• امروز : چهارشنبه, ۱۲ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5
خویش‌خوری در هلال احمر افغانی؛

طالبان افراد مسلکی را برکنار یا تنزیل بست کرده‌اند

  • کد خبر : 6409
  • 30 جدی 1400 - 7:23
طالبان افراد مسلکی را برکنار یا تنزیل بست کرده‌اند

شماری از کارمندان جمعیت هلال احمر افغانی (سره‌میاشت) از خویش‌خوری و استخدام‌های غیرمسلکی در این اداره شکایت دارند و می‌گویند که با تغییر رییس این اداره، بیش‌تر کارمندان باتجربه از این ریاست برکنار، تنزیل بست یا هم به ولایات دوردست تبدیل شده‌اند. این کارمندان هم‌چنان مدعی‌اند که رییس اداره هلال احمر افغانی تمامی رییسان این […]

شماری از کارمندان جمعیت هلال احمر افغانی (سره‌میاشت) از خویش‌خوری و استخدام‌های غیرمسلکی در این اداره شکایت دارند و می‌گویند که با تغییر رییس این اداره، بیش‌تر کارمندان باتجربه از این ریاست برکنار، تنزیل بست یا هم به ولایات دوردست تبدیل شده‌اند. این کارمندان هم‌چنان مدعی‌اند که رییس اداره هلال احمر افغانی تمامی رییسان این نهاد در ولایات را برکنار و به جای‌شان از افراد و اقارب نزدیک به خود استخدام کرده است. کارمندان هلال احمر افغانی این تغییر و تبدیل را غیرقانونی می‌خوانند و تصریح می‌کنند که افراد استخدام شده در این اداره، دانش مسلکی و تجربه کار در اداره را ندارند. طالبان هرچند چنین تغییر و تبدیل در این اداره را نمی‌پذیرند، اما اطمینان می‌دهند که این مورد را بررسی و رسیده‌گی می‌کنند.
با سقوط حکومت پیشین و روی کار آمدن حکومت سرپرست طالبان، بیش‌تر ادارات دولتی دست‌خوش تغییر شده است. اداره هلال احمر افغانی نیز از این امر مستثنا نبوده و رییس آن از سوی حکومت سرپرست طالبان تعیین شده است. منابع در این اداره می‌‎گویند که مطیع‌الحق خالص، از افراد وابسته به شبکه حقانی، به‌عنوان رییس این اداره تعیین شده است. این منابع خاطرنشان می‌کنند که از روز تقرر خالص به‌عنوان رییس، او این اداره را «زیر و رو» کرده است. به گفته آنان، رییس جدید هلال احمر افغانی تمامی رییسان اداره را در ولایات برکنار و به ‌جای‌ آن‌ها اقارب و افراد نزدیک به خود را مقرر کرده است. هم‌چنان طبق ادعای کارمندان این اداره، خالص شماری از رییسان اداری و معاونان آنان را از سمت‌شان برکنار و در بست‌های چهار و پنج تنزیل بست داده است.
یکی از کارمندان این اداره که نخواست نامی از وی در گزارش گرفته شود، گفت که با تبدیل شدن رییس هلال احمر افغانی، تغییرات غیرقابل تصور در این اداره به وجود آمده است. به گفته او، افراد مسلکی و متخصص که نزدیک به بیست سال تجربه کاری در این اداره را داشتند، از کار برکنار و به جای آن‌ها افراد بی‌تجربه و غیرمتخصص تعیین شده‌‌اند. این منبع تصریح کرد که اداره هلال احمر افغانی یک نهاد غیرانتفاعی و بی‌طرف است و باید از سیاست‌های طالبان به دور باشد. به گفته او، در طول بیست سال گذشته این اداره با هر دو جناح (طالبان و حکومت پیشین) همکاری داشت و قربانیان جنگ دو طرف را از میدان نبرد انتقال می‌داد. وی افزود که اکنون طالبان این کارمندان را بدون درنظرگرفتن توانایی و میزان خدمت‌شان برکنار یا هم بست‌شان را تنزیل می‌کنند. او رییس هلال احمر افغانی را به بدرفتاری با کارمندان متهم کرد و گفت که خالص کارمندان اداره را در تنگنا قرار می‌دهد تا مجبور به استعفا شوند و کار را ترک کنند.
وی گفت که با آمدن مطیع‌الحق خالص، ده‌ها تن از بست‌های یک و دو به بست‌های پنج و شش تنزیل داده شده و شماری نیز به ولایات دوردست اجباراً تبدیل شده‌اند. این کارمند تصریح کرد که با ادامه چنین کار، روحیه و مورال کارمندان از بین می‌رود و مجبور می‌شوند کارشان را ترک کنند و راه مهاجرت در پیش گیرند. او گفت: «کارمندان به ادامه کار امیدوار نیستند. با ادامه این کار، کارمندان نمی‌توانند صاحب یک لقمه نان شوند. کسی در بست سه و چهار وظیفه اجرا می‌کند، در بست شش تنزیل داده می‌شود یا به ولایات دوردست منتقل می‌شود. کسی که خانه‌ا‌ش در کابل است، چطور در ولایات دوردست وظیفه اجرا کنند. این دردآور است.»
