• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
پایان اعتراضات فاریاب و خط‌ونشان طالبان؛

مردم اجازه تظاهرات ندارند!

  • کد خبر : 6266
  • 25 جدی 1400 - 8:48
مردم اجازه تظاهرات ندارند!

چهار روز پیش صد‌ها باشنده‌ ولایت فاریاب و نظامیان طالب اوزبیک‌تبار در اعتراض به بازداشت مخدوم محمدعالم ربانی، یکی از فرماندهان ارشد طالبان که متعلق به قوم اوزبیک است، دست به اعتراض زدند. مخدوم عالم توسط استخبارات طالبان بازداشت شده است و صد‌ها تن با گردهمایی اعتراضی در میمنه خواستار آزادی وی شده‌اند. این اعتراضات […]

چهار روز پیش صد‌ها باشنده‌ ولایت فاریاب و نظامیان طالب اوزبیک‌تبار در اعتراض به بازداشت مخدوم محمدعالم ربانی، یکی از فرماندهان ارشد طالبان که متعلق به قوم اوزبیک است، دست به اعتراض زدند. مخدوم عالم توسط استخبارات طالبان بازداشت شده است و صد‌ها تن با گردهمایی اعتراضی در میمنه خواستار آزادی وی شده‌اند. این اعتراضات پس از سه روز با پادرمیانی فرمانده قول‌اردوی ۲۰۹ الفتح، والی جوزجان، وزیر زراعت و شماری از مقام‌های حکومت سرپرست طالبان و شورای علمای ولایت فاریاب پایان یافت.
عبدالرحمن راشد، وزیر زراعت حکومت سرپرست طالبان، روز شنبه، ۲۵ جدی، در همایش مردمی به منظور پایان اعتراضات در این ولایت گفت: «تفرقه‌افگنی شماری از افراد در میان طالبان از خارج کشور که در گذشته هم به قتل افغان‌ها و ناامن‌سازی افغانستان دست داشتند، برنامه‌ریزی می‌شود.» راشد افزود که میان طالبان اوزبیک‌تبار، پشتون و تاجیک هیچ‌گونه اختلافی وجود ندارد و وضعیت در این ولایت به حالت عادی برگشته است.
در همین حال عطاالله عمری، فرمانده قول‌اردوی ۲۰۹ الفتح طالبان در شمال کشور، گفت: «پس از حاکمیت طالبان در کشور امنیت برقرار شده و در تمام بخش‌ها دستاوردها وجود دارد؛ اما به یک‌باره‌گی وضعیت در میمنه تغییر کرد.» وی افزود که اعتراضات در فاریاب از بیرون تحریک شده بود؛ چون‌ به گفته او، در میان طالبان هیچ‌گونه اختلاف دیدگاه وجود ندارد. وی هم‌چنان گفت: «در آینده به افراد فرصت‌طلب اجازه داده نمی‌شود که میان اقوام اوزبیک، پشتون، تاجیک، ترکمن و سایر اقوام اختلاف ایجاد کنند.»
غلام‌نبی غفوری، معاون شورای علمای فاریاب، در این همایش گفت که مردم حق ندارند در برابر نظام اسلامی اعتراض کنند. او افزود که «دولت» صلاحیت و مسوولیت دارد تا مامور خود را به ‌خاطر اصلاحش بازداشت، زندانی یا حتا خانه‌نشین کند. به گفته وی، زمانی ‌که مردم قضیه را به سوی تعصبات قومی و نژادی بکشانند، «جهالت و حماقت» است. معاون شورای علمای فاریاب هم‌چنان گفت: «مردم حق دارند با ادب و احترام در مورد علت بازداشت مخدوم عالم تحقیق کنند، اما اجازه ندارند در برابر نظام تظاهرات کنند.»
در دومین روز اعتراضات در میمنه، دو غیرنظامی و سه نظامی طالبان کشته شدند. مخدوم عالم پیش از سقوط نظام پیشین، مسوول نظامی طالبان برای ولایت فاریاب بوده است. این فرمانده محلی ارشد طالبان در حالی بازداشت می‌شود که شماری از نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین، حکومت سرپرست طالبان را به سرکوب و بازداشت نظامیان طالب غیرپشتون متهم می‌کنند.
نقیب‌الله فایق، والی پیشین فاریاب، در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشته است که وقت آن رسیده تا ترک‌تباران از گذشته درس عبرت بگیرند و زیر فرمان هیچ «متعصب و وطن‌فروشی» نجنگند. فایق از طالبان اوزبیک‌تبار خواسته است که صف‌شان را از طالبان پشتون‌تبار جدا کنند؛ در غیر این صورت رهبری طالبان دستور داده است تا صف طالبان از اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها پاک شود. به گفته وی، مخدوم عالم به دستور ملا فاضل آخوند، معاون وزارت دفاع طالبان، بازداشت شده است.
از سویی هم معاون شورای علمای فاریاب با انتقاد از صفوف طالبان گفت: «صدها پولیس محلی که در میل سلاح آنان خون مجاهدین موجود است، امروز ریش مانده و به صف طالبان جذب شده‌اند.» این عالم دین یادآور شد که صدها اربکی (پولیس محلی) که شامل نظامیان طالب هستند، در گسترش دامنه اعتراضات میمنه نقش داشتند.
در همین حال حفیظ‌الله پهلوان، والی طالبان برای فاریاب، گفت که در سه روز گذشته وضعیت میمنه در حالت اضطراری قرار داشت. به گفته وی، وضعیت اکنون به حالت عادی برگشته است و ادارات دولتی دوباره فعال می‌شود.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6266

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.