• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

عمران خان خواستار فرستادن نیروی انسانی پاکستان به افغانستان شد

  • کد خبر : 6229
  • 24 جدی 1400 - 7:55
عمران خان خواستار فرستادن نیروی انسانی پاکستان به افغانستان شد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان از مسئولان این کشور خواسته است که نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده به ویژه در زمینه‌های پزشکی، فناوری اطلاعات، مالی و حسابداری به افغانستان فرستاده شود تا “از بروز بحران انسانی” در این کشور جلوگیری کنند. در همین حال قرار است موید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان نیز در […]

عمران خان، نخست وزیر پاکستان از مسئولان این کشور خواسته است که نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده به ویژه در زمینه‌های پزشکی، فناوری اطلاعات، مالی و حسابداری به افغانستان فرستاده شود تا “از بروز بحران انسانی” در این کشور جلوگیری کنند. در همین حال قرار است موید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان نیز در روزهای آینده در سفر به کابل با رهبری طالبان در مورد کمک‌های بشردوستانه و تنش اخیر بر سر حصارکشی سرحدی گفتگو کند.
نخست وزیر پاکستان روز جمعه در نشست کمیته مقام‌های ارشد (اپکس) درباره افغانستان از درخواست اخیر سازمان ملل برای کمک به افغانستان استقبال کرد. او نسبت به وخامت اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خاطر نشان کرده که “در مواقع ضروری افغان‌ها را رها نخواهیم کرد”.
دفتر نخست وزیر پاکستان نوشته است که آقای خان به گسترش همکاری‌های پاکستان در زمینه‌های راه آهن، معادن، داروسازی و رسانه‌ها با افغانستان تاکید کرده است.
پس از روی کار آمدن طالبان، به گفته دفتر نخست وزیر پاکستان، کمک‌های بشردوستانه به ارزش “پنج میلیارد روپیه” شامل مواد غذایی از جمله پنجاه هزار تن گندم، تجهیزات اضطراری پزشکی، کالاهای زمستانی و سایر مواد به افغانستان فرستاده است.
سند استراتژی امنیت ملی پاکستان
در همین حال، امروز عمران خان در مراسم نشر اولین سند استراتژی امنیت ملی پاکستان (۲۰۲۲-۲۰۲۶) گفت پاکستان نیاز به سندی دارد که امنیت ملی این کشور را به صورت چند بعدی، شهروند محور و برای امنیت اقتصادی در نظر بگیرد.
در این سند آمده است که “پاکستان آماده بهره برداری از موقعیت محوری ژئواکونومیکی خود به عنوان یک مرکز تولید، تجارت و سرمایه گذاری و کانال اتصال منطقه‌ای گسترده‌تر برای تقویت امنیت اقتصادی خود است”.
این سند که بخش غیرمحرم آن حدود ۷۰ صفحه است، امروز با حضور مقام‌های نظامی و سیاسی پاکستان نشر شد.
همزمان، شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان گفته است که حصار سیم‌ خاردار در سرحد با افغانستان با “رضایت طالبان تکمیل خواهد شد”. مقام‌های پاکستانی پیش‌تر از حل این مساله از راه‌های دیپلماتیک صحبت کرده بودند.
آقای رشید گفته است که فقط کار حصارکشی ۲۱ کیلومتر باقی مانده است؛ در حالیکه مابقی حصار سرحدی در ۲۶۰۰ کیلومتر در سرحد دو کشور قبلا تکمیل شده است.
تنش در مرز پاکستان و افغانستان؛ ژنرال بابر: حصارکشی مرزی در هر صورت تکمیل خواهد شد
این خط سرحدی موسوم به “خط دیورند”، قبایل پشتون را میان افغانستان و پاکستان تقسیم کرده است. سرحد میان پاکستان و افغانستان بازمانده از دوره استعمار در قرن نوزدهم میان دو کشور هنوز مورد منازعه است. هیچ دولتی در کابل پس از تاسیس پاکستان در ۱۹۴۷ این خط را به عنوان مرز رسمی میان دو کشور به رسمیت نشناخته است.
چند هفته پیش، ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که ظاهرا افراد طالبان را در حال کندن بخش‌هایی از حصار سیم خاردار نشان می‌داد.
اخیرا سردار احمد خان شکیب، نماینده دولت طالبان در سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در اسلام آباد گفته است که تصمیم‌گیری در باره خط دیورند در سرحد با پاکستان، کار دولت کنونی نیست، بلکه مردم افغانستان باید در این باره تصمیم بگیرند.
دیپلمات طالبان در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: “ما نمی‌توانیم در باره خط دیورند از منظر دولتی تصمیم‌گیری کنیم. این تصمیم من یا وزیر خارجه و یا کل دولت نیست، این تصمیم باید به گونه بسیار جامع از سوی ملت افغانستان اتخاذ شود”.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.