این کارمند اداره هلال احمر افغانی هم‌چنان مدعی است که رییس این اداره خویش‌خوری می‌کند و اقارب و دوستان نزدیک به خود را در بست‌های کلیدی مقرر کرده است. به گفته او رییس‌های زون اداره هلال احمر/سره‌میاشت «بچه کاکا و خواهرزاده‌های» مطیع‌الله خالص‌اند. به همین ترتیب وی خاطرنشان کرد که خالص بیش‌تر کارمندان این اداره را از ولایت‌های لغمان و ننگرهار مقرر کرده است. با این حال وی می‌گوید علی‌رغم این‌که بارها از این کار رییس هلال احمر افغانی انتقاد کرده‌اند، اما موثر نبوده و هیچ نهادی به این مشکل رسیده‌گی نکرده است. او ادامه چنین کار را زیان‌بار توصیف کرد و گفت: «کسانی را مقرر کرده که سواد و تجربه کافی ندارند. کسانی مقرر شده‌اند که حتا سند تحصیلی ندارند و استدلال می‌کنند که سند ما سنگر ما است. می‌گویند سند مهم نیست. ملا صاحب‌هایی را آورده‌اند که ۷۰ سال سن دارند.»
این کارمند در حالی به استخدام‌های افراد بی‌سواد و کم‌سواد اشاره می‌کند که به‌تازه‌گی روزنامه نیوریارک تایمز نیز گزارش داده است که طالبان افرادی را در ادارات حکومتی استخدام کرده‌اند که در پاکستان به کارهای عادی و شاقه مشغول بوده‌اند. به‌عنوان مثال، این روزنامه مدعی شده بود که طالبان یک نانوا را از پاکستان آورده و به‌عنوان رییس پولیس ترافیک کابل مقرر کرده‌اند.
با این حال یک کارمند دیگر این اداره نیز که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت که بیش از هشت سال است که در این اداره کار کرده و قرار است در یک بست پایین‌تر تنزیل داده شود. او از ادامه این روند ابراز نگرانی کرد و گفت که این امر باعث استعفا و ترک وظیفه کارمندان مسلکی و باتجربه این اداره خواهد شد.
از سوی دیگر منابعی مدعی‌اند که رییس تفتیش این اداره قوم‌گرا است و تنها مناطق «پشتون‌نشین» را سروی می‌کند. این منابع از نحوه سروی این اداره نیز انتقاد کردند و گفتند: «رییس تفتیش فقط مناطق پشتون‌نشین را سروی می‌کند. این سروی غیرمسلکی است. به یک منطقه پشتون‌نشین می‌روند و به مردم صدا می‌زنند که تذکره‌های خود را بیاورید، فلان وقت مواد‌تان می‌رسد. اصول سره‌میاشت را زیر پا کرده‌اند. به دونرها و ارزش‌های سره‌میاشت احترام ندارند.»
این در حالی است که اداره هلال احمر افغانی در قسمت کمک‌رسانی به آسیب‌دیده‌گان آفات طبیعی، جنگ و تداوی کودکان دارای سوراخ قلب فعالیت دارد.
در همین حال طالبان این تغییر و تبدیل را نمی‌پذیرند. بلال کریمی، از سخنگویان حکومت سرپرست طالبان، می‌گوید که چنین چیزی در حکومت آنان رخ نداده است. با آن‌ هم او تأکید دارد که نهادهای مسوول حکومت سرپرست طالبان این موضوع را بررسی می‌کنند.
گفتنی است که پیش از این نیز گزارش‌هایی از استخدام‌های غیرمسلکی و تصفیه قومی در ادارات حکومت سرپرست طالبان به نشر رسیده است. به‌تازه‌گی اسنادی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد اداره احصاییه و معلومات دوازده تن از کارمندان مسلکی و از قوم هزاره را بدون کدام دلیل موجه برکنار کرده‌ است. این کارمندان در حالی برکنار می‌شوند که طبق گزارش رسانه‌های معتبر، طالبان با کمبود کارمندان مسلکی و تخصصی مواجه‌اند. این رسانه‌ها گفته‌اند که طالبان برای پر کردن این خلا، دست به دامن پاکستان شده و از این کشور خواسته‌ه‌اند که نیروی کار متخصص به افغانستان بفرستد. هم‌چنان رسانه‌های پاکستان با تایید این موضوع گفته‌اند که این کارمندان در بخش‌های فنی، تکنالوژی معلوماتی، حساب‌داری و مالی فرستاده می‌شوند. ادعایی که توسط طالبان رد شده و آن‌ها گفته‌اند که افغانستان به اندازه کافی نیروی کاری متخصص دارد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.