• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

امیرخان متقی در عشق آباد در مورد ‘آغاز عملی’ پروژه‌های انتقال انرژی گفتگو کرد

  • کد خبر : 6293
  • 26 جدی 1400 - 11:47
امیرخان متقی در عشق آباد در مورد ‘آغاز عملی’ پروژه‌های انتقال انرژی گفتگو کرد

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که در راس هیاتی به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان سفر کرده است، با مقام‌های این کشور در مورد آغاز پروژهٔ خط لوله انتقال انرژی ترکمنستان از طریق افغانستان به هند موسوم به “تاپی” و تکمیل خط راه‌آهن در بهار سال آینده گفتگو کرده است. وزیر خارجه طالبان از ترکمنستان خواسته است […]

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که در راس هیاتی به عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان سفر کرده است، با مقام‌های این کشور در مورد آغاز پروژهٔ خط لوله انتقال انرژی ترکمنستان از طریق افغانستان به هند موسوم به “تاپی” و تکمیل خط راه‌آهن در بهار سال آینده گفتگو کرده است.
وزیر خارجه طالبان از ترکمنستان خواسته است که از افغانستان به عنوان مسیر انتقال انرژی و تجارت آسیای میانه به جنوب آسیا استفاده شود. در سفر وزیر خارجه ترکمنستان به کابل در اواخر اکتبر سال گذشته مقام‌های امنیتی طالبان نیز در مورد امنیت پروژه‌های انتقال انرژی به او اطمینان داده بودند.
روز شنبه امیرخان متقی با رشید مرادف، معاون شورای وزیران و وزیر خارجه ترکمنستان در عشق آباد درباره مناسبات دوجانبه گفتگو کردند.
آقای متقی در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با وزیر خارجه ترکمنستان این سفر را توام با “کامیابی” توصیف کرد و گفت: “در تجارت و پروژه‌های انتقال انرژی و تکمیل خط آهن و آنجه برای ما مهم بود تجارت میان دو کشور میان حکومت‌ها و بخش خصوصی صحبت شد و امیدوارم که دستاورد خوبی داشته باشیم.”
او افزود که افغانستان می‌خواهد مسیر ترانزیت از آسیای مرکزی به جنوبی باز شود، همه کشورها از آن بهرمند شوند و مردم افغانستان هم از آن استفاده کند.
او افزود که در مورد پروژه انتقال انرژی ترکمنستان به جنوب آسیا که شامل دو خط انتقال گاز و برق است نیز صحبت شد، که امیدواریم بخشی از این پروژه از “بهار” امسال آغاز شود.
متقی مشخصا گفت: “امکان دارد که بعضی کارهای آن از ماه مارچ (مارس) شروع شود، که بشارت خوبی برای ترکمنستان و مردم افغانستان و آسیای جنوبی است.”
او افزود که در باره مناسبات دوجانبهٔ سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، همکاری‌های امنیتی نیز صحبت کردند، و دو طرف توافق کردند که نشست تیم فنی دو کشور هفته آینده در ۲۲ جنوری در کابل برگزار شود.
متقی گفت قرار شد که صادرات برق ترکمنستان به افغانستان نیز تقویت شود.
در بیانیه مطبوعاتی که وزارت خارجه ترکمنستان در این زمینه صادر کرده است، تاکید شده که در این گفتگوها “موثریت مذاکرات ترکمنستان-افغانستان که در چند سفر هیات ترکمنستان به افغانستان صورت گرفته است، خاطرنشان شد.”
آقای مرادف نیز در کنفرانس مطبوعای تاکید کرده است که ترکمنستان بدون شک علاقمند به ثبات سیاسی و اقتصادی و رفاه و اتحاد مردم افغانستان است. در این راستا، این کشور به حمایت‌های بشردوستانه از مردم افغانستان ادامه خواهد داد.
وزارت خارجه ترکمنستان خاطرنشان ساخته که در زمینه امنیت منطقه‌ای نیاز به همکاری‌های بیشتر ترکمنستان-افغانستان وجود دارد.
در بیانیه آمده که دو هیات پروژه‌های زیربنایی مشترک که جنبه مهم همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور است، را مورد بحث و بررسی قرار دادند، از جمله اجرای خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (تاپی)، خط انتقال برق ترکمنستان – افغانستان – پاکستان (تاپ) و کار مشترک در مورد راه آهن ترکمنستان به افغانستان.
متقی می‌گوید: “ترکمنستان وعده تکمیل ۳۰ کیلومتر خط آهن از بندر آقینه تا اندخوی داده است، و همچنان ۱۰ کیلومتر باقی مانده خط آهن از اندخوی تا شبرغان نیز که قبلا طرح شده بود، تکمیل شود، در مورد خط آهن تورغوندی تا هرات هم صحبت شد که کار شود.”
در سفر وزیر خارجه ترکمنستان به کابل در اواخر اکتبر سال گذشته، مقام‌های امنیتی طالبان نیز در مورد امنیت پروژه‌های انتقال انرژی به او اطمینان داده بودند.
در آن سفر یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان و سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان با رشید مرادوف به صورت جداگانه نیز دیدار کرده بودند.
آنها درباره امنیت مرزهای دو کشور و تامین امنیت پروژه‌های بزرگ اقتصادی از جمله انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (تاپی) گفتگو کردند.
پروژه خط لوله تاپی قرار است سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر (۱۱۲۵ مایل) از گالکینیش، دومین میدان گازی بزرگ جهان در ترکمنستان، به شهر فضیلکای هند در نزدیکی مرز پاکستان منتقل کند.
بسیاری از تحلیل‌گران ظهور طالبان را مرتبط با تامین امنیت این پروژه در ابتدای دهه ۱۹۹۰ دانسته اند.
دولت‌های گذشته دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا پروژه انتقال انرژی از افغانستان را برای تقویت اقتصادی و خوداتکایی کشورهای منطقه از جمله افغانستان می‌دیدند.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6293

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.