• امروز : یکشنبه, ۹ ثور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

تجمع در سیستان و بلوچستان برای حقابه هیرمند

  • کد خبر : 6581
  • 08 دلو 1400 - 11:26
تجمع در سیستان و بلوچستان برای حقابه هیرمند

شماری از معترضان در تجمع‌هایی در گذرگاه مرزی میلک میان ایران و افغانستان و در مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان خواستار “مذاکره جدی با مسئولان افغانستان” (طالبان) در مورد حقآبه ایران از رودخانه هیرمند شدند. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، برخی از معترضان خشمگین به سمت کامیون‌های افغانستان سنگ پرتاب می‌کنند. هفته […]

شماری از معترضان در تجمع‌هایی در گذرگاه مرزی میلک میان ایران و افغانستان و در مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان خواستار “مذاکره جدی با مسئولان افغانستان” (طالبان) در مورد حقآبه ایران از رودخانه هیرمند شدند.
در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، برخی از معترضان خشمگین به سمت کامیون‌های افغانستان سنگ پرتاب می‌کنند.
هفته گذشته، طالبان پس از سفر امیرخان متقی به تهران، دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد که آب هیرمند به سوی هامون در ایران جاری شد‫. گشایش آن از سوی طالبان، بیانگر روابط خوب بین طالبان و ایران تعبیر شد.
اما، اخترمحمد سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان به رسانه‌ها گفت که طالبان دریچه‌های بند کمال خان را به درخواست کشاورزان منطقه باز کرده است.
گفته شده که بارش‌ فراوان در ماه جاری در افغانستان مخزن سد کمال‌ خان را کاملا پر کرده و آب از دیواره‌های آن لبریز شده است.
اقتصاد آنلاین گزارش داده که شرکت کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسئولان ایران خواستند که در مورد “دریافت حق آبه رودخانه هیرمند با مسئولان کشور افغانستان به طور جدی وارد مذاکره شوند.”
به گفته این نشریه، تجمع از ساعت ۹ امروز در پایانه مرزی میلک آغاز شد. پس از حدود دو ساعت بدون هیچ مشکلی پایان یافت اما “تعداد اندکی از مردم بومی میلک اقدام به شکستن شیشه‌ سه کامیون متعلق به اتباع افغانستان مستقر در پایانه مرزی میلک کردند که بلافاصله نیروهای انتظامی با ورود به محل از ادامه این حرکت جلوگیری به عمل آوردند.”
گزارش شده است که با متفرق کردن این افراد اوضاع در مرز میلک آرام است.
هفته گذشته، پس از باز شدن دریچه‌های سد کمال خان، حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به بازگشایی ۲ دریچه از بند کمال خان گفته بود “جریان رهاسازی آب از این بند ادامه پیدا خواهد کرد تا حقابه ایران از هیرمند به صورت کامل تامین شود.”
او ابراز خوشبینی کرده بود که با توجه به فاصله ۸۰ تا ۹۰ کیلومتری بند کمال‌خان با مجموعه چاه‌نیمه‌های (گودال) سیستان ۴۸ تا ۷۲ ساعت دیگر آب وارد ایران شود.
به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، در واقع تامین اکثر منابع آبی مورد نیاز برای منطقه سیستان از محل ذخایر چهار چاه نیمه این منطقه بوده که تقریبا ذخایرش تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد. اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر این میزان به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است.
سال گذشته، محمد اشرف غنی رئیس جمهور فراری افغانستان سد کمال خان بر رودخانه هیرمند را افتتاح کرد.

لینک کوتاه : https://afghanistan-iim.com/?p=6581

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.