• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
دیده‌بان حقوق بشر:

برگشت طالبان و اعمال محدودیت‌ها در تشدید بحران انسانی افغانستان نقش دارد

  • کد خبر : 6205
  • 23 جدی 1400 - 8:35
برگشت طالبان و اعمال محدودیت‌ها در تشدید بحران انسانی افغانستان نقش دارد

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سال ۲۰۲۲ خود گفته است که تسلط طالبان و روی‌کار آمدن حکومت سرپرست‌شان در افغانستان، بحران حقوق بشر و فاجعه انسانی در افغانستان را تشدید کرده‌ است و دولت‌ها باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر، بر حکومت سرپرست طالبان فشار وارد کنند. در گزارش سال ۲۰۲۲ این نهاد، […]

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سال ۲۰۲۲ خود گفته است که تسلط طالبان و روی‌کار آمدن حکومت سرپرست‌شان در افغانستان، بحران حقوق بشر و فاجعه انسانی در افغانستان را تشدید کرده‌ است و دولت‌ها باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر، بر حکومت سرپرست طالبان فشار وارد کنند.
در گزارش سال ۲۰۲۲ این نهاد، که روز پنح‌شنبه، ۲۳ جدی نشر شد، آمده است که در پنج ماه روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، مهم‌ترین دست‌آورد‌ها و تلاش‌ها برای بازسازی این کشور، عقب مانده است.
پاتریشیا گاسمن، معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفته است که افغان‌ها میان دو انتخاب ظلم و گرسنه‌گی گیر کرده‌اند.
به باور او، دولت‌ها باید کمک‌های بشردوستانه و خدمات اساسی، از جمله در زمینه صحت و آموزش را فراهم و نیز از اهرم‌های فشارشان بالای طالبان برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در افغانستان استفاده کنند.
در همین حال، این نهاد افزوده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مکتب‌های متوسطه دخترانه بسته شد و کارمندان زن تا حد زیادی از وظایف‌شان برکنار شده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش ۷۵۲ صفحه‌ای سال ۲۰۲۲ خود به بررسی عملکرد حقوق بشر در نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان پرداخته است.
از سویی هم، این سازمان با انتقاد از بی‌نظمی روند خروج در ماه آگست، گفته است که در پی بی‌نظمی این روند، هزاران تن در افغانستان جا مانده‌اند.
در این گزارش ادعا شده است که نیروهای طالبان بسیاری از اعضای سابق نیروهای امنیتی دولت افغانستان را کشته‌اند.
با این حال، تصریح شده است که مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان و از دست دادن کمک‌های خارجی، فروپاشی اقتصادی را تسریع کرد و میلیون‌ها افغان را در معرض خطر قحطی قرار داد.
افزون بر این، طبق گزارش این سازمان مقام‌های طالبان هم‌چنین محدودیت‌های گسترده‌ای را بر رسانه‌های افغانستان اعمال کرده‌اند و همراه با فرار بسیاری از خبرنگاران به خارج از کشور، نزدیک به ۷۰ درصد از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده‌اند.
این اظهارات مبنی بر نقض حقوق بشر در حالی مطرح شده است که طالبان همواره بر رعایت حقوق بشر تأکید و صحت این گونه گزارش‌ها را رد کرده‌اند.
گفتنی است که پس از روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، گزارش‌هایی نشر شد که نشان می‌داد نیروهای طالبان هرازگاهی نظامیان پیشین را تعقیب کرده و یا کشته‌اند.
این ادعاها در حالی مطرح شد که رهبران طالبان همواره به تأمین امنیت مقامات پیشین حکومتی و نیروهای پیشین امنیتی تأکید می‌کنند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6205

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.