• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

بیشتر فارم‌های مرغداری در ولایت پروان ورشکست شده اند

  • کد خبر : 6307
  • 27 جدی 1400 - 8:06
بیشتر فارم‌های مرغداری در ولایت پروان ورشکست شده اند

در کنار ساحل دریای دره غوربند مکان چهل متره حدود سه هزار مرغ پرورش داده می‌شد که یکی از فارم‌های مرغداری در روستای تتمدره ولایت پروان موقعیت داشت. اکنون به دلیل ورشکستگی، به تازگی این فارم از فعالیت بازمانده و مسدود شده است. مالک این فارم بریالی بهادر ۲۵ ساله است که در ناحیه ۱۱ […]

در کنار ساحل دریای دره غوربند مکان چهل متره حدود سه هزار مرغ پرورش داده می‌شد که یکی از فارم‌های مرغداری در روستای تتمدره ولایت پروان موقعیت داشت.
اکنون به دلیل ورشکستگی، به تازگی این فارم از فعالیت بازمانده و مسدود شده است.
مالک این فارم بریالی بهادر ۲۵ ساله است که در ناحیه ۱۱ شهر چاریکار مرکز ولایت پروان زندگی می‌کند.
او می‌گوید که چوچه مرغ و دانه مرغ را از پاکستان خریداری می‌کردند و در ظرف چهل روز آماده فروش و عرضه به بازار می‌شد.
بهادر در مورد چگونگی توقف تولیدات فارمش گفت: “ما در ولایت پروان یک میلیون افغانی سرمایه گذاری کرده بودیم. در بخش فارم مرغداری، در این فارم سه نفر کارمند داشتیم که در بخش‌های مختلف کار می‌کردند. فارم ما گنجایش سه هزار مرغ را داشت و در گذشته هم کار فارم مرغداری را می‌کردیم که مفاد خوب داشت. البته قبل از اینکه امارت اسلامی بیاید. در این وضعیت سه صد هزار افغانی ضرر کردیم که فعلاً فارم را بسته کردیم. اگر وضعیت همین قسم ادامه پیدا کند ما نمی‌توانیم به کار فارمداری در ولایت پروان ادامه دهیم.”
بهادر می‌‎گوید صادراتی بودن مواد لازم در فارم که بازار در اختیار پاکستان است به قیمت بلند به افغانستان صادر می‌کند، از بین رفتن قراردادهای دولتی که هفته‌وار حدود چهارصد هزار مرغ در نهاد‌های دولتی به مصرف می‌رسید و افزایش فقر و ناداری که حالا مردم توان خرید گوشت را ندارند سبب ورشکستگی فارم وی شده است.
به گفته بهادر قبل از برگشت طالبان به قدرت از این فارم مرغداری‌اش ماهانه از هشتاد هزار تا یکصد و بیست هزار افغانی مفاد خالص بدست می‌آورد.
ورشکستگی سرمایه گذاران فارمداری تنها به فارم بریالی بهادر محدود نمانده است.
داکتر عبدالواحد قاری‌زاده رئیس اتحادیه مرغداران ولایت پروان می‌گوید که تمام فارمداران در این ولایت با ورشکستگی روبه‌رو شده اند: “فارم‌های مرغداری در ولایت پروان ضرر کردند. علت عمده آن بلند رفتن قیمت دانه مرغ می‌باشد که در گذشته یک بوری آن ۱۹۵۰ افغانی بود حالا همان بوری ۴۹ کیلویی را به ۲۴۵۰ افغانی خریداری می‌کنیم. وقتی‌که نرخ دالر بلند رفت مواد خام برای ما پیدا نشد و قیمت‌ها بلند رفت. دلیل دومی هوای سرد و قیمت مواد سوخت بلند است. ما قبلاً یک کیلو گوشت مرغ را به قیمت ۱۳۰ تا ۱۴۰ افغانی به فرو ش می‌رساندیم. حالا به قیمت ۱۱۰ تا ۱۱۲ افغانی، پنج روز قبل مرغ‌های یک فارم را به فروش رساندیم که در حدود چهارصد هزار افغانی ضرر کردیم که شش هزار مرغ بود.”
به اساس معلومات اتحادیهٔ مرغداران ولایت پروان پنج ماه پیش حدود ۱۲۰ فارم مرغداری در این ولایت فعالیت داشتند.
بگفته این اتحادیه در این بخش حدود نزدیک به ۱۵۰ میلیون افغانی سرمایه گذاری صورت گرفته بود.
ده‌ها نفر در این فارم‌ها شامل کار بودند و حالا کار‌ شان را از دست داده اند.
نیاز محمد محمدی کارشناس امور تجارت مرغداری به این باور است که به دلیل وابستگی فارم‌های افغانستان به واردات از پاکستان، فارمداران دچار ورشکستگی شده اند: “بدبختانه تمام مواد خام از پاکستان می‌آید. با آن‌ها ما رقابت کرده نمی‌توانیم. به آنها ارزان تمام می‌شود و برای ما به قیمت بلند صادر می‌کنند. زمانی که چوچه مرغ از آنجا می‌آید بازار ما را خراب می‌کند و دلیل دیگر این است وقتیکه نظام قبلی سقوط کرد، مردم بی‌معاش هستند و توانایی ندارند که گوشت بخرند و در نظام جمهوریت وزارت دفاع و داخله تمام‌شان قرارداد داشتند با شرکت‌های مرغداری و بیشتر در آنجا استفاده می‌شد که یک دلیل این هم شده می‌تواند.”
این کارشناس همچنان می‌گویند که تجارت گوشت مرغ یکی از کارهای خوب اقتصادی بشمار می‌رود.
به گفته او در سال‌های اخیر مصرف گوشت مرغ در افغانستان افزایش یافته بود.
اتحادیه مرغداران افغانستان می‌گوید که در حکومت قبلی، حدود شصت درصد نیازمندی به مرغ در بازارها از فارم‌های داخل افغانستان مرفوع می‌شد و چهل درصد نیازمندی به تخم و گوشت مرغ از طریق واردات از کشورهای ایران و پاکستان بر آورده می‌شد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6307

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.