور معروف است، در ماه‌های اخیر شاهد فضای مطلقاً ساکت بود. برنامه رونمایی مجموعه شعر متین مبارز شاید آغازی شود که این نوع محافل در بامیان بار دیگر جان بگیرد؛ البته اگر محدودیت‌های طالبان و مشکلات و نگرانی‎های زنده‌گی اجازه بدهد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6157

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.